Głupie pytanie o zasilanie

Witam bardzo,

Mam takie coś do zasilania:

Ma to dwa wyjścia, które można osobno ustawić na 5V lub 3.3V. Pytanie brzmi, czy jeśli oba wyjśćia są ustawione na takie samo napięcie to czy mogę je połączyć równoleglę czy coś się usmaży? Pojedyncze wyjście jest za mało wydajne, przydałoby się kilka dodatkowych miliamperów.

Z góry dziękuję.

P.S. Nie mam nic wspólnego z powyższą aukcją.

Michał

Reply to
Mchal M. Lechanski

Dnia Wed, 16 Dec 2020 15:11:42 +0000, Mchal M. Lechanski napisał(a):

Zasadniczo łączenie równoległe źródeł napięciowych jest złym pomysłem. Napięcia nigdy nie są jednakowe, popłynie prąd wyrównawczy. Więc odradzałbym, ale jeśli płytka kosztuje 3$ to można zaryzykować z czystej ciekawości czym się to skończy :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Bałbym się bardziej o zasilany układ. Jeśli obciążalność prądowa 5V jest większa, to "wygra".

Reply to
heby

Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych: snipped-for-privacy@40tude.net... Dnia Wed, 16 Dec 2020 15:11:42 +0000, Mchal M. Lechanski napisał(a):

To przy bateriach, pradnicy/sieci AC itp.

Tu bedzie tak, ze jedna przetwornica wygeneruje napiecie, do drugiej nic nie wplynie, bo i dokad, druga sie zastopuje, bo uzna napiecie za zbyt duze. Pytanie raczej co bedzie w zakresie srednich obciazen - tylko jedna bedzie pracowac, czy napiecie sie takie ustali, ze obie, niekoniecznie z rownym pradem ...

Dziękuję bardzo, wygląda, że trzeba będzie zasilać wyświetlacz z jednego modułu zasilacza a resztę z drugiego...

Michał

Reply to
Mchal M. Lechanski

W dniu 2020-12-16 o 16:11, Mchal M. Lechanski pisze:

Wulgaryzując sprawę. Czy jeśli potrzeba ci więcej prądu łączysz 3 fazy równolegle? Przecież wszystkie mają 230V.

*oczywiście przesadziłem ale niewiele. :)
Reply to
t-1

W dniu 16.12.2020 o 16:11, Mchal M. Lechanski pisze:

Tego modelu akurat nie testowałem ale znajomy spiął 2 różne laptopy w ten sposób i spalił sobie USB. Wynika to z tego, że po stronie wtórnej siedzi stabilizacją napięciowo prądowa i jak "wyczuje" że coś nie halo to sobie kombinuje i istnieje wysokie prawdopodobieństwo uszkodzenia. Natomiast inny znajomy, spiął sobie 2 zasilacze (przetwornice) równolegle 12V/2A i działa mu już 2 lata a elektronika podobna. Inna sprawa, że kieszenie dysków USB mają czasem 2 kable ale jak to jest rozwiązane w samej kieszeni (separacja) to nie opiszę bo nie rozkminiałem. Prawdopodobnie siedzi tam moduł separujący porty.

Reply to
LordBluzg®

Podpinali mi kiedyść prąd na działkach. Całością zajmował się elektryk kopalniany, ileś tam lat praktyki elektrycznej pod ziemią, ogólnie pet w zębach, beret z antenką, więc majster fachura.

Ciągneli gruby aluminiowy kabel 4 żyły, nie wiem skąd zajumali, może z tej samej kopalni. Instalacja 1f.

Podpiął 1 żyła do N, 3 żyły do L.

Pytam: "ale po co"?

Odpowiedz "dla wzmocnienia fazy, więcej prądu można pociągnąć".

Kopania. Fachowcy. Jednorożce.

