opó?nienie w??czenia ?wiate? mijania

Zrobiłem sobie automatyczne włączanie świateł mijania sterowane od pompy paliwa, ale jest jeden problem, bo pompa po przekręceniu kluczyka włącza się na kilka sekund i zaraz wyłącza załączając światła. Chiciałem zrobić sobie układ opóźnijający na tranzystorze, ale taki, żeby włączał przekaźnik świateł po np. 5 sekundach od włączenia pompy paliwa i wyłączał natychmiast po (albo też kilka sekund po) wyłączeniu pompy, wtedy światła nie bedą włączały się na chilkę po przekręceniu kluczyka. Na poczatku myślałem o zastosowaniu MOSFET'a, który świetnie nadaj się na klucz, ale z kolei czas rozładowania kondensatora przy bramce byłby za długi. Może ktoś ma jakiś gotowy układ to nie będę się męczył z obliczeniami? ;-)

Reply to
nom

paliwa, ale jest jeden problem, bo pompa po przekręceniu kluczyka włącza się na kilka sekund i zaraz wyłącza załączając

Może zwykły przekaźnik do czujnika ciśnienia oleju ?

Reply to
William

Można, ale nie wiem jaki tam sygnał płynie i czy za bardzo nie obciąży czujnika. Poza tym czujnik jest w silniku i jest podłączony do ECU a ten z kolei przesyła po CAN do tablicy i tam jest wysterowana dioda LED. Tak jest w Fabii. Nie za bardzo chce mi się grzebać i szukać odpowiedniego sygnału, najwygodniej jest mi podciągnąć sygnał z bezpiecznika pompy paliwa tylko właśnie jest problem z tym kilkusekundowym włączaniem na początku. :-) Poza tym kontrolki w fabii wszystkie gasną po przekręceniu kluczyka (nawet ta od ciśnienia oleju) i nawet jaki silnik nie pracuje. :-)

Reply to
nom

Użytkownik "nom" snipped-for-privacy@usunto.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:didh5k$o0q$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

[...]

Czujnik to zwykły styk mechaniczny ze sprężynką. Normalnie zwarty do masy, po uruchomieniu silnika i wzroście cisnienia oleju zostaje rozwarty. A czy w ogóle najprościej nie będzie podpiąć się zwyczajnie z przekaźnikiem do stacyjki ? Masz w niej również taki styk, który jest odcinany na czas rozruchu.

Reply to
William

No ale może się zdarzyć, że ciśnienie oleju spadnie i zgasną mi w nocy światła. :-)

Można, ale wtedy będą świeciły się po przekręceniu stacyjki a ja chcę żeby po uruchomieniu silnika.

Reply to
nom

Użytkownik "nom" snipped-for-privacy@usunto.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:didklm$c91$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

światła. :-) To pod kontrolkę ładowania akumulatora, jak nie ładuje to lepiej aby światła nie świeciły bo zje akumulator :)

Piotr

Reply to
Piotr Pitucha

Użytkownik "Piotr Pitucha" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:didl9p$6oa$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

W fabii nie ma standardowych kontrolek, są diody LED w tablicy przyrządów i są sterowane przez jakiś mikrokontroler.

Ale nie o to mi chodzi, chodzi mi o prosty układ opóźnienia włączenia przekaźnika o 5 sekund na jednym tranzystorze i w końcu sam będę musiał policzyć. :-)

Reply to
nom

a nie prosciej zastosowac gotowy uklad? pelno tego na rynku

Reply to
MuNiO

Użytkownik "MuNiO" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:die1l9$1su$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

można, ale ja już wszystko mam polutowane w samochodzie, łacznie z przekaźnikami, nie przewidzialem tylko, ze pompa na poczatku wlacza sie na 3 sekundy. :-)

Reply to
nom

Dołącz opornik rozładowywujący (ew. regulowany) albo/i zmniejsz kondensator.

Reply to
Jacek Maciejewski

są sterowane przez jakiś mikrokontroler.

