Co to jest "napiecie krytyczne" transformatora?

Co to jest "napiecie krytyczne" transformatora? Ostatnio spotkalem sie z tym okresleniem kilka razy, ale nigdzie na sieci nie moge znalezc definicji tego napiecia :(.

jesli sie nie myle, to napiecie na pierwotnym, ktore przy zwartym wtornym daje nominalny prad wtornego...

Reply to
Marek Lewandowski

napiecie skuteczne oczywiscie (?)

a co to nominalny prad uzwojenia wtornego? to 'normalny' prad pracy ? /do jakiego transformator zostal zbudowany?

a to nie jest napiecie zwarcia ?

pozdrawiam entrop3r

Reply to
entroper

Dnia Thu, 28 Oct 2004 13:49:43 +0200, entroper snipped-for-privacy@CWD.spamerom.poczta.onet.pl> napisał:

a zwarcie z definicji nie jest przypadkiem równe 0V?

Reply to
Przemek Kuchta

takie samo, jak prad po wtornej :P skuteczne...

znamionowy mialo byc...

tak. Ale wiesz, ja z tym nie jestem na codzien.... wiec sprawdz lepiej w jakiejs knizce od elektrotechniki.

Reply to
Marek Lewandowski

Dnia 2004-10-28 13:59, Użytkownik Przemek Kuchta napisał:

Chodzi o zwarcie pomiarowe. Napięcie zwarcia czyli takie napięcie zasilające którym trzeba zasilić transformator(przy zwartym uzwojeniu wtórnym) by zarówno po stronie pierwotnej jak i po wtórnej płynęły prądy znamionowe.

Reply to
badworm

Użytkownik badworm napisał:

Tak jakos z definicji pamietam, to napiecie zwarcia trafo mierzy sie w przy zwartym amperomierzem uzwojeniu wtornym. Napipecie zwarcia trafo mierzone wowczas na zaciskach uzwojenia pierwotnego, to takie napiecie, przy ktorym przez uzwojenie wtorne plynie prad znamionowy.

"(przy zwartym uzwojeniu wtórnym) by zarówno po stronie pierwotnej jak i po wtórnej płynęły prądy znamionowe."

No, jesli spotkales sie z takim trafo, to jestem pelen podziwu. Pozdrawiam

Reply to
TomaszB

Użytkownik Q napisał:

A moze pojdz do biblioteki, zapytaj ladnie pania o ksiazke z maszyn elektrycznych, a konkretnie transformatorow. Lub jesli wolisz przejzyj strone

polecam "materialy dydaktyczne" Pozdrawiam

Reply to
TomaszB

wiem, wiem :), przy okazji jak bede przechodzil kolo polibudy to zajde, ale to nie jest mi jakos nadzwyczaj potrzebne;

po prostu chcialby wiedziec co to jest; nie jest to mi do niczego potrzebne; ot - taki 'ciekawski' jestem :)

nie znalazlem tam niestety :(, ale dziekuje :).

Dnia 2004-10-28 19:03, Użytkownik TomaszB napisał:

Nie wiem czy się dobrze zrozumieliśmy - oczywiście chodzi mi o to, że po stronie pierwotnej płynie prąd znamionowy prąd strony pierwotnej a po stronie wtórnej znamionowy prąd strony wtórnej. A co do amperomierza po stronie wtórnej to masz rację ale równie dobrze można by mierzyć miernikiem cęgowym ;-) A próbę stanu jałowego i stanu zwarcia robiłem na laborkach z maszyn elektrycznych jakieś 3 tygodnie temu: dla trafo

2,1kVA, 220V/133V, 9,5A/15,8A wyszło napięcie zwarcia 3,1V. Przy takim napięciu prąd strony pierwotnej wynosił 10A a prąd strony wtórnej 14A czyli były bardzo zbliżone do wartości znamionowych.
Reply to
badworm

Użytkownik Q napisał:

A gdzie slyszales o tym "napieciu krytycznym". Mam nadziej, ze nie w jakiejs ksiazce S/F lub startreku ;)

Reply to
TomaszB

wiem, ale np. Niemcy często używają (niekoniecznie poprawnie) pojęć Kurzschlussspannung i kritische Spannung zamiennie, więc może jakiś zdoly przetłumaczył...

Reply to
Marek Lewandowski