Pomiar przep?ywu

W dniu 24.01.2021 o 19:15, Swift pisze:

"które trzeba zdetekować i zamienić na sygnał elektryczny" [cytat z pracy] - aż się scyzoryk w kieszeni otwiera. Dlaczego nie "wykryć"?

Reply to
Kaczin

niedziela, 24 stycznia 2021 o 19:32:37 UTC+1 Kaczin napisał(a):

:))) zdetekować - słowo roku. Współautorem artykułu jest młody człowiek i - jak widać - z fantazją. Nie mniej sam przepływomierz ciekawy. Pierwszy raz zetknąłem się tym rozwiązaniem w połowie lat 90-tych - wtedy był w fazie prototypu i testów. Kolega z roku pisał oprogramowanie do tego przepływomierza, jako pracę dyplomową. Dziś - jak widać - to już jest powszechnie stosowane rozwiązanie. Autor wątku oceni, czy w omawianym tu przypadku, będzie pożyteczne.

Reply to
Swift

Zdetekować, czy;i pozbawić ministra teki. Z ministra z teką staje się ministrem bez teki. Czyli miał tam coś na głowie, był ministrem od czegoś - teraz jest od... nadal jest ministrem i niczym się nie przejmuje ;)

Reply to
Mirek

Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:600c8d9c$0$520$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Jednorazowo zmierzyc, stale mierzyc ? komputerowo czy naocznie ?

Pewnie sa i przeplywomierze wodociagowe na wieksze rury/przeplywy.

A jesli nie ... polaczyc kilka rownolegle ?

Przeplywomierze - temat rzeka, pomyslow jest kilkanascie, uzywanych powszechnie kilka. Sa tez gotowe ... ale cena przemyslowa.

Tak to ogolnie sie robi, tzn plytki same generuja dzwiek i odbieraja, na przemian w dwie strony. Tylko ... zanim doprowadzisz do dzialania, to pewnie troche czasu minie. A gotowy kosztuje ... trzy zera ?

Zwracam uwage, ze stal tez swietnie przewodzi dzwiek, i znacznie szybciej.

Jedna z prostszych opcji do sprawdzania - chlodzenie elementu grzanego. Termistor wiekszej mocy, zasilany tak, aby sie grzal, chlodzony przeplywajaca wodą. Drugi termistor dla kalibracji.

A moze jakis prosty przeplywomierz dla niepoznaki nazywany rotametrem ? rotametr.pl

P.S.

A tu pomysl ... ale w stalowej rurze nie zadziala
Albo zwezka i manometr/dwa..

W dniu 2021-01-25 o 12:25, J.F. pisze:

To chyba wymaga kalibracji, a miernika wzorcowego brak?

Reply to
t-1

W dniu 2021-01-23 o 22:47, Irek.N. pisze:

Widać, że nie zadowala cię proste rozwiązanie i chcesz się doktoryzować.

Więc może:

  1. czujnik zegarowy na jakimś kolanie rury. Odkształcenie powinno zależeć od przepływu, choć wpływ temperatury może popsuć wyniki.

  1. analiza spektralna szumu wody. może gwiżdże na mufce? Częstotliwość powinna zależeć od przepływu.

  2. pomiar przyrostu masy odcinka rury. Wprawdzie woda jest mało ściśliwa, ale zawsze jakiś wpływ istnieje.

Proszę dyskutantów o następne pomysły.

Reply to
t-1

W dniu 2021-01-25 o 14:55, t-1 pisze:

  1. Pomiar temperatury do jakiej nagrzeje rurę grzałka. Aby jednak wyeliminować zakłócenia to met. 5
  2. Pomiar różnicowy temperatury rury przed i za grzałką.
Reply to
t-1

Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:rumi1b$1blu$ snipped-for-privacy@gioia.aioe.org... W dniu 2021-01-25 o 12:25, J.F. pisze:

Beczka, stoper ...

J.F. pisze:

Odpaliłem pompę ciepła i chętnie dowiedział bym się jak to energetycznie wygląda. Temperaturki mogę pomierzyć, ale bez znajomości przepływów niewiele da się policzyć.

Teoretycznie jak raz zmierzę, to wystarczy - układ raczej nie będzie ewoluował.

Miłego. Irek.N. ps. dowiedziałem się że są na świecie ciepłomierze... no to szukam odpowiedniego.

Reply to
Irek.N.

J.F. pisze:

Ale źródłem nie musi być przetwornik. Uderzam w rurkę przed obydwoma, a czas propagacji pomiędzy nimi robi swoje :) Później z drugiej strony - za czujnikami i mamy 2x przepływ. Teoria.

No właśnie, znacznie szybciej, więc można odfiltrować. Chyba że coś zacznie się odbijać i wracać. Dlatego pytałem czy ktoś to męczył.

Pakuję w rurkę ponad 20kW i różnice mam niewielkie. Teoretycznie mogę wepchnąć ćwiartkę megawata

Kupiony, zobaczymy co to przyjdzie. Na stałe go nie podłączę, ale do pomiarów wystarczy.

No tak :)

Może ten kupiony wystarczy.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

W dniu 2021-01-28 o 23:57, Irek.N. pisze:

Nie pchaj bo nie rozumiesz idei.

Reply to
t-1

W dniu 28.01.2021 o 23:44, Irek.N. pisze:

Zamiast generować bezsensowną dyskusję trzeba było tak od razu. Wystarczy zmierzyć spadek ciśnienia na pompie i policzyć z charakterystyki pompy. Zwykle dostępne są wykresy, wystarczy odczytać.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz

Zerknij na olx. Da się wyszarpać za 40zł używany, bez legalizacji. Używam takiego do innych celów. Konkretnei grzeje wodę pradęm, rezystancyjnie. Odczyt z watomierza jest zgodny z dokłądnością do 5% z odczytem na ciepłomierzu, a kosztował mnie własnie 40zł.

I uwaga: ciepłomierze moga być "na zimną" albo "na ciepłą" stronę. Zwróć na to uwagę, to nie tak że pokaża ujemną moc, po prostu wyświetlą błąd.

Reply to
heby

Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:6013ed21$0$555$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... W dniu 28.01.2021 o 23:44, Irek.N. pisze:

To zdecydowanie staly monitoring by sie przydal. Choc to wydatek ... a wydajnosci nie zmieni :-)

Moze nie byc takie proste, szczegolnie jesli pompa o zmiennej wydajnosci/silnik z kilkoma biegami.

Moze po prostu gotowy cieplomierz, a nawet kilka ...

Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:60134164$0$510$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl... J.F. pisze:

Niby mozna, ale jak sie okazalo, ze czujniki moga tez generowac, to nikt sie z mlotkiem nie bawi :-)

P.S naprawde masz przeplywy rzedu 10m/s ? IMO - dosc duze ...

PS2. Ponoc najlepsze sa przeplywomierze oparte o efekt Coriolisa. konstrukcyjnie to nawet prosto wyglada ... ale podejrzewam, ze elektronika dosc skomplikowana, a kalibracja trudna ... wiec chyba nie tak prosto samemu w domu zrobic.

Masz na myśli wzrost ciśnienia* na pompie wody, czy pompie ciepła?

Miłego. Irek.N.

  • chodzi mi o pomiar ciśnień i wyznaczenie przepływu bazując na ch-ce pompy wody, tak?
Reply to
Irek.N.

A jak niby w instrukcji napisać "proszę walnąć młotkiem w kolanko, nie za szybko, nie za ciężkim" ;) Toć ja mówię o amatorce Panie.

Może źle napisałem niewielkie. Jedno z miejsc w instalacji (wymiennik) dostaje właśnie ze 20kW-25kW i podgrzewa wodę o kilka stopnii. Nie pamiętam dokładnie ile. Kłopot w tym, że to 20kW szacuję, a właśnie to chcę znaleźć, więc potrzebuję przepływ.

We wtorek powinien dojść znaleziony przez Ciebie. Zobaczymy co za draństwo.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek.N.

t-1 pisze:

Ale powiesz mi jak to* skalibrować, co?

Miłego. Irek.N.

  • obojętne czy 1W w termistorek, czy 20kW w jakąś rurę.
Reply to
Irek.N.

W dniu 29.01.2021 o 23:14, Irek.N. pisze:

Sorry, napisałem niejasno.

Tak. Charakterystyki są w katalogach. Jeśli pompa jest wielobiegowa, są charakterystyki dla każdego biegu. Czasem są też równania, ale tu trzeba uważać. Jeśli równanie jest oparte tylko o wysokość podnoszenia i maksymalny przepływ, to w wielu przypadkach daje marne wyniki.

Pozdrawiam, Paweł

Reply to
Paweł Pawłowicz

W dniu 29.01.2021 o 23:25, Irek.N. pisze: [...]

Po prostu sprawdź dane pompy obiegowej. Na moje oko przesadziłeś tak o rząd. Jeśli podgrzewa wodę o kilka stopni, to zwróć uwagę na pomiary temperatury. Wbrew pozorom sprawa nie jest prymitywna. Jeśli użyjesz czujników przylgowych bez kalibracji, musisz liczyć się z kikudziesięcioprocentowym błędem. Jeśli rura jest plastikowa, to w ogóle do rzyci.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz