Ktoś to narysuje?

Czy ktoś może narysować układ o jakim użytkownik RoMan Mandziejewicz, w temacie Elektroniczna zmiana polaryzacji zasilania napisał:

(...) "6 tranzystorów wystarcza dla obsługi poziomów TTL. Dwa wejścia, dwa wyjścia, masa zasilanie. Rezystorów też 6, diod zabezpieczających 4. Schematu nie narysuję, bo nie mam w czym"... No i zapomniałem o zabezpieczeniu przed sprzecznym rozkazem jazdy w dwóch kierunkach na raz - dochodzą dwie diody małej mocy". (...)

pzdr Mariusz

Reply to
ele mid

Narysuję, spokojnie - dopiero co zainstalowałe LTSpice'a :-) No i Jarek musi podać na jakie napięcie ma być - zobowiązał się kupić gotowca za 9 PLN ;-P

:-)

Reply to
ele mid

Ja stosuję inny układ. Mostek H. W każdej gałęzi po mosfecie p i n. W każdej głęzi bramki połączone razem. A nie przez dodatkowy tranzystor z drugą gałęzią. Steruę tym przez oporniki 1K bezpośrednio z prosto połączonego 4011 albo 4093. Przy niewielkich częstotliwościach przełączania ( do 50Hz) działa bardzo dobrze. Steruję z takich układów 400W silniki prądu stałego, to i mniejsze też się da. Jak sobie to narysujesz na papierze to zauważysz że niemozliwe jest przwodzenie wszystkich tranzystorów na raz. Ale za to układ ma możliwość dynamicznego hamowania w obie strony. Spadki napięcia na przewodzących tranzystorach są niewielkie. Na n ~ 0.06V na p ~ 0.2V. Kiedyś zakładałem na p małe radiatory ale że się prawie nie grzały to zrezygnowałem. Tomek

Reply to
Tomek

;-P

Oczywiście z innymi tranzystorami - Q2 i Q3 np. BD135, Q5 i Q6 np. BD136, Q1 i Q4 dowolny npn małej mocy o Icmax 100 mA wystarczy.

Sterowanie poziomami TTL, w przypadku wystąpienia na obu wejściach stanu 1, jeśli wcześniej był stan 1 na jednym wejściu - stan wyjść się nie zmieni, jeśli było na obu 0, to na wyjściu będzie przypadkowy, stabilny stan - w zależności od tego, która strona będzie szybsza i zablokuje drugiej wejście :-)

W schemacie zabawki był chyba jeszcze jeden błąd - za duża wartość rezystorów bazowych 22 kom...

Po przemyśleniu: warto zadbać o to, żeby w pierwszej kolejności włączały się 'dolne' tranzystory mostka, czyli trzeba zmienić wartość rezystorów R3 i R4 na 200 om. W ten sposób uniknie się sytuacji przepływu dużych prądów i ryzyka spalenia tranzystorów w przypadku jednoczesnego pojawienia się na obu wejściach jedynek i wcześniejszego włączenia się górnych tranzystorów mostka.

Z innych uwag - rezystory R5 i R6 odpowiadają za wysterowanie tranzystorów wyjściowych prądem baz adekwatnym do prądów kolektorów. Przyjąłem 100 om, zakładając zasilanie 6V, spadek napięcia Ube = 0.7V daje to prąd baz ok. 46 mA. Przy wzmocnieniu prądowym równym 20 daje to prąd kolektorów prawie 1A. Można sprawdzić, jakie wzmocnienie w nasyceniu (to ważne!), przy założonym prądzie obciążenia mają rzeczywiste tranzystory i skorygować wartość tych rezystorów. Warto jednak zadbać o to, żeby tranzystory 'dolne' (czyli npn) mostka miały wyższe wzmocnienie pradowe niż tranzystory 'górne'.

Zdecydowanie jednak najlepiej byłoby doprowadzić zasilanie samego mostka poprzez mały dławik - wtedy ewentualne impulsy prądowe, pojawiające się podczas zmiany kierunku zostaną przez dławik stłumione.

Ciekawostka - gdyby układ był użyty do przełączania silnika napędzającego zabawkę i zabawka jechałaby z górki, to wystąpi efekt hamowania dynamicznego i... odzyskiwania energii - diody D1 - D4 działają wtedy w układzie mostka Greatza. Oczywiście przy silniku z magnesem trwałym i obu wejściach w stanie 0.

Zaktualizowałem:

ele mid

  1. Pobierz aktualny schemat albo po prostu bezpośrednio podlinkuj na mój serwer.
  2. Chyba zapomniałeś o takim drobiazgu, jak autor... :-(

Na male napiecie i chetnie na mosfetach.

Na duze to mam L298 w szufladzie - podwojny mostek za 18zl :-)

Miało być na bipolarnych i jest na bipolarnych - nie wymiguj się teraz, sknerusie ;-P

L293? ;-)

Reply to
Michal Baszynski .

Tez kiepski - darlingtony na wyjsciach.