Mobilna komunikacja

Witam wszystkich grupowiczów.

Jest oto taka sytuacja: po torowisku o długości ok 200m jeździ sobie 6 wózków. Wszystkie są dołączone do szynoprzewodu gdzie trzy szyny to zasilanie (L1,L2,L3) i dwie szyny to medium komunikacyjne. Muszę mieć z nimi możliwie ciągłą komunikację. Zastanawiam się nad zastosowaniem CAN-bus. Podobno mocno odporny na wszelkie zakłócenia, jednakże szynoprzewody to nie skrętka. Na wózkach falowniki, styczniki, ect - po prostu warunki przemysłowe. Prędkość komunikacji nie jest krytyczna, okolice 10-20kbit/s w zupełności wystarczy. Na dwóch drutach niewiele się wymyśli :-) Zastanawiałem się również nad RS485, ale to przecież prawie to samo (oczywiście chodzi o medium), a kontrolery CAN-bus mają wbudowaną obsługę błędów na dzień dobry. Zapewne ułatwia to troczeczkę życie (programowanie kontrolera) :-) Czy to dobry pomysł? Może jakieś inne sugestie. Radiówka nie wchodzi w grę. A może ktoś miał do czynienia z podobną sytuacją?

Pozdrawiam elpix.

Reply to
Elpix

Tue, 11 Apr 2006 13:48:21 +0200 jednostka biologiczna o nazwie Elpix snipped-for-privacy@poczta.neostrada.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

A może coś w rodzaju RS-232 tylko z modulacją FSK + programowa kontrola poprawności przesyłanych danych (CRC itp.) ?

Reply to
BLE_Maciek

CAN-bus wpadł mi wo oko dlatego, że:

- nie muszę się martwić o prawidłową transmisję danych, sprawdzanie ich poprawności, dane po prostu są, albo ich nie ma :-)

- wystarczą dwa druty;

- łatwo dostępne sprzętowe kontrolery np. MCP 2515 (jak i zaimplementowane np. w AT90CAN128);

- architektura odmienna od master-slave, każdy z każdym sobie gada, "takie cuś mi trza"; Wszystko przemawia "ZA". Pozostaje tylko pytanie: czy to będzie działało w takich warunkach??? Mimo wszystko dziękuję za sugestię. Jeśli CAN nie zatrybi, to zastanowię się nad Twoją propozycją.

Pozdrawiam

Reply to
Elpix

No.... całkiem fajne. Tylko gdzie toto kupić w ilościach jednostkowych?

Reply to
Elpix

witam! Własnie planuje zaprojektowac stacje bazowa oraz transpondery do niej.. ma Pan jakas wiedze na ten temat ? bylbym wdzieczny za pomoc. pozdrawiam!

Reply to
Mirek "Stoowa" Arentowicz

Ciekawy sposób. A może jakieś namiary na tego typu rozwiązania ?

Wiem że się da (robiłem coś podobnego), ale jak pisałem wcześniej, z różnych powodów nie wchodzi w rachubę.

Pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie.

Reply to
Elpix

Elpix napisał(a):

Od maxima, jakiś rok temu, dostałem próbki.

Pozdrawiam Krzysztof Szmurło

dziekuje! troche pomoglo :) jesli ktos ma inne materialy... przetestowane... to chetnie nabede troche wiedzy :)

Reply to
Mirek "Stoowa" Arentowicz