laminat fenolowo - papierowy

Witam Zamierzam zrobic p³ytki PCB w pewnej firmie. W jej cenniku pisze ¿e jak zgodze sie na laminat fenolowo - papierowy (FR2) to wtedy p³ace 75% ceny jakby by³o na zwyk³ym np. szklano-epoksydowym lub kompozycie. Co to jest za laminat ten papierowy. Zamierzam zamówiæ p³ytki o ma³ych wymiarach (40mm x

25mm) na laminacie o grubo¶ci 1mm. Czy ten laminat na prawde jest gorszy. Je¶li tak, to dlaczego? Pozdrawiam
Reply to
Kuba

U¿ytkownik Kuba napisa³:

Nigdy nie lubi³em robiæ "druku" na tym materiale, gdy¿ mia³ on wielk± ochodê na odspryskiwanie przy wierceniu otworów od strony miedzi.

GM

Reply to
sp9rjt

Kuba napisal nam:

nie wiem jak wyglada sprawa w przypadku robienia profesionalnego i tez takiego lutowania ale mi ten laminat sie nie podoba... bardziej gietki, sciezki odpadaly mi tez znacznie(!) czesciej przy kilkukrotnym grzaniu punktow :(

moze mialem jakis trefny material ale odradzam.

Reply to
Krzys-iek

Kuba napisa³:

Jest gorszy - ale nie tragicznie: Jest trudniejszy do obróbki bo ma w zwyczaju siê rozwarstwiaæ i pêkaæ - ale to ju¿ problem firmy wykonuj±cej p³ytke - no chyba ¿e zamierzasz te p³yki dodatkowo obrabiaæ lub maj± pracowaæ pod wiekszymi obci±¿eniami mechanicznymi. Mo¿e ³apaæ wode - wiêc w zastosowaniach z wysokim napiêciem lub tam gdzie stabilno¶æ parametrów elektrycznych jest wa¿na nie jest najlepszym wyborem. Ja dodatkowo mia³em problemy z rêcznym lutowniem - scie¿ki bardzo ³atwo siê odkleja³y - ale to by³o raczej spowodowane kiepsk± jako¶ci± laminatu a nie jego "natur±" GRG

--
Tutaj sygnatura Grzegorza Domaga³y - je¶li chcesz wys³aæ do niego wiadomo¶æ
pisz pod adres grzegorz.domagata@chello.at i niezapomnij dodaæ

Krzys-iek nie wiem jak wyglada sprawa w przypadku robienia profesionalnego i tez

Ja te¿ stanowczo odradzam. Mam w domu p³achtê laminatu fenolowo-szklanego "zdobyt±" jeszcze za komuny przez ojca. ¯ywica fenolowa jest znacznie mniej odporna na temperaturê. Wystarczy trochê mocniej przygrzaæ i siê ona rozk³ada, a ¶cie¿ka miedziana zostaje na lutownicy.

Tu jeszcze baz± jest papier a nie mata szklana, przez co sprawy wytrzyma³o¶ciowe te¿ s± gorsze.

IMHO je¶li nie tniesz maksymalnie kosztów to nie op³aca siê to. A je¶li uk³ad jest w trakcie rozwoju to w ogóle laminat ten jest niedopuszczalny

- bêdziesz niszczy³ ¶cie¿ki przy wylutowywaniu ¶cie¿ek czy jakich¶ przeróbkach.

TP.

--
|              _   _           _                              |
|      _____ _| |_| |  __ (o) | | __  __  @poczta.onet.pl     |

Jest to spowodowane natur± ¿ywicy fenolowej, du¿o mniej wytrzyma³ej termicznie od ¿ywicy epoksydowej.

TP.

--
|              _   _           _                              |
|      _____ _| |_| |  __ (o) | | __  __  @poczta.onet.pl     |

Tomasz Piasecki napisal nam:

A w ogole sa takie laminaty ze sciezki sa bardzo odporne na "odparzenie" (bardziej od e-sz laminatu)?

I jeszcze zganie Nord Elektronik...coprawda stary kit ale jak mozna sprzedawac plytke bardzo cieniutka ktora ma byc podstawa do klawiatury :( Cala sie ugina jak naciskam :(

No i sciezki odpadaja przy zmianach w ukladzie (choc nie f-p laminat), otwory nie sa ustandardyzowane...Brak 2mm by wszedlo zlacze ARK, nie przemyslana plytka wstyd.

Reply to
Krzys-iek

Krzys-iek No i sciezki odpadaja przy zmianach w ukladzie (choc nie f-p laminat) Mo¿e masz zbyt gor±c± lutownicê?

Od kiedy naby³em i nauczy³em siê korzystaæ ze stacji lutowniczej nie odpali³em ¿adnej ¶cie¿ki. Czasem przy demonta¿u zdarza siê urwaæ ¶cie¿kê ale tylko si³±.

TP.

--
|              _   _           _                              |

elwik z regulacja temp, ale taka wiesz, na slowo :)) maly potencjometr i umowna skala... nie mam czym zmierzyc dokladnie ale 320C dalem, a ile powinno byc, fundamentalne pytanie :)

A pistoletowa z zakladow doskonalenia zadowodowego w £odzi ile ma, tego juz w ogole nie wiem :( a... jest cos napisane, 400C :O

Reply to
Krzys-iek

Dnia 2004-09-05 20:42, U¿ytkownik Krzys-iek

Z tymi 2mm to akurat przesada - 1,2mm wystarcza w zupe³no¶ci, nawet pod z³±cza ARK dla wiêkszych pr±dów(raster 7,5mm).

--

Pozdrawiam   Bad Worm  badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066