przepalanie akumulatorow NiCd

Czy akumulatory NiCd maja jakies bezpieczniki ?

Zebralo mi sie na porzadki, i swtirdzilem ze stare paluszki zwarcia dostaly. Zawsze bralem do tego takiego fajnego elektrolita, ale gdzies mi sie zawieruszyl, to pomyslalem ze duzy prad ... najprosciej znajde w samochodzie.

Podlaczylem tak na sekunde, poprawilem drugi raz, trzeci ... no i efekt teraz taki ze niektore owszem - wykazuja nawet jakies napiecie, ale opor wewnetrzny bardzo duzy. No i ciekaw jestem - co przepalilem :-)

P.S. Vipow ... coz to za g* marka. Ale dobrze - kosz, a przy tej cenie eneloopow juz nie ma sensu eksperymentowac :-)

J.F

W dniu 2012-09-17 14:55, J.F pisze:

Lepiej nie do kosza, ale trzeba się pofatygować...

Michał

Reply to
Michał Lankosz

W dniu poniedziałek, 17 września 2012 13:55:50 UTC+1 użytkownik J.F napisał:

W calkowicie rozladowanych akumulatorach NiCd po dluzszym czasie nastepuje przebicie separatora krysztalkami soli zalegajacych (rosnacych) na elektrodach. Te krysztalki robia zwarcie miedzy elektrodami. Duzym pradem mozna te zwarcia usunac.

Taki akumulator naladowany i "rozprostowany" z efektu pamieciowego bedzie dzialal, niekiedy nawet bardzo dobrze. Ale wykaze sie wiekszyn pradem uplywu - skutek pouszkadzanego separatora.

Pozdrawiam.

Reply to
mysiur

Użytkownik janek napisał: [..]

W przepalaniu zwarć wewnątrz aku właśnie o to chodzi żeby nic nie ograniczać :)

Reply to
AlexY

Niestety ale czas należy ograniczać, po kilkudziesięciu sekundach możesz poczuć smród i dostać odłamkiem.

Reply to
j.r.

Dnia Mon, 17 Sep 2012 14:47:58 -0700 (PDT), snipped-for-privacy@wp.pl napisał(a):

No widzisz - a tu wrecz odwrotnie - uplywnosc zniknela :-(

zdradzisz jak dokonales pomiaru uplywnosci?

Reply to
mysiur

Użytkownik napisał w wiadomości grup

No normalnie - wsadzam do ladowarki a tam 5V a diodka nie pokazuje ze prad plynie. mierze omomierzem, a tam nieskonczonosc.

Zeby bylo smieszniej - kilka wykazuje jakies napiecie. Jest np 1.3V, po przylaczeniu voltomierza cyfrowego powolutku spada.

J.F

Użytkownik J.F napisał: [..]

A weź ściśnij go wzdłuż osi podczas pomiaru, powinien ożyć pod dość dużym naciskiem.

Reply to
AlexY

Troszke bladzisz kolego. Mysle, ze ten link moze Ci pomoc:

Pozdrawiam.

Reply to
mysiur

Akumulatory NiCd i pochodne sa odporne na pelne rozladowanie do zera.

Zaleca sie zwieranie akumulatorow NiCd pracujacych w bateriach akumulatorow laczonych szeregowo aby nie nastapila rewersja polaryzacji slabszych ogniw po ich rozladowaniu pod wplywem przeplywu pradu z pochodzacego z ogniw mocniejszych ktore jeszcze sie nie rozladowaly.

W bateriach ogniw przemyslowych o duzej pojemnosci (i duzej wartosci materialnej) stosuje sie takie rozwiazania. Celem tego rozwiazania jest spowolnienie procesu zuzywania sie slabszych ogniw.

Troche podobne rozwiazanie stosuje sie w bateriach ogniw litowo jonowych - zapobiega nadmiernemu rozladowaniu i przeladowaniu ktore grozi pozarem i eksplozja. W litowo jonowych jest to obowiazkowe dla kazdej pojemnosci ogniwa.

Nie w Moskwie a w Petersburgu nie samochody a rowery i nie rozdaja a kradna.

Nie spotkalem sie z zaleceniem zwierania ogniw w celu ich dlugiego przechowywania. Nic nie jest w stanie spowodowac jak napisales przypadkowego przebiegunowania akumulatora przez ktory nie plynie prad.

Zaleca sie przechowywanie akumulatorow w stanie prawie rozladowanym ale nie calkowicie - spowalnia to proces o ktorych ponizej.

Dlugotrwale przechowywanie akumulatorow NiCd - tak jak napisalem - powoduje narastanie struktur krysztalow soli obecnych na elektrodach i z czasem przebijanie separatora i zwarcia.

Nieeksploatowanie akumulatory zaleca sie poddac cylkowi ladowania rozladowania raz na jakis czas w celu niedopuszczenia do uszkodzenia separatora przez krysztaly soli.

Ponownie polecam

Najbardziej kompetentne i pelne zrodlo wiedzy o akumulatorach jakie znam.

Pozdrawiam. Mam nadzieje, ze to wyjasnia Twoje watpliwosci.

Reply to
mysiur

W dniu sobota, 6 października 2012 15:38:12 UTC+1 użytkownik Pszemol napisał:

Wydaje mi sie ze nie odrozniasz zwierania akumulatora dla unikniecia przeplywu pradu ktory odwroci polaryzacje akumulatora podczas pracy w baterii od zwierania w celu przechowywania.

Czemu to drugie ma sluzyc, nie wiem. Jak wiesz wytlumacz w czym akumulatorowi bedzie lepiej jak mi sie bieguny zewrze. Pierwszy raz o tym slysze.

NASA, zacna agencja to jest. Też sie z tym zgadzam.

Reply to
mysiur

W zaden sposob mnie nie przekonales.

Prosilem cie o podanie co zwieranie akumulatorow powoduje. Odpowiedz jaka uzyskalem to: bo tak.

Prosze o podanie co sie dzieje w akumulatorze przechowywanym w stanie zwarcia i dla czego to jest zalecane. Moim zdaniem to nonsens.

Jezeli nie potrafisz tego wyjasnic konczymy ta bazarowa dyskusje.

Dla mnie EOT.

Reply to
mysiur