Jakie napiecie jest bezpieczne?

To znowu ja, dawno poprostu sie nie zajmowalem elektronika i stad tyle pytan. Wiecie moze jak to jest okreslone w normach jakie nap jest bezpieczne DC i AC, na zewnatrz i w domu? Ktore i dlaczego jest bardziej grozne. I jak to wyglada w innych krajach uni? Probowalem cos znalezc na stronie SEP i sejmu ale guzik, gdzie moge tego poszukac? Jak googluje bezpieczne zapiecie to dostaje tone informacji o napieciu bezpiecznym dla procesora a nie to mi chodzi. Dzieki raz jeszcze, Grzesiek

Reply to
Grzesiek

24V DC i 48V AC wojtek
neuron

Dnia 2005-02-15 21:38, Użytkownik neuron napisał:

A nie na odwrót??? BTW: polecam wszystkim jutrzejszy(tzn. powtórkę z dzisiaj) odcinek "Pogromców Mitów" na kanale Discovery o 12.00 - próba obalenia mitu o zabójczej suszarce w wannie :-)

Reply to
badworm
Reply to
Krzysztof Skoroniak
Reply to
Marek Dzwonnik

Przy zalozeniu przedluzonego podlaczenia, napiecie dotykowe (czyli absolutna granica tego co moze wystapic w stanie nieprawidlowej przy urzadzenia na elementach dostepnych dla uzytkownika) to 65VAC - na to napiecie oblicza sie uklady uziemien i zerowania.

Reply to
Dariusz K. Ladziak
Reply to
Dariusz K. Ladziak

Rozporządzenie Ministra przemysłu z 8.10.1990 r. określa warunki techniczne zapewniające ochronę przeciwporażeniową. Określono wartość napięcia roboczego lub dotykowego jako napięcie bezpieczne:

-dla prądu przemiennego 15-500 Hz 50V(1) 25V(2)

-dla prądu stałego 120V(1) 60V(2)

gdzie: (1) (warunki normalne) warunki środowiskowe,w których rezystancja ciała ludzkiego w stosunku do ziemi wynosi conajmniej 1000 Ohm, (2) (warunki zwiększonego niebezpieczeństwa) warunki środowiskowe,w których rezystancja ciała ludzkiego w stosunku do ziemi wynosi mniej niż 1000 Ohm.

źródło: "Informator Krótkofalowca"

Reply to
Robert

badworm napisał(a):

A nie poniewiera sie czasem gdzies na necie ta seria? A moze ktos by zgral i zrzucil do avika? Nie mam niestery Discovery a to jedyny poza eurosportem i cartoon network kanal tv do strawienia:)

Reply to
Marcin Gala

Użytkownik Marcin Gala napisał:

Na eMulu jest kilka odcinków - "Myth Busters", tyle ze pewnie w wersji angielskiej...

Reply to
Piotr Buczynski

Dzieki wielkie za dyskusje i wszystkie odpowiedzi. Glownie chodzilo mi o ustawowe wytyczne, ktore dostalem.

Czy wiecie moze jak sprawa wyglada w uni a w szczegolnosci w Anglii? Gdzie moglbym znalesc podobne dane? Z drugiej strony skoro jestesmy w uni to normy sa chyba zblizone? (poza niektorymi krajami gdzie auta jezdza po drugiej stronie) :-)

Pozdrawiam

Reply to
Grzesiek

Nie wiem czy warto - po pierwszych niepowodzeniach zawolali elektryka, ktory uswiadomil im np ze mierza wolty zamiast amperow :-)

J,

Dnia 2005-02-15 22:37, Użytkownik Krzysztof Skoroniak napisał:

Oni to chyba potem jakoś przeliczali bo się na początku pomylili co do rezystancji ciała ludzkiego. W którymś ujęciu było widać zapisane na tablicy po dwie wartości dla każdego urządzenia.

Reply to
badworm