głupie pytanie o transformator

Witam i pytam: Dlaczego rdzeń w typowych transformatorach składa się z wielu blaszek, a nie z jednolitego kawałka metalu?

Pytam poważnie ;)

Pozdr.

Reply to
Mad_Lamer

Użytkownik "Mad_Lamer" snipped-for-privacy@del.it.now.o2.pl> napisał w wiadomości news:u4j64qynzjj7$.1nq0bpbpr59gf$. snipped-for-privacy@40tude.net...

W dodatku każda blaszka jest lakierowana aby zapewnić izolację Jeśli wyobraził byś sobie rdzeń jednolity to zewnętrzną jego powierzchnię można by traktować jako zwarty zwój drutu! otacza linie pola - otacza, zwarty - zwarty - więc płynie w nim prąd zwany wirowym powodujący straty na nagrzewanie się rdzenia. A jeśli rdzeń podzieli się na izolowane części straty te są zminimalizowane.

Pozdrawiam Łukasz

Reply to
Ukaniu

Zmienne w czasie pole magnetczne wywoluje strumien magnetyczny rowniez zmienny w czasie. Strumien ten składa sie z kilku skladowych jedna z nich przenika rdzen trafo i w rdzeniu zaczynaja sie indukować pradu wirowe, inaczej prądy Foucaulta. Dzieje sie tak na skutek powstawania zmiennego pola elektrycznego ktore wprowadza elektrony w ruch. Przeplyw takiego pradu prze metal tu rdzen wywoluje straty czynne. Czyli energia jest rozpraszana w postaci ciepla. Sa to straty aby je ograniczyc nalezy doprowadzic do tego by prady byly jak najmniejsze zatem rezystancja musi miec duze wartosci. Robi sie to porzez zastosowanie cienkich blach oczywiscie odizolowanich od siebie.

Pozdrawiam

zywcu

Reply to
zywcu

Dnia Thu, 3 Mar 2005 22:13:09 +0100, Ukaniu napisał(a):

Aha, teraz już rozumiem. Dzięki - teraz będę mógł spokojnie pójść spać wiedząc, że nie zmarnowałem dnia - dowiedziałem się czegoś nowego! ;)

Pozdrawiam

Reply to
Mad_Lamer

Użytkownik "Ukaniu" snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości news:d07ule$fu2$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Kiedyś przedobrzyłem. Przewijałem wtórne w trafie z jakiegoś radia lampowego, aby mieć bardziej tranzystorowe napięcia (miałem ze 12..14 lat). Izolacja blach wydała mi się w strzępach więc .... polakierowałem je. Potem do karkasa weszło tylko trochę ponad połowę blach. Nie rozumiałem dlaczego on się tak grzeje (przecież nie prądy wirowe). P.G.