mógł się uszkodzić?

Bawię się od jakiegoś czasu (i od czasu do czasu) donglem RTL-SDR v3. Podłączony pod USB 2.0 w Win 7. Obsługuję go przez SDR# (SDRSharp / AirSpy). Testuję odbiór FM. Dzisiaj sprawdzałem lokalne stacje radiowe.

Niestety zdarzyła się taka sytuacja, że stałem przy parapecie i dotykałem grzejnika i antena się przechyliła upadając. Złapałem drugą ręką antenę, by nie spadła na podłogę i... SDR się zablokował. Przestał grać. Zrestartowałem go, ale teraz stacje, które odbierały poprzednio w miarę dobrze charczą, trzeszczą, a gdy ustawię znaną lokalną częstotliwość jakiejś stacji to zamiast odbioru, głównie szum. Tak, jakby się uszkodził.

Oczywiście chodzi tu o fakt, że kaloryfer służy komuś za uziom. U mnie nic nie jest zbolcowane do kaloryfera. W każdym razie teraz odbieram głównie szum, a zamiast stacji na 100,2 MHz, gdzie nadaje lokalnie RMF to czysto odbiera na 99,3. Jak dam na 100,2 to jest megaszum. Wcześniej odbierał prawidłowo na 100,2. Restart SDRSharpa nic nie daje.

Co to może być? Co mogło się uszkodzić? Jak to sprawdzić, i ewentualnie naprawić?

K.

Reply to
Krystek

Moze tylko statycznego nawlazilo...? Rozkrec, zrob pendzelek z linki miedzianej, jeden koniec dotknij do masy a drugim poglaszcz wszystkie wyprowadzeni elementow i punkty lutownicze.

i sprawdz te djodke ESD protection.

//a jak nie ruszy, to czympredzej kupic nowy dokad, jest jeszcze komu to produkowac...

--

Reply to
Izaura

Hej. Ten schemat to widziałem ze sto razy, ale nie mam pojęcia jak sprawdzać. Tzn. czym, w jaki sposób i jak układy zachowują się, gdy działają prawidłowo, a jaki jest efekt uszkodzenie danego elementu. Nie jestem elektronikiem.

Dongiel działa, ale tak jak pisałem wcześniej - coś mu się pop!@#$%^ło i teraz np. w odbiorze stacji FM SDRsharp pokazuje przesunięcie. Tzn. odbieram stację A, na częstotliwości, na której powinna nadawać stacja B (mniej więcej). Gdy ustawię dokładnie częstotliwość danej stacji nadającej na danej częstotliwości oryginalnie to mam szum, trzaski...

K.

Reply to
Krystek

Wez ze 20 [cm] linki miedzianej, zdejmij izolacje na obu koncach, tak z centymetr, nastepnie przystaw jeden koniec do gwintu gniazda antenowego a drugim, (taka miotelka), poglaszcz wszystkie metalowe miejsca. Oczywiscie odlacz od wszystkiego i sam sie nieco odstresuj, usiadz wygodnie, rece oprzyj na stole i pozbadz ladunkow statycznych.

//rozumiem, ze sila sygnalu odbieranych stacji siem istotnie nie zmienila...?

Reply to
Izaura

Już się odstresowałem, bo dostałem właściwą poradę na froum radiowo-telewizyjnym :) Trzeba było pogrzebać w opcjach SDRsharpa - włączona (zaznaczona) była opcja "Swap I & Q" w głównym oknie programu i częstotliwości już są poprawnie oznaczane.

Chcąc poprawić odbiór po tym zamroczeniu odbiornika i ponownym uruchomieniu SDR#, gdy zaczął odbierać źle zacząłem grzebać w ustawieniach konfiguracji RTL1090 dla SDR i zmieniać czułość Tunera AGC na przemian z RTL AGC, by sprawdzić jak będzie lepiej odbierało. No i gdzieś przypadkiem zaklikałem to "Swap I & Q". Już myślałem, że TCO poszło albo coś...

Rozkręcałem jeszcze raz obudowę, ale nic nie było na płytce - żadnego zwarcia, wylania, czy zakopcenia. Docisnąłem jedynie gumę przewodzącą ciepło i uformowałem, by przy skręcaniu stykała się z obudową.

Mam nadzieję, że nie będę musiał kiedykolwiek korzystać z Twojej porady, za którą również dziękuję.

Taka drobnostka, a tyle stresu...

K.

Reply to
Krystek

A co najczesciej odbierasz...? Broadcasting FM, czy cos ciekawszego?

Reply to
Izaura

Tak naprawdę to kupiłem go do zabawy. I jak to z zabawkami bywa, gdy się nie ma czasu to miesiącami leżą nieużywane. Dla mnie to przede wszystkim ma być tani zamiennik (ręcznego) skanera, na którym mogę sobie posłuchać tego i owego. Bawiłem się nim też w śledzenie sygnałów z transponderów samolotów w transmisji ADS-B. Jeszcze na różnych innych pasmach chcę posłuchać różnych emisji. Broadcast FM to bardziej tak do testowania jak sygnał w donglu różni się od odbioru w radiu: czy są szumy, czy nie, czy RDS się wczytuje itd.

Wczoraj, jak mi wywaliło stery w Windows 7 (częsta przypadłość) to przepiąłem go sobie pod Windows XP, zainstalowałem sterowniki i na tym co mam do odtwarzania (czyli VLC media player) łapałem sygnał TV z multipleksów. Generalnie fajna i przydatna rzecz takie Software Defined Radio.

Szkoda, że teraz złoty osłabiony i ceny na Ali skoczyły, bo były oferty na dongle za 20-30 zł z przesyłką. Teraz te same w promocji widzę po 50.

K.

Reply to
Krystek

Bardzo interesujaca 'zabawa'... Tez mnie siem to podoba.

Ale, obecnie moze warto przystosowac sprzet do wykrywania obecnosci emisji w wyzszych zakresach, w kontekscie 5G..?

--

Reply to
Izaura