PAL/NTSC - przesunięcie fazowe a wartości koloru

Takie pytanie, na które szukam odpowiedzi od jakiegoś już czasu:

W standardach PAL i NTSC używana jest modulacja fazy dla zakodowania wartości "hue" (jest polski odpowiednik tego słowa?) i amplitudy dla zakodowania nasycenia. Interesuje mnie "hue". Aby dało się zdekodować jego wartość trzeba poznać różnicę fazy między fazą odniesienia (colour burst) a fazą sygnału podnośnej (subarrier) w danym momencie. To na temat czego staram się odszukać jakieś oficjalne informacje/dokumenty to jaki kolor odpowiada jakiej wartości różnicy w fazie. Lub – w uproszczeniu – jaki kolor ma różnica zero stopni?

Oczywiście mogę podłączyć generator do wektoroskopu i pomierzyć, ale zależy mi na dokumencie, z którego wynika to, że akurat taki a nie inny kolor powinien mieć taką a nie inną różnicę w fazie. Czyli to, na podstawie czego były budowane dekodery.

Reply to
Silver Dream !

Tu masz kilka podpowiedzi:

heby

W dniu 2020-03-16 o 19:48, Silver Dream ! pisze:

strona 51

t-1

Dnia Mon, 16 Mar 2020 19:48:32 +0100, Silver Dream ! napisał(a):

O ile pamietanm, to ciut inaczej. Jeden sygnal roznicowy koloru moduluje amplitude podnosnej, a drugi podnosne przesunietej o 90 stopni.

Wyjdzie z tego cos typu:

0 st - B ... no nie, R tez tam jest, wiec chyba magenta ... 90 st - R ... czy magenta czerwona ? 180 - bez B ... to chyba Y, 270 - bez R ... cyan ?

przy czym w PAL to faza sie co linie odwraca.

Hm, zielony ... to chyba bez B i R ... 225 st?

Tak, aby zakodować dwa sygnały w jednym kanale.

No właśnie te wszystkie „chyba” i znaki zapytania to to co ja też mam. Co więcej, mogę nawet to pomierzyć ale to ciągle będzie obarczone jakimś tam niepomijalnym błędem. Dlatego szukam normy, która by to opisywała. Na zasadzie nie jak jest a jak powinno być ;-)

Reply to
Silver Dream !

To jest na razie najbliższe temu czego szukam.

Reply to
Silver Dream !

W dniu 2020-03-17 o 10:25, Silver Dream ! pisze:

Myślę, ze wszystko jest opisane we wskazanej książce na dalszych stronach. A normy na konkretne kolory i odpowiadające im kąty nie ma, skoro nie występują bezpośrednio w transmisji obrazu. Wystarczy, że jest znormowany sposób mieszania, kodowania i poziomy sygnałów.

Reply to
t-1

Nie rozumiem. Teoretycznie całe widmo może występować. No i dekodery są (i były zanim ta czy inne książki ktoś napisał) projektowane i wytwarzane na podstawie jakiejś specyfikacji, mówiącej z konieczności m. innymi o tym jaki kolor ma jakim wartościom odpowiadać.

Reply to
Silver Dream !

A słyszałeś o dekodowaniu nazwy NTSC "never twice same color"? PAL jest trochę lepszy, ale tam, OISNM, U oraz V występują co drugą linię, bo więcej się w paśmie nie mieściło - więc rozdzielczość pozioma chrominancji jest dwa razy mniejsza niż luminancji (pozioma zapewne z uwagi na wąskość pasma też) - stosuje się takie fajne "linie pamięciowe" - i naprawdę można zapomnieć o czymś, co zapewnia dopiero cyfrowa transmisja obrazu typu DVI/HDMI - czyli że na ekranie dostaniesz to, co wyszło z nadajnika.

Reply to
Dawid Rutkowski

Słyszałem, ale co to ma do rzeczy?

Znacząco lepszy (pod tym względem) bo błędy fazy są wygaszane i nie ma potrzeby ręcznej regulacji "hue".

Nie - w PAL (i NTSC) jest używany wariant QAM, który pozwala na przesyłanie dwóch sygnałów jednym kanałem. To w SECAM są naprzemiennie przesyłane i przechowywane na potrzeby następnej linii.

Też nie zobaczysz bo Twój wyświetlacz ma swoją, nieliniową charakterystykę i nawet jeżeli zdejmiesz jego profil, i skorygujesz sygnał w/g tego profilu (czego większość nie robi albo nieświadomie używa najczęściej nic wartych profili wbudowanych) to nadal będziesz miał tylko jakieś tam przybliżenie, nawet gdybyś miał sygnał próbkowany

444 a częściej jest i tak 422, itd. Dodaj do tego wszystkie „dynamiczne polepszacze obrazu” wbudowane w dzisiejsze telewizory i nic nie jest takie jak wyszło z nadajnika ;-) Wszystko w porządku. Tylko co to ma wspólnego z tematem?
Reply to
Silver Dream !

Użytkownik "Dawid Rutkowski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@googlegroups.com...

To w SECAM. Gdzie sygnal roznicowy chrominancji kodowano czestotliwoscia podnosnej, wiec zmiescil sie tylko jeden, a drugi trzeba bylo odtwarzac z "pamieci". Te linie tez myla, bo przeciez mamy dwa polobrazy z przeplotem.

PAL to Phase Alternating Line - dzialal podobnie jak NTSC, tylko zmienial faze co druga linie, a pamiec pozwalala wyciagnac srednia z poprzedniej linii.

NTSC - Never The Same Colour SECAM - System Essentially Contra AMericans PAL - Perfect At Last

Reply to
Silver Dream !

Nie przeczytales tego, co linkowale w wiki

Luminance, Y, is derived from red, green, and blue R'G'B' signals:

Y = 0.299 R ′ + 0.587 G ′ + 0.114 B ′

U and V are used to transmit chrominance. Each has a typical bandwidth of 1.3 MHz.

U = 0.492 ( B ′ − Y ) V = 0.877 ( R ′ − Y )

Composite PAL signal = Y + U sin( ω t ) + V cos ( ω t )

Czyli mamy sygnaly roznicowe zdefiniowane, a konkretnymi kolorami nikt sie nie przejmowal.

Przeczytałem, ale najwyraźniej nie z wystarczającym zrozumieniem :-(

Dopóki wszystko jest do wyprowadzenia to nie trzeba podawać, szczególnie, że to pseudocontinuum jest. Zresztą to na Wiki jest wzięte z

gdzie nawet są konkretne wartości na diagramach – zakładam, że wynikające z przekształceń powyższych równań – czyli dokładnie to czego szukałem. Przy czym cały czas to wszystko są opracowania, które musiały powstać na podstawie specyfikacji, której nie mogę znaleźć. Znalazłem coś takiego:

dla NTSC, choć też nie wiem na ile to oryginalne jest (na pewno Microsoft® Word™ nie istniał w 1953 roku ;-) ale nie dla PAL.

Reply to
Silver Dream !

I wychodzi na to, ze wiki znow jest niedokladna, bo tu jeszcze sie I i Q pojawiaja, i 33 stopnie.

Tak czy inaczej - nie przejmuja sie kątami i odcieniami (hue), tylko lecą macierzami dla skladowych RGB.

Jak znam zycie, to taki Komitet przygotowal standard ... ale nie upublicznil, tylko sprzedawal za pieniadze.

Potem moze powstaly kolejne wersje, gdzie gdzie sie skupiono na dopracowaniu szczegółow, za to poznikał wstęp, bo "wszyscy wiedzą" ... i nadal bylo za pieniadze, i moze pod prawem autorskim. Stad tak trudno o kopie oryginalu, tylko jakies opracowania.

Podobnie np z RS-232, czy np V.24. A - i cos tam pisza, ze NTSC to RS-170a

I kolejny link z wiki

Standard PAL to chyba trzeba szukac tu
A tak w ogole co Cie naszło - przeciez tego juz nikt nie uzywa :-)

Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:r4qr9v$7fg$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

Jeszcze cos z googla

Ale wyglada na strasznie zaawansowane.

W dniu 17.03.2020 o 15:28, J.F. pisze:

Początkowo nawet pamięci nie było, a uśrednienie koloru z 2 linii miało robić oko. Ale jednak było widać prążki.

MJ

Reply to
Michal Jankowski

To dla NTSC.

No bo na końcu i tak się tylko to liczy. I wiedząc jakie są fazy referencyjne, resztę można w obie strony wyliczyć.

Dzięki wielkie! Samo w sobie niewiele się przyda, ale w bibliografii ma:

Co w końcu wygląda na coś oficjalnego.

Ja retrokomp fan jestem ;-) Próbuję scharakteryzować układy generujące obraz i jak one się miały do faktycznego standardu coby w razie reimplementacji nie polegać na dopasowywaniu kolorów cyfrowych „na oko” tylko na jakichś solidnych danych.

Reply to
Silver Dream !

Reimplementacje to trzeba bedzie robic na HDMI :-)

A do standardu ... pomijajac Atari 800 itp, to dobrze sie mialy - czerwony byl czerwony, niebieski niebieski itp :-)

Tudzież DP po USB-C, itp. No tak, pisałem „kolorów cyfrowych” :-)

:-) I dlatego emulatory mają do wyboru pierdylnaście palet, z których ani jedna nie wygląda jak oryginał na CRT.

Reply to
Silver Dream !