Jakiego trafa uzyc ?

Spalil mi sie zasilacz - na wejsciu mial 220-240 V a na wyjsciu 15 V (1,5 A) - napiecia stalego.Wewnatrz byl transformator (to on sie spalil) z dzielonym uzwojeniem wtornym, a do niego podlaczone 2 diody prostownicze (po jednej na kazda czesc uzw. wtornego) + jeden kondensator.Na wyjsciu dawalo to 15V napiecia stalego.Moje pytanie jest nastepujace: Jaki transformator (jakie powinien miec parametry, glownie chodzi mi o napiecie wyjsciowe) powinienem zakupic (w zamian za ten spalony) zeby na wyjsciu zasilacza miec te 15V napiecia stalego.Z gory dzieki za odpowiedz.

Reply to
Mick

Witam,

Dnia 29-09-04 (środa) o 10:23, 'Mick' napisał(a):

Pytanie dodatkowe: to napięcie 15V po wyprostowaniu to bez obciążenia, czy przy obciążonym zasilaczu? Ma to znaczenie, bo zmienia się napięcie transformatora i możliwe, że przy pełnym obciążeniu napięcie spadnie do (znamionowego) 12V.

Jeśli kupisz trafo takie, by napięcie przy pełnym obciążeniu wyniosło 15V, to bez obciążenia możesz uzyskać np. 17V - czy to nie uszkodzi odbiornika? A może zasilacz ma dawać 12V, tylko bez obciążenia zmierzyłeś 15V?

Polecam zrezygnować z transformatora z dzielonym uzwojeniem - jest cięższy, może być większy i więcej kosztuje. Lepiej dokupić dwie diody prostownicze (w sumie 1zł) i połączyć z istniejącymi w mostek Gretza (lepsze wykorzystanie trafa). Jeśli przy pełnym obciążeniu zasilacz ma dawać około 15V, to użyj trafa o napięciu 10-12V o prądzie dopuszczalnym 1,5A. Jeśli nie potrzebujesz wykorzystywać pełnych 1,5A i wystarcza 1,3A to doskonale nadaje się trafo: TS18/10: 10,5V - 1,3A (20-26zł)

Inne typy: TS18/16 (12V 1.4A) ~20zł TS20/14 (12V 1.5A) ~30zł TS25/9 (10V 1.2A) ~30zł

Reply to
Dykus

Witam,

Przede wszystkim: TNIJ CYTATY!!

Dnia 29-09-04 (środa) o 11:19, 'Mick' napisał(a):

Wydaje mi się jednak, że będzie to napięcie pod obciążeniem (maksymalny prąd). Zakładam, że to zasilacz lepszy niż te wtyczkowe, które można kupić na bazarach za 5zł - w tych to lepiej nie zbliżać się do prądu maksymalnego. :)

Może napisz co to za zasilacz. Jeśli ma dawać 12V bez obciążenia to daj trafo na 8-9V - wg wzoru podanego wcześniej przez Krzysztofa S. Transformator na prąd maksymalny 1.5A, choć jeśli będzie stale podłączone urządzenie o mniejszym poborze prądu to oczywiście można wstawić trafo na mniejszy prąd. Jak kupisz na większy prąd, to oczywiście nic się nie stanie...

Reply to
Dykus