Reply to
heby

W dniu 2020-12-16 o 16:11, Mchal M. Lechanski pisze:

Ja bym połączył, ale najlepiej byłoby znać schemat. Nie wiedzę tam chyba cewek więc to są jakieś stabilizatory liniowe stabilizujące 3V3 z 5V z USB. Oba powinny mieć wspólny minus. Przełączanie 3V3 na 5V przypuszczam, że jest przełączaniem obciążenia między wyjściem stabilizatora 3V3 a bezpośrednio wejściem 5V.

Więc jeśli oba wyjścia są ustawione na 5V to podejrzewam że już są ze sobą zwarte (lub przez jakieś PTC itp), a Jeśli oba są na 3V3 to są zapewne podłączone do dwóch stabilizatorów 3V3. Połączenie równoległe powinno skutkować tym, że pracuje tylko ten, który daje trochę wyższe napięcie od drugiego. Gdy obciążenie osiąga jakiś jego ogranicznik to jego napięcie spada i wtedy ten drugi to 'zauważa' i zaczyna dodawać od siebie brakujący prąd. Minusem jest to, że jeden jest wykorzystany aż do granic jakiegoś swojego zabezpieczenia. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 16.12.2020 o 16:11, Mchal M. Lechanski pisze:

Przecież te strony są i tak połączone na płytce. Tam jest po jednym malutkim stabilizatorku liniowym do każdego z napięć.

Reply to
kriters

Dnia Wed, 16 Dec 2020 17:30:46 +0100, kriters napisał(a):

Jeśli masz rację, połączenie jest możliwe i bezpieczne tyle że nic nie da. Jeśli nie masz racji bo stabilizatory są przypisane nie do napięć a do wyjść (i mają przełączane napięcie stabilizacji) to łączyć się nie powinno.

Reply to
Jacek Maciejewski

W dniu 16.12.2020 o 16:47, J.F. pisze:

A tu się możesz zdziwić, trafiły mi się kiedyś przetwornice Traco, które miały nazwijmy to "aktywny okład OVP", czyli tranzystor mos włączony między wyjście +/- przetwornicy. Do tego wejście Enable, które wyłączało źródło odniesienia w przetwornicy a ten tranzystor posłusznie podążał za opadającym napięciem odniesienia, po czym uszkadzał się na zwarcie...

Reply to
Andrzej W.

On 2020-12-16 17:02, heby wrote: (ciap)

Oj tam, oj tam

W kopalni może uziemienie mieli dobre :)))

Reply to
Jacek R.

in <news:rrdcek$aar$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net>

user Piotr Gałka pisze tak:

otototo

Parallel Connecting Mulitple Voltage Regulators

zawsze byłem zwolennikiem diod Schottky. Tu przy 3v3 to trochę niebałdzo. Ale obczajcie ten schemat panowie.

PiteR

W dniu 16.12.2020 o 21:16, PiteR pisze:

Nawet na Schottky spadek napięcia jest zbyt duży przy 3v3 więc odpada raczej...ale nie wiem jaką tolerancję napięcia ma odbiornik. Temat bezpieczny, bo się nic nie cofnie :) IMHO pytacz raczej kombinuje na wtyczkach a Ty mu wskazujesz, żeby diody wstawiał :>

Reply to
LordBluzg®

W dniu 2020-12-16 o 21:16, PiteR pisze:

Wydaje mi się, że jak są dwa zasilacze zasilane z różnych źródeł to jak najbardziej trzeba zabezpieczyć przed wpływaniem prądu z wyjścia jednago do wyjścia drugiego i dalej do jego nie zasilonego wejścia. Ale jak oba są zasilone z tego samego źródła to raczej nie ma specjalnego ryzyka takiego wstecznego przepływu przez jeden z nich. Ale nigdy nie łączyłem równolegle - nie miałem takiej potrzeby. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

in <news:rrdsts$l9j$1$ snipped-for-privacy@news.chmurka.net>

user Piotr Gałka pisze tak:

no tak

to może tylko dać rezystory wyrównujące tak jak tu

PiteR

To są stabilizatory AMS1117-5.0 i AMS1117-3.3. Causa finita est.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz