czujnik polozenia kątowego

witam, jaki polecicie najprostszy sposób wyznaczania połozenia kątowego wałka, który osiaga obroty 1k/s ? urzadzonko ma byc małe i nieskomplikowane ;) myslałem o uzyciu po prostu jakiegos enkodera, tzn tarcze z szczelinami na wałem i czujnik szczelinowy, ale tym moge mierzyc tylko predkosc, a nie połozenie, macie jakies pomysly? tak zeby proc na bierzaco dostawał info o połozeniu katowym , rozdzielczosc duza byc nie musi - wystarczy mi jakies

5stopni ;-) czyli moze 6 bitów ;-) no w ostatecznosci 5 bitów bym przezył;-)
Reply to
nuclear

czy to nie pomyłka? 1k/s = 60tys obr/min

urzadzonko ma byc małe i nieskomplikowane

Enkoderem inkrementalnym mozna mierzyc położenie -tam jest impuls zerujący i od impulsu Z liczysz ilość impulów A-B lub B-A, ale czy procesor zdąży ?

macie jakies pomysly? tak zeby proc na bierzaco dostawał info o

inny pomysł to resolver, ale nie wiem czy łożysko się nie rozleci przy takiej szybkości i też nie wiem czy przetwornik i procek zdąży

Leszek

Reply to
Leszek

Użytkownik "Leszek" snipped-for-privacy@spam.pl napisał w wiadomości news:eer3hi$q3g$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

no powiedzmy ze to taki lekki zapas ;-) dokładnie to ma byc max 50k/min

chodzi o to zeby uc wiedzial jak jest ulozony wal juz zanim zacznie sie krecic wpadłem na pomysl ze wezme na obwodzie wałka stworze czarno-biały malunek i za pomoca 5 kompletów dioda świecaca-fotodioda bede okreslał kolor w danym momencie - uzyskam wtedy bezdotykowo kąt w postaci binarnej i to z niewielka ingerencja w wałek ;-) tylko czy taki uklad diód odbierze 32khz sygnał ?

Reply to
nuclear

Powinien działać. Transoptory działaja nawt do 1MHz Ale czy kurz nie będzie miał wpływu? Zależy czy to jest do zabawy czy też instalacja w jakiejś firmie - bo wtedy należy korzystać z rozwiązań sprawdzonych i przetestownych przez 1000ce użytkowników

Leszek

Reply to
Leszek

Ja zawsze myslalem, ze fotodioda jest szybsza.

Zawsze mozna to jakos zamknac, obudowac...

Do autora watku: co to za urzadzenie?

m.

Reply to
Martin Lukasik

Mam pytanie jak dokładny pomiar jest potrzebny, bo położenie możesz wyliczać systemowo, montując końcówkę od licznika rowerowego, ale pomiar jest niedokładny i przy częstych i przy dużych przyśpieszeniach kątowych będzie całkowicie nieprzydatne, ale jeśli w grę wchodzi stabilnie obracająca się tarcza, to wystarczy mieć informację o jednym punkcie i za pomocą danych o prędkości kątowej można policzyć dokładne położenie.

Reply to
herakles

Zwyczajnie - dekoder kwadraturowy ze zliczniem implusow - i po co robic to w sofcie - kilka TTL albo nawet prosty CPLD da rade - 96 impulsow na pelen obrot np (moga byc 64 ,128 i co tam Ci sie zachce) - dwa liczniki up/down, dekoder kwadraturowy troche logiki do poklejenia i po krzyku... A zwyczajne fotoranzystory odbiorcze pracuje dosc dobrze nawet do 300 -

500kHz...
Reply to
PAndy