Nietypowe wyłączniki instalacyjne

Czy ktoś ma informację czy gdzieś są dostępne wyłączniki instalacyjne naścienne (do zapalania światła) spełniające następujące kryteria:

  1. w miarę płytkie - nie wchodzą zbyt głęboko w puszkę
  2. monostabilne jedno i dwutorowe
  3. estetyczne

Ad1. Oprócz wyłącznika w puszce jest płytka z układem wykonawczym (przekaźnikiem) zew. sterowania. Wyłącznik nie załącza bezpośrednio zasilanie oświetlenia ale pracuje dla układu sterowania. Stąd w puszcze jest troszkę mniej miejsca niż w klasycznym montażu.

Ad2. Nie jest wymagana bistabilność (to zapewnia układ wykonawczy). Są dostępne tzw. wyłączniki dzwonkowe ale chyba zawsze mają narysowany symbol dzwonka (bez sensu w tym przypadku)  oraz nie spotkałem np. podwójnego takiego wyłącznika (dwa załączane tory)

Wyłączniki nie muszą być mechaniczne, mogą być np. dotykowe, zbliżeniowe itp. choć mechaniczne są preferowane jako najtańsze.

Jest kilka firm produkujących akcesoria do swoich rozwiązań inteligench domów, instalatorzy chętnie korzystają z takich pojedynczych akcesoriów do jakiś pojedynczych układów sterowania. Stąd pytanie, może ktoś już korzystał z takich nietypowych wyłączników.

Reply to
Marek

W dniu 2018-08-26 o 14:52, Marek pisze:

Czyli ile? 5 mm? :-) Bo ~20 mm ma prawie każdy.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 2018-08-26 o 14:52, Marek pisze:

No jak to nie, jak tak? Ale nie do dzwonka, lecz do rolet, czy bram wjazdowych, tych suwanych. Tylko nie wiem, czy połączenia elektryczne będą OK. Oraz inne, wskazane przez Ciebie warunki. Ale wiesz już, co wrzucać w sprzedażne wyszukiwarki.

Reply to
JaNus

Powiedzmy by nie przekraczać te 20mm. Może kryterium na wyrost ale obawiam się, że jak znajdzie się wyłącznik nietypowy spełniający pozostałe kryteria to się okaże że jest za "gruby".

Reply to
Marek

No to każdy roletowo/żaluzjowy się nada. W markecie sobie dziś pomierzysz. :-)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

To może "na wyrost" zainstalować głębsze puszki?

Reply to
Akarm

Dom mam zrobiony na podwójnych "dzwonkowych" Simon Basic.

Wrzucam link nie dla tego, że mam % od sprzedaży tylko ponieważ na stronie masz podane wymiary.

Jeśli potrzebujesz, żeby jeszcze coś zmierzyć to daj znać.

Generalnie jak rozpoznawałem temat (2-3 lata temu) to na rynku była "bieda z nędzą". Z monostabilnych znalazłem maksymalnie podwójne.

Na aliexpress masz ewentualnie coś takiego

to jest "natynkowe", wymaga to ewentualnego dorzeźbienia swojej elektroniki i estetyka nie rzuca na kolana ...

Piotrek

Reply to
Piotrek

do Simona można kupic też same klawisze z/bez rysunków

Reply to
tck

Też mi się wydawało, że widziałem gdzieś monostabilne podwójne (ktoś pisał, że są takie do rolet), ale byłem ostatnio w markecie i sprzedawca mnie skołowal mówiąc, że monostabilne są tylko pojedyncze (dzwonkowe). Najlepsze byłyby z wbudowanym przekaźnikiem ale to chyba marzenie ściętej głowy.

Reply to
Marek

On 2018-08-26 23:03, Marek wrote: (ciap)

W ujowym markecie, to może i tak,

Po takie rzeczy to udajemy sie do hurtowni, jak nie mają to katalog i negocjacje na kiedy za ile...

Typowo (jak dla mnie) to przycisk tam gdzie trzeba, a przekaźnik w rozdzielnicy...

Włodek

P.S.

Problem w tym, że wolę szukać w sieci. A hurtownie online mają słabo sparametryzowane kryteria wyszukiwania. Np. nie można znaleźć (szybko) wyłącznika podwójnego bistabilnego 2x3 tory (czemu taki - niżej).

Ale takie rozwiązanie ma dla mnie kilka wad. Po pierwsze jak w pomieszczeniu jest 5 różnych źródeł podświetlenia, które wymagają selektywnego (zdalnego) zapalania to trzeba ciągnąć 5 przewodów z rozdzielnicy zamiast jednego z lokalną dystrybucją do już w pomieszczeniu plus jeden przewód sterowania. Po drugie w przypadku awarii układu sterowania nic nie działa, natomiast uklad z przekaznikiem razem z wylacznikiem w pomieszczeniu docelowym jak na tym schemacie:

daje możliwość pełnego "ręcznego" sterowania w przypadku jakieś awari elektroniki sterującej. Po trzecie bardzo łatwo zrezygnować w ogóle z instalacji "smart" wywalając z puszek układy wykonawcze i podłączając przewody bezpośrednio do istniejących wyłączników.

