PD -> 12V/20V

Cześć.

Jest źródło zasilania PowerDelivery USB 3.x.

Chciałbym na wyjściu uzyskać 20V.

Potrzebuje gotowca który z jednej strony ma wejście USB 3.x PD a z drugniej ma dwa piny GND i 12V.

Ni ma.

Albo inaczej.

Z gotoców wyczaiłem na aliexpresie "testery" USB które *chyba* mają funkcje taką jak chcę. Jasność opisu średnia, na płytce mają przycisk i podobno jakąś funkcjonalność do tego aby podawać max napięcie na wyjscie. Przyjdą, potestuje.

Z niegotowców to są scalaki do tego ale kłoptoliwe w lutowaniu i wolałbym tego nie robić jesli nie jest to niezbędne.

Widział ktoś gotowca? Ideał to kebelek USB-C z "puszką" po drodze i wystające dwa druty z max napieciem jakie można z USB wyciągnąć.

Reply to
Sebastian Biały

usbc->step up->12V A nie, to za proste. za tani projekt by był

ToMasz

Reply to
ToMasz

Nie, to nie to samo. USB-C na napięciu 5V ma mniejszą moc niż na wyższych. Ba, w przypadku np. PD 20V nie potrzebuje przetwornicy co zaoszczędzi kilkanaście %.

Reply to
Sebastian Biały

Nie załapałem 20V czy 12V i jaki prąd? P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Miało być "minimum 12V".

Konkretnie:

a) laptop zasilany z 19.5V. Po przetestowaniu widać że 12v też działa i ładuje, aczkolwiek powoli. Jednak mam innego laptopa w którym nie działa wiec zakładajmy wstepnie że generyczny laptop potrzebuje około 20V, akurat tyle ile dają te lepsze PD.

b) gdybym był w stanie wyciągnąć z ładowarki PowerDelivery 20V to sprawa załatwiona, potrzebuje tylko scalak negocjujący takie napięcie. Zazwyczaj można wtedy wyssać ponad 40W, nawet z powerbanku jeśli ma takie napięcie na liście wspieranych. Taki powerbank jest znacznie tańszy niż te z dedykowanym obwodem do laptopów.

c) opcja bardziej prawdopodobna: przetwornica step up/down (są takie dualne gotowe za kilka $) do której podaje to co przyjdzie z USB i na wyjściu dostaje 19.5V. Zdecydowana większość ładowarek sieciowych z PowerDelivery może wynegocjować 12V i coraz więcej powerbanków też. Oczywiście to są również duże moce, od 18W do 40W. Innymi słowy zaletą jest większa moc i nie przetwarzanie z 5V. Wada: sacalak do negocjacji z PD też być musi, samo z siebie daje tylko typowo 5V/2.4A.

Wniosek:

1) przy dobrym PD potrzebuje tylko scalaka do wynegocjowania 20V 2) przy kiespkim PD potrzebuje przetowornicy 3) moce i napięcia zależą od tego jakie są dostępne w danej ładowarce i niewiele można na ten temat powiedzieć

Ponieważ scalaki negocjujące PD są coraz tańsze (dochodzą do pojedynczego $) zaczyna byc to interesujący sposób na zasilanie urządzeń hobbystycznych. Chwilowo przeszkadzają same scalaki w kłopotliwych obudowach i gniazda usb-c które są bardzo gęste i mało amatorskie.

Reply to
Sebastian Biały

W dniu 24.03.2019 o 21:40, Sebastian Biały pisze:

ST zdaje się nie tak dawno chwaliło się swoim rozwiązaniem (był anons o webinarze). Znalazłem informację o układzie ewaluacyjnym:

Sam bym przetestował, ale niestety w tabelce nie ma aktualnie dostępności..

Reply to
AS

A oto odpowiedź:

Po włożeniu do ładowarki typu PowerDelivery skokowo podnosi napięcie co

0.5 sek aż osiągnie maksymalne w danej ładowarce. Za tą zabawkę mogę już podpiąć normalną przetwornicę up/down na 12V. Up/down, bo niestety może się wynegocjować 15 ale i 20V i nie mam nad tym kontroli, przynajmniej nie wiem czy da się zmusić to urządzenie do negocjowania np. max 15V.
Reply to
Sebastian Biały