PAL vs GAL

Ostatnio zainteresowałem się trochę kwestią tych starych układów logicznych. Znalazłem w sieci tutorial, a na githubie narzędzie do "kompilowania" wsadów (galasm). Okazuje się też, że już posiadany przeze mnie MiniProg obsługuj te układy. Wydają się więc być one całkiem niezłą alternatywą dla TTL-i, jeśli chodzi o budowanie np. dekoderów pamięci, albo innej elektroniki "wspomagającej" w układach mikroprocesorowych.

Jednocześnie są one tak mało złożone, że ogarnięcie ich programowania wydaje się być nieporównywalnie prostsze od opanowania CPLD czy FPGA.

Chciałem tylko upewnić się co do jednego: jaka jest różnica pomiędzy PAL i GAL? Czy jedyną różnicą faktycznie jest to, że PAL-e programuje się jeden raz, a GAL-e można kasować i programować odwrotnie? Poza tym PAL16V8 będzie ścisłym odpowiednikiem GAL16V8, czy też są jeszcze jakieś inne różnice.

Reply to
Atlantis

W dniu 2020-03-16 o 09:30, Atlantis pisze:

Obecnie chyba już nikt nie używa TTLi, a chyba nie ma GALi biorących mało prądu, więc są mało konkurencyjne. Nasz pierwszy klucz (okolice 1992) do zabezpieczenia oprogramowania (HAK1) bazował na GALu. Była to przejściówka Centronix. Projekt kolejnych kluczy zrobiłem przez losowe (z pewnymi założeniami co do ilości i wzajemnych wykluczeń) ustalanie punktów przepaleń i przepuszczenie wyniku przez symulator i odrzucanie wariantów nie spełniających jakichś przyjętych kryteriów (np. tendencja do zatrzaskiwania się w jednym stanie). Pamiętam, że zapuściłem program i poszedłem na miasto do księgarni. Jak wróciłem to jeszcze pracował. Po kilku godzinach miałem wylosowane 20 kluczy. Kolejni klienci dostawali kolejne klucze.

Też mi się tak wydaje, ale pewności nie mam. Z prac przy naszym programatorze Picco-GAL pamiętam, że były elementy, które nazywały się PALCE i były reprogramowalne. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5e6f3920$0$17361$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

CPLD jest czesto czyms w rodzaju "kilka GAL w jednej obudowie". I zwroc uwage na pobor pradu - maly nie jest.

Tak sie zaczelo, ale cos mi chodzi, ze byl jakil PAL reprogramowalny (PALCE ?). Co przy okazji moze miec znaczenie np w kosmosie czy przy rentgenie - GAL moze zostac rozprogramowany, PAL ze swoimi antifuse - raczej nie.

Juz nie pamietam, ale jesli beda - to sobie zaprogramujesz pod GAL.

I tych PAL16 bylo kilka odmian, V8 to juz kolejna generacja. Ogolnie GAL bylo bardziej uniwersalne od PAL.

Różnice między programowaniem SPLD (np. PAL, GAL) a CPLD są głównie ilościowe a nie jakościowe. Czasami łatwiej jest zrobić coś na CPLD (bo mniej ograniczeń) niż na GALach gdzie ograniczeń jest więcej (np. część nóżek nie może być dwukierunkowa i są to akurate te, które byś chciał aby były :-)

Reply to
Silver Dream !

Atmel ciągle ma w programie SPLDki, odpowiedniki GALi, także w wersjach pobierających bardzo mało prądu. Różnica TDP między taką samą logiką w Lattice'owym 16V8 i Atmelowskim niskoprądowym jest dramatyczna.

Reply to
Silver Dream !

Pisząc o TTL-ach" użyłem skrótu myślowego. Miałem na myśli proste proste układy logiczne, także te z rodzin HC/HCT.

Cały czas mowa o projektach w stylu retro, gdzie pobór prądu nie jest najważniejszym wyznacznikiem - inne elementy i tak już trochę pobierają, więc dodatkowy GAL nie robi wielkiej różnicy. :)

Reply to
Atlantis

W dniu 2020-03-16 o 22:35, Atlantis pisze:

Ktoś doceni to retro? Według mnie retro to coś na lampach, albo komputer na przekaźnikach :) P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Wystarczy wejść na grupy retro na FB aby przekonać się, że całe mnóstwo ludzi myśli inaczej. Coraz częściej za "retro" są już uważane komputery z epoki Windowsa XP, na których odpalano pierwszego Far Cry'a. Też czuję się z tym trochę dziwnie, bo dla mnie "retro" to coś w okolicach 486, ewentualnie Pentium/Pentium Pro. ;)

Reply to
Atlantis

W dniu 2020-03-17 o 11:31, Atlantis pisze:

Jeszcze nie dojrzałem do bycia na FB. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

bo dla nas FB jeszcze długo nie bedzie retro ;-)

W.