pomiar V w okreslonym zakresie

Witam kolegów Powiedzmy ze chce w miare dokładnie mierzyć voltomierzem analogowym napięcie w zakresie 11-15V. jak to zrobić wi czy sie da w prosty sposób? Kiedyś widziałem takie ruskie ustrojstwo, które posiadało mozlwiośc pomiaru napieć 1-25V i na tym samym mierniku w zakresie 11-16V przy czym zakres

11-16 był roziciągniety na pełen zakres wychyłu miernika.

PS. Pomijam sprawę jakiegoś kalibrowania

Reply to
xxxx

Był 2 luty 2007 roku (piątek) gdy o godz. 13:20, wszystkim znany *xxxx* napisał(a):

Dzięki Koledzy.. A jeszce gdyby mi ktos pwoiedział ile taka dioda moze kosztowac to już byłbym kontent do końca :-)

Reply to
xxxx

Kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt groszy.

Reply to
Arczi

xxxx schrieb:

grosze. Ale dokładność pomiarów niespecjalna, w szczególności w okolicach napięcia zenera.

Waldek

Reply to
Waldemar

Był 2 luty 2007 roku (piątek) gdy o godz. 15:04, wszystkim znany *xxxx* napisał(a):

Dzieki wszystkim.. Ciesze się .. a co do dokładności to pewnie mi wystarczy.. Przecież jak wepnę w szereg voltomierz analogowy gdzies w okilcach 5 V to też dokładność odczytu jest taka sobie.

Reply to
xxxx

TL431

xxxx schrieb:

tylko nie zapomnij wymusić jakiegoś zdrowszego prądu (ok. 1-5mA) przez tą diodę Z, bo inaczej będziesz miał totolotka.

Waldek

Reply to
Waldemar

Waldemar snipped-for-privacy@infocity.de napisał(a):

Lepiej użyć układu mostkowego i rozdzielić obwody, w ten sposób Zener ma swoje min 5mA, a rezystor R? dobieramy do możliwości V(mV): - regulując pot. 2,2k ustawiamy "0" na voltomierzu dla 11V na wejściu, - regulując R? ustawiamy max wychylenie na voltomierzu dla 15V na wejściu. rys.

beny_hill

Był 2 luty 2007 roku (piątek) gdy o godz. 19:20, wszystkim znany

*beny_hill* napisał(a):

O.. dzięki za maluneczek :-)

Reply to
xxxx