Reply to
Marek

Jak się obawiasz awarii elektroniki sterującej to stawiasz po sztuce zapasowych modułów na półce + opis co, jak i kiedy podmienić. Wtedy nawet jak wykonawca/autor będzie z jakichś powodów niedostępny to naprawi to pierwszy-lepszy kumaty rzemieślnik.

Oczywiście to żaden wyznacznik, ale mieszkamy i używamy trzeci rok i jedyna awaria jaka była to uszkodzenie pojedynczego SSR po wwierceniu się w przewód "oświetleniowy". Tak więc nie demonizowałbym z tymi awariami.

Natomiast jak zaczniesz kombinować to zrobisz sobie coś na wzór softwareowego spaghetti code i nikt tego (bez pół litra) nie rozbierze.

Z instalacji smart mentalnie nie daje się zrezygnować ;-) Za bardzo się user rozleniwia ;-)

Piotrek

Reply to
Piotrek

Aaa! Ważne!

Nie wiem jakie przekaźniki i źródła światła planujesz stosować ale ja przejechałem się na sklejaniu się "małych" przekaźników załączających ledowe, z oddzielnymi zasilaczami (źródłami prądowymi), źródła światła.

Oczywiście w labie, na "żarówkach", wszystko działało perfekcyjnie.

Dodawanie gasików i wypowiadanie innych magicznych zaklęć znacznie ograniczało, ale nie eliminowało zjawiska. Musiałem na szybko przeprojektować moduły wykonawcze na SSR, co automagicznie rozwiązało wszelkie problemy.

Prawdopodobnie będziesz używał "małych" przekaźników. Tak więc mocno sugerowałbym sprawdzenie koncepcji w rzeczywistych warunkach :-)

Piotrek

Reply to
Piotrek

Mam inne założenia. Ulklad ma działać wyłącznie do mojej śmierci. Po niej ma zostać zniszczony a instalacja przywrócona do stanu "ręcznego". Takie mam życzenie. Ponieważ tylko ja będę mógł go naprawić a nie c zawsze mam czas muszę zabezpieczyć się możliwym ręcznym sterowaniem.

Reply to
Marek

OK. Z założeniami (ani tym bardziej testamentami) się nie dyskutuje, jakkolwiek dziwne mogłyby się wydawać ;-)

Piotrek

Reply to
Piotrek

Ale sklejanie raczej powodowane było pojemnością w układzie zasilania leda przy jego włączaniu, gasik pomaga przy przepięciach przy wyłączaniu spowodowanych indukcyjną charakterystyką obciążenia. Żadne sposoby redukcji prądu przy włączeniu nie pomagały?

Nawet mikro (60W) a nie małych. Tez obawiam sie sklejania, w tej chwili buduje prototyp wykonawczy do testów. Użycie SSR torpeduje overdrive ręczny konieczny wg założeń.

Reply to
Marek

Problem nie występował z "żarówkami" led oraz prawdziwymi żarówkami 75W, których w labie użyłem do testów.

Natomiast występował z czymś podobnym do tego

tylko o większej mocy (25W, 50W)

Zasilacze pracują w szerokim zakresie napięć wejściowych, tak więc na próbę szeregowo dołożyłem rezystory 33(?) omy. Co powinno spowodować ograniczenie prądu rozruchowego do sensownego zakresu. Nie pomogło.

Natomiast dołożenie gasików powodowało znaczącą poprawę (sklejenie raz na +-100 cykli zamiast raz na 2-3 cykle).

Tak więc coś może być na rzeczy z tą indukcyjną charakterystyką obciążenia, aczkolwiek więcej tematu nie drążyłem.

Piotrek

Reply to
Piotrek

A możesz zdradzić model przekaźnika?

Reply to
Marek

A widzisz! Teraz wiadomo dlaczego to nie działało!

Wprawdzie Chińczyk chyba coś przekręcił w oznaczeniu ale generalnie nazwa oddaje istotę rzeczy ;-)

HUI KE HK100F-DC5V-SHG

Z opisu wynika, że powinien dać radę 250VAC 3A

To siedzi między innymi w takich modułach:

A drugi typ, który testowałem to taki "zwykły, niebieski" jakich pełno w rozmaitych chińskich wynalazkach:
czyli

250VAC 10A

Piotrek

Reply to
Piotrek

Taki 3A klocek Ci się kleił?? A ja chcę użyć. 250VAC 0.3A, gabarytowo 1/10 tego....

Reply to
Marek