Przetwornica do naprawy

Mam do naprawy przetwornice z pewnego terminala. Standardowy flyback z uzwojeniem przeciwprzepięciowym i 3-ma uzwojeniami wtórnymi (-12/12/5 lacznie 20W). Kłopot w tym, ze przetwornica dziwnie sie kluczuje - tak jak gdyby przeciwprzetezeniowe ograniczenie ja zatykalo (zwrotne z transoptora sprawdzilem i jest ok). Moim faworytem w przyczynie jest przebite trafo - a na tym juz sie nie znam, a i poznawac jakos nie mam ochoty. W zwiazku z tym pytanie - czy znajdzie sie ktos chetny do przewiniecia tegoz, albo obliczenia i wykonania nowego? Oczywiscie komercyjnie :-)

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

taniej bedzie kupic nowy fabryczny :)

Reply to
MuNiO

Nie da rady, chyba ze z kompowego podmienic (wolal bym oryginalny przezwoic albo wykonac nowy). Co do samej przetwornicy. Marek D. zwrocil mi uwage, ze przetwornica ze zwarta czescia uzwojen powinna _zrec troche pradu_ - a moja nie bardzo chce cokolwiek konsumowac. Pozwole sobie wystawic schemat (niebawem) i poprosic o konsultacje na grupie.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Schemat czesci pierwotnej (40k): irek_n.webpark.pl/flyback.pdf

Uzwojenie U2 z dioda D2 jako przeciwprzepieciowe (2x Uzasilania), D1 R3 C3 jako ograniczenie szybkosci narastania napiecia na kluczu. Pytanie po co jest C4 oraz opornik R4, ja nie widze sensu ;-)

T1 wlacza sie na 8us kilka razy (zazwyczaj 4 razy) w odstepach 200us, po czym odpuszcza na okolo 10ms. Takie bursty caly czas lataja po nim... w efekcie na stronie wtornej transformatora mozna powiedziec jest _beznapieciowo_. Nic sie nie grzeje, nic nie _smierdzi_, zadnych mechanicznych oznak uszkodzen :-(

Marek pewnie ma racje, gdyby przebilo trafo to cos powinno sie grzac. Co sadzicie o ukladzie/przyczynie? __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

W kwestii formalnej: to jest forward a nie flyback.

Dioda D2 jest sprawna?

Mam wrażenie, że C5 i C6 sa pomylone na schemacie. Sprawdź czy C3 i C4 nie mają przebicia.

Niekoniecznie.

Transoptor sprawny? Jakie napięcie pojawia się na kondensatorze za diodą D3?

Pewnie tak - inaczej tranzystor by polecial :-)

Raczej nie - do wysterowania tranzystora glownego troche pradu potrzebne. Choc C6 to 33u bym co najmniej dal.

D5 jest chyba odwrotnie narysowana. No chyba ze wlutowana jak na schemacie - to moze dawac opisane objawy.

I jeszcze mie zastanawia ze ona tak ciagle probkuje .. po parunastu sekundach zabraknie polarycji bazy zeby mogl ruszyc. Chyba ze przez uplywnosc C1.

Pierwszy podejrzany.

Oscyl w dlon i zmierzyc co sie dzieje w tych 10ms - tam lezy przyczyna zatykania. A moze transoptor sprawny tylko ciagle otwarty, bo zasilany z wtornej strony ?

Nie - jest zabezpieczony nadrądowo a dioda nie musi mieć zwarcia a tylko przebijać przy wyższych pikach...

W krótkim czasie. Poza tym - pomaga dławik.

Stąd moja wątpliwość.

Zapewne - masz lepszy wzrok ;-)

[...]

Jeśli faktycznie C5 ma 33 uF, to on daje tą stałą czasową 10 ms.

Na pewno jest zasilany z wtórnej strony.

Niech by tylko sprobowala - zobacz jak wlaczona :-)

Tez by szybko dym puscila.

Na wstepie sorki, faktycznie schemat ma bledy (rysowalem z glowy) :-(

- D5 oczywiscie odwrotnie

- C4 ma 10n a nie 1n

- C6 ma 47n a nie 33n

------------------------------------

Fly/forward - najwyrazniej nie rozrozniam :-( bylem pewny ze to fly ;-) No nic, po kolei:

- D2 jesty spawna,

- C6 i C5 nie sa pomylone, jedynie wartosc C6 podalem 33n a nie 47n jak powinno byc,

- C3 i C4 sprawne, choc tolerancje maja duuuze ;-) Oczywiscie C4 10n a nie

1n jak podalem,

- transoptor....czy jest czy go nie ma - nic to nie zmienia. Oczywiscie jak go _przywre_ to przetwornica milknie calkiem.

- na C6 jest 7.8V

- na C5 jest 0.5V

- tranzystor-klucz sprawdzilem, wymienilem, poglaskalem...nic ;-) wiec niewinny,

Co do przebiegow.... Na kolektorze nic w zasadzie sie nie dzieje w tych martwych 10ms. Jest wlaczenie klucza na powiedzmy 8us, slicznie wystrzeli napieciem chyba do 700V przy wylaczeniu, a nastepnie szybko wygasi jak na LC przystalo. Na emiterze klucza pik do 2.5V a nastepnie ustabilizowanie na 1.5V, pozniej cisza. Na bazie z grubsza to samo, z tym ze dochodzi niewielka skladowa stala (0.5V przed szpilka, -0.5V po szpilce i wraca do 0.5V po okolo 50us)

Jak podladuje cyfraka to wystawie _ekrany_, tylko co chcecie zobaczyc?

THX za pomoc __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

OK, poczytalem i wiem czym sie rozni fly od forward...ale nie czuje odniesienia do tej konkretnej przetwornicy. Typ zalezy przeciez od tego jak polaczone sa wtorne uzwojenia - a tego nie rysowalem, wiec jak rozpoznajecie?

irek_n.webpark.pl/forward.zip

Kilka ekranow z _waznych_ miejsc przetwornicy. Na T1_C napiecie podzielone przez 2 (zabraklo mi dzielnika ;-) ).

co sadzicie? __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Ano po kolei:

-emiter T1,

-gora R8,

-R11 po obu stronach,

-kolektor T2,

-baza T1

-polaczenie C5-R5

-wyjscie U3,

I podaj ile V/dz :-)

Ale najpierw .. sprawdz D5 i sprobuj rozlaczyc strone wtorna.

A lepiej to najpierw wymien C5.

Gdyby to byl flyback, to by ci nie bylo potrzebne U2 :-)

Chociaz mozesz miec racje - to moze byc flyback, a obwod U2 jest tylko zabezpieczeniem i normalnie nie dziala - tzn napiecie generuje sie za male zeby D2 przewodzila.

404 not found :-(

Dodatkowe uzwojenie z diodą do odzysku energii.

[...]

Jak na razie wszystko wskazuje na zwarcie po stronie wtórnej...

Przeciez to tylko przeciwprzepieciowe jest... nie wnosi nic do zasady dzialania..chyba. Oj czas poczytac troche o przetwornicach! Z tego co wyczytalem to forward przekazuje energie przy wlaczonym kluczu, a fly wrecz przeciwnie - przy wylaczonym. Tak wiec....nic nie wiem ;-)

Wlasnie, WP jakos nie chce mojego zip-a, wystawilem wiec pojedyncze pliki.

irek_n.webpark.pl/t1_c.pdf irek_n.webpark.pl/t1_b.pdf irek_n.webpark.pl/t1_e.pdf irek_n.webpark.pl/t2_c.pdf irek_n.webpark.pl/t2_b.pdf irek_n.webpark.pl/uzwojenie_3.pdf

Sorki za zamieszanie :-(

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

OKI...dodam wiec jeszcze R5-C5, gore R8, R11 od strony dzielnika.

Dam rade ;-) bedzie widac.

Zaraz...skoro mam rozpiac wtorna, to jak przetwornice obciazyc? C5 zbocznikowalem rownoleglym na probe - nie pomoglo. Sadzisz ze ma przebicie/uplywnosc? Wymienie w takim razie.

THX. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Oj, czas.

Dobrze wiesz. Tyle, że we flybacku dodatkowe uzwojenie konieczne nie jest - taniej wstawić transila niż nawijać dodatkowe uzwojenie. W forwardzie musi być.

I o to chodzi. Nawet jak jest forward, to energia w cewkach sie gromadzi, i cos z nia po wylaczeniu trzeba zrobic - w tym przypadku odprowadzic do zasilania. We flybackach jest wyprowadzana na wtorna strone - U2 byloby niepotrzebne a nawet szkodliwe.

Nadal.

Duze/male litery, podkatalog, prawa dostepu ?

irek_n.webpark.pl/c5r5.jpg irek_n.webpark.pl/r11r10.jpg irek_n.webpark.pl/r8d4.jpg irek_n.webpark.pl/t1_c.jpg irek_n.webpark.pl/t1_b.jpg irek_n.webpark.pl/t1_e.jpg irek_n.webpark.pl/t2_b.jpg irek_n.webpark.pl/t2_c.jpg irek_n.webpark.pl/uzwojenie_3.jpg

Lista wszystkich plikow, w poprzednim poscie nie zmienilem _typu plikow_ :-(

Wymienilem C5 i nic.

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Ale transil = strata energii, a w przypadku uzwojenia chyba pomijalne?

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Acha, jasne...racja! :-)

Nie - zapomnialem ze to nie pdf-y tylko jpg-i. Sorki za zamieszanie. Ciekawe ze upload zip-a czy rar-a sie nie powodzi, a inne pliki ida bez przeszkod :-( Chyba czas zrobic porzadki z moim _srodowiskiem zewnetrznym_ ;-))

W poscie dalej podalem wszystkie linki, mam nadzieje ze teraz zadzialaja. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk