Podtrzymanie zasilania na 5V

Witam.

Jako, ze elektronika nie jest tym co robie na codzien, to poleglem na czyms co samemu trzeba wykombinowac.

Idea jest taka. Pod tv podpiety jest dysk na usb. Dysk jest uzywany od wielkiego dzwonu, wiec nie chce aby krecil sie caly czas. Kazde uruchomienie tv staruje dysk i zanim sie go uspi troche czasu minie.

Wymyslilem podpiecie dysku przez hub usb z wylacznikiem. Ok, jest prosciej, nie trzeba podpinac kabla pod dysk, wystarczy pstrykanc wylacznikiem. Ale o ile sie wlaczy, to niekoniecznie bedzie sie pamietalo zeby wylaczyc.

Dalej byl pomysl z przyciskiem chwilowym, ktory uruchamia tyrystor, a ten wsadzonny w miejsce wylacznika przewodzi do czasu zaniku napiecia. Dzialalo idealnie, poza tym, ze na tyrystorze jest spadek napiecia 0.6V i z 5V dostepnych na usb robi sie 4,4V i dysk nie startuje.

Kolejny pomysl to wsadzienie mosfeta na 5V, ktory bylby wysterowany przez tyrystor. Doszedlem do tego ale niezbyt to dziala. Przy podlaczeniu ze schematu mosfet jest otwarty w polowie, na wyjsciu mam 2,.V. Po dotknieciu bramki pacem otwiera sie caly.

Chcialbym prosic o pomoc, jak to mozna zmienic aby wysterowac podtrzymanie przewodzenia mosfeta do czasu zaniku napiecia?

pozdro Tmek

Reply to
Tmek

Dobra, tamto bylo bez sensu. Zmienilem tak

Teraz o ile tyrystor odpala, zdaje sie w pelni mosfeta, to przed pstryknieciem mam caly czas ok 2V ktore przechodzi na huba. Podpiecie bramki tr do masy przez opornik nie zmienia tego stanu. Opornik

2k.

[...]

Ostatecznie w ten sposob dziala to tak jak chcialem

Ale nadal jest problem z napieciem przepuszczanym przez T1 przed wlaczeniam S1 Przy braku obciazenia za tranzystorem jest okolo 1.6V.

Po dodaniu R2 nie jazy sie juz dioda w hubie i komp nie zglasza zepsutego urzadzenia usb, przez to napiecie ponizej 2V. Mimo to podczas podpiecia kabla do kompa i pojawieniu sie napiecia usb 5V przez moment dioda mignie i scalak huba wysyla jakies smieci a komp zglasza popsute urzadzenie usb. Nie przeszkadza to w niczym pozniej.

Co zrobic zeby zatkac calkowicie T1 do czasu wcisniecia przycisku? Nadal jest tu problem.

pozdro Tmek

Reply to
Tmek

W dniu 03.11.2013 o 21:18 Tmek pisze:

ego

5V

Przekombinowa=C5=82e=C5=9B troch=C4=99, tyrystor ma pewnie za du=C5=BCy = pr=C4=85d up=C5=82ywu i dlatego otwiera tranzystor. Narysowa=C5=82em ci proste rozwi=C4=85zanie

musisz kupi=C4=87 przeka=C5=BAnik z cewk=C4=85 na 5V i dwoma niezaleznym= i stykami np taki
lub taki
Pod=C5=82aczasz jak na rysunku.

-- =

Pozdr Janusz

Reply to
janusz_k

No to piêknie. Pytaj±cy u¿y³ MOSFETa, który doskonale nadaje siê do tego zastosowania. Nie wiem tylko po co tam tyrystor. Roz³±czyæ mo¿na kondensatorem na bramce. Na to proponujesz zamianê na przeka¼nik? To¿ to pora¿ka. W ca³ym telewizorze, hubie i twardym dysku ju¿ od lat nie stosuje siê styków. Z prostych powodów: S± drogie (ju¿ nawet nie, bo z³om jest po 30 gr za kilogram) i zawodne. Przecie¿ nied³ugo (albo ju¿ i pewnie s³usznie) ludzie bêd± chcieli za³±czyæ ten dysk zdalnie ze smartfona po Wi-Fi. Jedyny pozorny plus to taki, ¿e ka¿dy rozumie jak dzia³a kawa³ druta nawiniêtego na rdzeñ, który przyci±ga kotwê. Ja tak samo rozumiem, jak dzia³a Bicykl z peda³ami na przednim kole. A przecie¿ wygodniej jest jak peda³y s± na ³añcuchu, po³±czone z tylnym ko³em.

--
-- .
pozdrawiam

U¿ytkownik "Tmek" napisa³ w wiadomo¶ci news:l56b31$4kf$ snipped-for-privacy@speranza.aioe.org...

Nigdy siê na powa¿nie nie bawi³em tyrystorami. My¶la³em, ¿e to jaki¶ ma³y tyrystorek a tu takie co¶:

Tyrystor 4A u¿yty do sterowania bramki MOSa:

która potrzebuje (IGSS) typowo 10nA to niecodzienny pomys³. Element steruj±cy ma wydajno¶æ 400000000 razy wiêksz± ni¿ potrzeba.

Nie wiem jaka jest up³ywno¶æ takiego tyrystora z wisz±c± bramk±. Ta up³ywno¶æ mo¿e powodowaæ wyst±pienie na rezystorze 2k2 jakiego¶ napiêcia, a tranzystor ju¿ przy 1,2V ma prawo przepu¶ciæ 40uA. Aby na 1M powsta³o 1V wystarczy 1uA który tranzystor da przy jeszcze mniejszym napiêciu bramki.

Przypuszczam, ¿e zmniejszaj±c 2k2 i mo¿e wstawiaj±c jaki¶ rezystor miêdzy bramkê tyrystora a jego katodê da siê jeszcze trochê poprawiæ sytuacjê.

Ale tak czy siak zamiast tyrystora u¿y³bym jakiego¶ przerzutnika HCT resetowanego jakim¶ RC w momencie w³±czania zasilania i prze³±czanego przyciskiem. P.G.

Reply to
Piotr Ga³ka

U¿ytkownik "Sylwester £azar" napisa³ w wiadomo¶ci news:l57p2g$m6k$ snipped-for-privacy@mx1.internetia.pl...

Nie chcialem przekaznika i dlatego wlasnie zastosowalem mosfeta. Tyrystor wg zamierzen ma podtrzymywac raz wlaczony uklad do momentu zaniku napiecia na wejsciu usb. Pojawieniu sie napiecia zostanei wylaczony do czasu naisniecia przycisku. Wiec nie ma potrzeby rozlaczania tylko pozbycia sie tego co przepuszcza zapewne ryrystor na mosfeta zanim odpale tyrystor.

Tmek

Reply to
Tmek

U¿ytkownik "Piotr Ga³ka" napisa³ w wiadomo¶ci news: snipped-for-privacy@news.chmurka.net...

Akurat taki dostalem i zastosowalem. Fizycznie duzy nie jest bo to wersja smd. Obudowa taka sama co mosfeta.

Ok, dzieki, potestuje ten trop..

Mialem jeszce taki pomysl zeby wstawic zenera miedzy bramke T1 a tyrystor. Czy to pomysl bez sensu?

Jak dla mnie to na razie za wysoki pulap. Chcialem najprosciej i stad wydawalo mi sie, ze tyrystor sam w sobie posiadajac juz potrzeba funkcjonalnosc bedzie ok.

pozdrawiam Tmek

Reply to
Tmek

U¿ytkownik "janusz_k" napisa³ w wiadomo¶ci news:op.w50nkge9n0u1o8@moj... W dniu 03.11.2013 o 21:18 Tmek pisze:

Przekaznika ze wzgledu na wymiary i zapotrzebowanie na prad chcialem uniknac i dlatego poszedlem w mosfeta.

Odpowiedz nizej poradzono mi zeby sprobowac zmniejszyc prad uplywu dajac rezystor miedzy bramke a katode tyrystora. Zobacze co to da i czy pomoze. Mialem tez pomysl z zenerem przed bramka tranzystora, ale nie wiem czy to cos da.

pozdro Tmek

Reply to
Tmek
Reply to
Sylwester Łazar

W dniu 04.11.2013 o 10:13 Sylwester Łazar snipped-for-privacy@alpro.pl pisze:

Nie wiem jaki on jest ale jak nie jest niskonapięciowy to się NIE nadaje bo się nigdy całkowicie nie otworzy, do tego spadek nap na tyrystorze powoduje że na bramce będzie max 3.5V, większość mosfetów odpada.

Bo działa jak przerzutnik zatrzaskujący się.

No i co z tego? szuka prostego rozwiązania to ma. Nowy przekaźnik spokojnie przeżyje ten sprzęt.

I co guzik sam się naciśnie? przecież zawsze może go zastąpić tranzystorem, a tyrystora już tak łatwo nie włączy. Tak więc nie bredź że przekaźnik to takie złe rozwiązanie.

Jesteś pewien tego? poza tym po co mu ta wiedza, lutuje podłącza i zapomina.

I co to ma dowodzić? że wiesz jak działa rower? zamiast strzępić język weź mu narysuj układ który będzie lepszy od mojego. Bo ja tą pracę wykonałem i uważam że do rozwiązania tego zadania jest to naprostsze i pewne rozwiązanie do tego mozliwe do zbudowania przez laika.

Reply to
janusz_k

W dniu 04.11.2013 o 12:16 Sylwester Łazar snipped-for-privacy@alpro.pl pisze:

Taa pewnie, a jak płytka będzie brudna to wystarczy na kilkanaście minut, aleś mu poradził.

Reply to
janusz_k