Overshot w pełnym mostku

Ku przestrodze. :-)

Zrobiłem sobie "na drutach" pełny mostek z zupełnie typowych elementów, bo chciałem na szybko sprawdzić pewien pomysł. Częstotliwość też nieduża, 200kHz na parę, wypełnienie stałe 45%. Na obu wyprowadzeniach pierwotnego zmierzyłem potworne przepięcia, rzędu 40% napięcia zasilania. W teorii to niemożliwe, bo równolegle z MOSFETami są diody pasożytnicze, które przepięcia obetną do V_IN. A w praktyce... W praktyce też tak się stało, tylko się V_IN przesunęło. Niegroźnie wyglądające 4cm kabelka wystarczyło do wygenerowania tych śmieci. Kondensatorek ceramiczny bezpośrednio do drenów górnych tranzystorów rozwiązał problem.

Layout, layout, layout!

Na SiC/GaN bym sobie na taką niedbałość nie pozowolił, ale przecież krzem jest taki wolny i wszystko wybacza...

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

Mam takich klientów, którzy nie rozumieją, że nawet w głupim flybacku 4 cm pomiędzy Cbulk a transformatorem może spowodować przekroczenie normy zakłóceń promieniowanych w kilkuwatowym zasilaczyku na TinySwitch (132 kHz).

Proponuję zrobić jeden egzemplarz celowo źle i im pokazywać oscylogramy.

Ja w pierwszym odruchu pomyślałem, że mi się oscyloskop zepsuł. :-] Rozumiem przecież działanie mostka i to jest przecież niemożliwe. Wyszło, że nie rozumiem działania drutu... ;->

Ale tak merytorycznie, to jestem pod wrażeniem producentów. Poprawili czas przełączania tranzystorów MOSFET do tego stopnia, że trzeba uważać na niechciane indukcyjności.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski