Koherer

Wiadomo jak to działa, bo opisy z wiki jakoś mnie nie przekonują. Patrząc na film tego ekspresyjnego youtubera spróbowałem maksymalnie uprościć...

... podłączyłem do omomierza stykające się dwa paski folia aluminiowej. Naciskając zapalacz płyty gazowej wskazania z OL do 5 omów z odległości

2 m. Klaśnięcie powoduje OL. Tak małe indukowane napięcie w przewodach miernika przepala warstwę tlenków?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Pan Robert Wańkowski napisał:

Nie wiem, ale wygląda dobrze. Ja taki koherer usiłowałem zrobić dawno temu na podstawie opisu z "ABC Techniki" czy innego czasopisma dla szkolnej dziatwy. Tam kazali szklaną rurkę wypełnić opiłkami ze srebra (w każdym domu znajdzie się przedwojenna moneta dwuzłotowa) zmieszanymi z grafitem zestruganym z ołówka. Tak też zrobiłem. Nie działało. Polska Wiki pisze o opiłkach żelaznych. Czeska i kilka nnych wydań językowych też. W angielskiej są to po prostu opiłki metalowe. Najdokładniej zostało wszystko ujęte w rosyjskiej -- wymieniono wiele różnych substancji i ich mieszanek, jakie na przestrzeni dziejów próbowano wykorzystać. A tu proszę, kilka kulek ze zgniecionej folii aluminiowej daje radę. Albo nawet dwa paski. Kto by się spodziewał.

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski

W przypadku aluminium chyba łatwe do uwierzenia - tlenek dosc solidny.

To teraz wzorem Popowa dodajemy dzwonek?

J.F

Podobnie, ale nawet nie próbowałem. Ja zapamiętałem, że aluminiowy proszek. Powinienem mieć ten numer.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Tak, przełączyłem na test ciągłości i jest dzwonek. ;)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Pan J.F napisał:

W czeskiej Wiki jest również o tym. Dzwonek elektryczny to po czesku "Wagnerove kladívko" (w tłumaczeniu: młotek Wagnera). Nie wiem skąd to określenie się wzięło, ale przypomniałem sobie, jak to ostatnio ziomale Prigożyna używali młota kowalskiego.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Pan Robert Wańkowski napisał:

To faktycznie "ABC Techniki", dobrze zapamiętałem? Może artykuł był wznawiany i wraz z postępem socyalizmu jeden metal zastąpiono drugim? Łyżki też najpierw były srebrne, a potem już tylko aluminiowe.

Reply to
Jarosław Sokołowski

No zaczynam wątpić, bo chyba tu są wszystkie i nie znalazłem. Może "Horyzonty techniki?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Pan Robert Wańkowski napisał:

Na pewno nie, "Horyzonty techniki" to tzw. poważne pismo, bez artykułów o politechnicznych zabawkach. Ale ta sama redakcja robiła (znakomite!) pisemko dla dzieci, które często zmieniało tytuły -- "ABC Techniki", "Kalejdoskop Techniki". A najwcześniej po prostu "Horyzonty Techniki dla Dzieci". Wszystkie te tytuły mi kupowano, co niewątpliwie zrobiło mi dobrze.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Czy Ty masz jakąś schizę? Do ciekawego tematu co chwilę wtrącasz wątki polityczne, które nie mają żadnego związku z tematem. Może pora zacząć się leczyć?

Reply to
Wiesiaczek

Nie, dzwonek, taki klasyczny, miał uderzac w koherer i go resetować.

J.F

Pan J.F napisał:

Zwykle w takich sytuacjach ktoś prztaczał ten cytat z Archiwum Polskiego Usenetu <527bfa21$0$2281$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl>:

: A wiesz jak działa dzwonek elektryczny? Jeden z moich kolegów się : dowiedział. W starym, wielkim, lampowym radiu spadła mu linka od skali. : Że nie chciało mi się chaissis wyciągać - zdjął dyktę z tyłu (pamięta : ktoś te dyktowe ścianki tylne?), wsadził łeb do srodka, oczywiście pod : napięciem bo ciemno a żarówki podświetlenia skali dbbrze wnętrze : oświetlają i właśnie jedną ręką oparł się o chaissis. Z podstawki : centralnie umieszczonego oka magicznego sterczała końcówka przewodu : doprowadzającego napięcie anodowe. No i kumpel niechcący dotknął jej : nosem. Oczywiście odrzuciło go do góry - ale tam czyhała górna ścianka : obudowy... Wypadł po paru cyklach - i stwierdził że teraz już rozumie : jak działa dzwonek. [Dariusz K. Ładziak]

Reply to
Jarosław Sokołowski

wtorek, 5 września 2023 o 17:17:44 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):

Napoleon miał aluminiowe.

Reply to
Dawid Rutkowski

Pan Dawid Rutkowski napisał:

Nic dziwnego. We wojsku to standard.

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski

Uffff, znalazłem. "Kalejdoskop Techniki" 9/87, str. 20.

Co do opiłków to miałeś rację, że srebro. Ale nie grafit tylko żelazo.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 05.09.2023 o 16:57, J.F pisze:

Skoro to napięcie ma przepalać ten tlenek, to w moim przypadku gdzie mam jedno złącze, to tam się odłoży całe zaindukowane napięcie. Ale w oryginale gdzie jest proszek, to tych złącz multum, to napięcie na każdym znikome.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Pan Robert Wańkowski napisał:

Rację miałem też w tym, że mogły być dwa wydania. Były. Na pewno nie korzystałem z numeru 9/97, to było ze dwadzieścia lat wcześniej. Rysunki wyglądają znajomo. Zakładam, że tekst też ten sam, więc pewnie żelazo. Skrobanie ołówka musiałem zapamiętać z czegoś innego.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Pan Robert Wańkowski napisał:

Rację miałem też w tym, że mogły być dwa wydania. Były. Na pewno nie korzystałem z numeru 9/87, to było ze dwadzieścia lat wcześniej. Rysunki wyglądają znajomo. Zakładam, że tekst też ten sam, więc pewnie żelazo. Skrobanie ołówka musiałem zapamiętać z czegoś innego.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Też mam wrażenie, że '87, to za późno. A nawet pewność. Ale minus 20 lat to za wcześnie jak na mnie. No chyba, że dostałem je od kogoś. Albo były trzy przedruki. :)

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Pan Robert Wańkowski napisał:

Gdybym miał celować bardziej precyzyjnie, to bym powiedział, że 18 lat jest lepszym przybliżeniem. W każdym razie jeszcze za Gomułki to było. Nie zdziwiłoby mnie, gdyby ten artykuł wznawiano częściej. Transmisja radiowa, czyli coś, czego robić nie było wolno, kręciła każdego młodego człowieka. Nawet jeśli odbywała się na odległość jednego metra.

Jarek

Reply to
Jarosław Sokołowski