Czy to może uszkodzić układ?

Czy jeżeli ustawie pin portu jako wyjście i ustawie na nim zero i potem przełącznikiem zewre ten port z napięciem zailania, to czy może to uszkodzić uP, stabilizator lub powodować jakieś błędy? Niestety muszę tak zrobić ze względu na minimalizację układu.

Beniamin > napisał(a):

Witam, układy uP zazwyczaj mają silne "0" i w momencie kiedy podasz +VCC to popłynie dość duży prąd a dalej to już kwestia czasu kiedy uszkodzi się nóżka.Stabilizator pewnie przeżyje, gorzej z uP.

Pozdrawiam Blasiutek

Reply to
blasiutek

Musisz do VCC łączyć czy musisz wystawiać na nim zero?

W dataszitach stoi wyraźnie, ze podłączanie bezpośrednio do GND czy VCC jest niezalecane właśnie z powodu takiego, że gdy się na taką nogę wyjście i stan przeciwny do podłącoznego, to się robi nieciekawie.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki

Użytkownik "Beniamin" <""beniamin\"@ o2.pl"> napisał w wiadomości news:dld9i2$p01$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

"Chytry dwa razy traci" Prawie na pewno szlag go trafi w najmniej odpowiednim momencie (bo na początku będzie działał) Wybór należy do klienta.

Reply to
SP9LWH

Jak już inni pisali. Powinno uszkodzić.

No stabilizatora nie uszkodzisz, a błędy to owszem. Ta noga procesora napewno nie będzie dawała już zera. A czy inne będą to zależy.

A co to ma do minimalizacji? Jak sprzętowo nie da rady to pora programowo to zrobić. Poza tym, wystarczy policzyć odpowiedni rezystor i wtedy już nic się nie stanie.

Reply to
Slawomir Sidor

No może powiem, że to będzie efekt uboczny w przypadku natrętnego uzytkownika tego urzadzenia. Normalnie panuje tam stan zero (programowo) i tak ma być. Jedynka pojawi się tylko gdy ktoś się nie zastosuje do moich zaleceń.

Jak policzyć ten rezystor? Zasilam procka napięciem 5V.

Maksymalny prąd wyjścia w stanie niskim + prawo Ohma. Ale tak nie zmienisz stanu portu z niskiego na wysoki bo jak tu pisali inni port procesora trzyma się mocno stanu niskiego a jak go większym prądem wyforsujesz na stan wysoki to byc może jednorazowo :) Zrób odwrotnie: ustawiaj wyjście programowo na stan wysoki a zwieraj do masy. Takie rozwiązanie jest właściwe.

Reply to
Mariusz Dybiec

Uuuu podstawy się kłaniają... :D A takie coś jak Ohm i jego prawo to znamy??

Wzór na opór to R=I/U

Dla niepełnosprytnych R - opór I - napięcie U - natężenie

Sprawdzasz ile ma max Amper nóżka uC i liczysz daj troche większy na wszelki wypadek...

Pozdrawiam Jarek

Reply to
Jarek

Źle chyba mnie zrozumiałeś. Ja ustawiam zero na tym porcie i tam ma być to zero. Nie chcę zmieniać jego stanu przez podanie +5V. Zastanawiam się tylko jak zrobić żeby tego portu nie uszkodzić w przypadku ekstremalnej sytuacji jaka może ale nie musi wystąpić w tym układzie (podanie +5V na port ustawiony jako wyjście w stanie zero) :).

dzięki chciałem się upewnić czy dać większy prąd ;).

Nie wiem jakiego procka używasz jeżeli jest to AVR to można użyć klucza w wewnętrznym EEProm. Jeżeli ktoś nie zastosuje się do czegoś wtedy wykasowujesz klucz i po wszystkim. Twoje dziwne rozwiązanie nie zawsze przyniesie ci efekt, ponieważ mam procki przez na które poszło nawet 15V na pin wy i spalił się tylko ten port. Poza tym zwróć uwagę co się stanie jeżeli twój procek się "Zawiesi" i niechcący skoczy do procedurki samodestrukcji.

Reply to
AdelA

No to podawaj przez rezystor np przez 5kOhm.

Reply to
Mariusz Dybiec

Jarek napisał:

Rzeczywiście podstawy. Wzór na opór wygląda jednak inaczej:

R=U/I

Ty podałeś wzór na przewodność...

pozdrawiam Krzysiek

Reply to
krzych

Chyba coś Ci się pomyliło...

Maciej

Reply to
Mac

:) pozdr

Znowu nie przesadzajmy - porty sa zazwyczaj dosc slabe.

_NIE_powinien_ sie uszkodzic, ale jednak ryzyko ze _moze_ sie uszkodzic istnieje..

Zaraz zaraz. W takim AVR dla przykładu jak procesor wystawia stan niski a zewnątrz podasz Vcc to nie ma szans przetrwać. Oczywiście zależy to od czasu, ale jeśli przełącznikiem to znaczy, że czas będzie długi.

Reply to
Slawomir Sidor

Ja czasami tak robiłem i nic się nie działo. Zdawałem sobie jednak sprawe z ryzyka. Czy można się jakoś skutecznie zabezpieczyć tak na 100%?

Reply to
mIchaał

To różnie. Ja raz pomyliłem nogi i już nie miałem co mylić ;) Za to odwrotnie dołączone zasilanie procek przetrwał bez problemu.

Rezystor 5k tak żeby bezpośrednio zasilania nie dało się podać na port procka. W działaniu to nie przeszkadza a zabezpiecza skutecznie.

Reply to
Slawomir Sidor

Beniamin > napisał(a):

Działanie odwrotne - wystawienie jedynki na wyjściu i zwarcie jej do masy spowodowało upalenie połowy portu w AT MEGA162.

Reply to
badworm