Oscyloskop, próbkowanie ekwiwalentne, roz

Witam wszystkich, może mi ktoś wytłumaczyć jak to jest z tym próbkowaniem ekwiwalentnym w oscyloskopie cyfrowym?

Mamy np. tak:

Oscyloskop nr.1: próbkowanie rzeczywiste 20MS/s, ekwiwalentne 2GS/s Oscyloskop nr.2: próbkowanie rzeczywiste 400MS/s, na temat ekwiwalentnego niema słowa, jest tylko coś o możliwości uśredniania wartości 2-256 pomiarów (acquisition type average).

Który lepiej odwzoruje przebieg?

Jeszcze jedno pytanie: czy między oscyloskopem który w pionie ma 6bit-ów a takim co ma 8bit-ów jest znacząca różnica? Wiem że będzie 4 razy mniej różnych wartości ale czy to jest widoczne na ekranie?

Pozdrawiam MD

Reply to
Maksymilian Dutka

Maksymilian Dutka napisał(a):

Dla mnie bardzo widoczne. Oczywiscie nie na oscyloskopie "recznym" ktory ma lcd 320x240pix :) Nawet te 8 bitow bywa malo czasem, przydalaby sie wieksza dynamika, ale to takie zboczenie jak sie cale zycie pracowalo na analogu ktory mial pasmo analogowe pareset MHz i wielki ekran, na ktorym widac bylo nawet szumy o grubosci plamki...

Reply to
BartekK

Z tego co pamietam w ekwiwalentnym trybie to jest tak, ze probka pobierana jest z przesunieciem co kilka okresow sygnalu ... Czyli probkujesz sygnal 1GHz z predkoscia 20Ms/s (czyli pobierasz probke co kilka okresow sygnalu, ale za kazdym razem odrobine przesuwany jest moment pobrania probki - po pobraniu kilkudziesieciu takich probek masz przebieg skompletowany w calosci - na ekranie widzisz powiedzmy 3 okresy, a w rzeczywistosci minelo ich np. 300. Oczywiscie dziala toto w przypadku przebiegow powtarzalnych okresowych. Mozna tez pobierac losowo probki - ale potem oscyloskop musi je poukladac w dobrej kolejnosci. Z usrednianiem to poprostu na ekranie wyrysowywany masz przebieg powstaly z usrednienia kilku/kilkuset okresow. W sumie zwieksza sie rozdzielczosc bo szumy zmniejsza sie w ten sposob.

Mam nadzieje, ze nic nie pokrecilem :]

Pozdrawima, Bartek

Reply to
Bartek