Ja nie zapomniałem o tych 3 sekundach "nabijania" ciśnienia przez pompę. Przy włączaniu przekaźników "plusem" wystarczył układ "komplementarnego darlingtona" czyli NPN BC547(237) połączony kolektorem do bazy a emiterem do kolektora PNP BD138. Z zasilania pompy opornik 47kOm do bazy npn i tam 100 mikroFaradów do masy, emiter PNP (jako kolektor tego "darlingtona") do plusa (stałego albo tego z pompy), połączenie Enpn/Cpnp ,(jako emiter "darlingtona") na przekaźnik. Jeśli są oddzielne przekaźniki dla pozycyjnych i mijania to z tego emitera przez diody 1N4007 do przekaźników. Przy 47kOm i 100uF czas opóźnienia ok 5-7 sekund. Jeśli światła mają się wyłączać natychmiast, to równolegle do opornika 47k dać małą diodę - "dupką" do kondensatora/bazy. Ufff - narysować znacznie łatwiej niż opisać... Wmak

Reply to
Wmak

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź, wczoraj trochę eksperymentowałem i zrobiłem sobie układ na jednym BC547, który zasila 2 przekaźniki połączone równolegle. Mam u siebie oddzielone obwody do świateł mijania, drogowych i postojowe lewe i postojowe prawe też są oddzielne. Muszę zastosowac przekaźnik z dwoma sekcjami albo dwa przekaźniki. :-) Ja do bazy tranzystora podłączyłem przez rezystor 10k kondensator 1500uF poprzez opornik 20k do + zasilanie i od bazy jeszcze rezystor 10k. takie podpiecie daje mi zwloke 7-9 sekund.

Reply to
nom

Schemat opóźnionego włącznika świateł "zimowych" zamieściłem na tutaj:

Wmak

Reply to
Wmak

Sorry, połamało link, poprawiam się:

Wmak

Reply to
Wmak

Dlaczego mój podpis dokleiło do linku - nie wiem. Może teraz się uda:

Wmak

Dzięki, ale już po fakcie, wczoraj do 22:00 pomontowałem wszytsko. :-)

Ja zrobiłem opóźnienie na jednym tranzystorze BC547 dlatego kondensator mam 1500uF i zasila mi 2 przekaźniki na raz. :-) Swoją drogą Lanos jest lepszy od fabii, bo tam nie ma przekaźników od świateł mijania ani drogowych, musiałem sam montować. :-)

Reply to
nom

Użytkownik "nom" snipped-for-privacy@usunto.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:didklm$c91$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Możliwe, że ten przekaźnik włącza ci też tylne światła (nie jestem pewien). Jeśli tak, to jak zdarzy ci się stanąć w nocy przed przejazdem kolejowym to nie będziesz mógł wyłączyć silnika zanim następny nie przyjedzie. A gdybyś miał pod stacyjką, to silnik można wyłączyć. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Chyba normalny przełącznik świateł dalej działa? W moim rozwiązaniu wystarczy ustawić główny przełącznik świateł na pozycyjne i po zgaszeniu silnika zostaną te światła. W nocy zawsze tak mam ustawione. Wmak

Reply to
Wmak

W fabii to wszytskie obwody są odzielne, a więc musiałem zastosować jeden przekaźnik do świateł mijania, i jeden dwusekcyjny do świateł pozycyjnych (są rozdzielone na prawą i lewą stronę). Można oczywiście zastosować diody i też zasilić pozycyjne, prąd nie jest większy niż 1A, ale chciałem to zrobić na przkaźnikach. Z tym wyłączeniem silnika to masz rację, ale to są światła tylko do jazdy dziennej, nie działa mi podświetlanie tablicy rejestracyjnej a podświetlanie tablicy przyrządów jest na minimum. Nie działają też światła długie (tylko klakson świetlny działa). W nocy muszę i tak przekręcić przełącznik na pozycję światła do jazdy nocnej. :-)

Reply to
nom

Użytkownik nom napisał:

Przekaźnik i włącznik w kolumnie tak samo mają styki. Jeśli producent stosuje niskiej jakości ostrzęt w kolumnie kierownicy, wtedy musi DO WSZYSTKIEGO dawać przekaźniki, bo wymiana przekaźnika jest tańsza i łatwiejsza (jeśli jest w podstawce). W samochodach eleminuje się przede wszystkim ilość kontaktów, bo to one głównie powodują zawodność. Zamontowanie przekaźnika zamiast pobrania dużego prądu z włącznika kierownicy to dodatkowe 4 kontakty + 1 styk. Dlatego bardziej opłaca się dać bardzo dobry wysokoprądowy włącznik w kolumnie.

Reply to
A.Grodecki