Cynowanie płytek drukowanych

Moze tam siakas dziwna reakcja przechodzi, i reszta roztworu robi za 'bufor'? Ale to byloby zalezne od ilosci miedzi na plytce...

Albo ten wynalazek tak slabo sie sprzedaje, ze bylo trzeba tak napisac na opakowaniu?

Reply to
jerry1111

On Behalf Of jerry1111

I mnie się tak widzi :-( Da się zrobić ładnie, ale taniej i mniej męczące jest podjechać do najbliższej płytkarni i wrzucić na walcarkę. Czy jak inaczej ta wyżymaczka się nazywa ;-)

pzdr Artur

Reply to
ziel

Kiedys mialem nawet, ale to z 10 lat temu bylo... gdzies pewnie lezy - albo w mojej, albo w kumpla piwnicy. Tyle ze wtedy robilismy >100 plytek miesiecznie celem obnizenia kosztow :-)

Tylko cholerstwo zaklejalo u mnie dziurki.

Tak samo lezy gdzies caly komplet do sita...

Reply to
jerry1111
15 Dec 2003 00:48:50 +0100 jednostka biologiczna o nazwie snipped-for-privacy@poczta.onet.pl (ziel) wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

W sumie to fajny ten przepis. Skladniki proste, dostepne. Trza bedzie sprobowac !

Reply to
BLE_Maciek
15 Dec 2003 00:48:50 +0100 jednostka biologiczna o nazwie snipped-for-privacy@poczta.onet.pl (ziel) wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Rozumiem ze wyprobowywales ten sposob ? Czy poza tym ze powierzchnia jest matowa wszystko jest ok ? Czy jako cyne mozna wykorzystac rozdrobnione standardowe spoiwo LC-60 ? Topnik i dodatek olowiu ktore sa w spoiwie nie przeszkadza.

Reply to
BLE_Maciek

Tue, 16 Dec 2003 09:45:59 +0100 jednostka biologiczna o nazwie "GrzesieG" snipped-for-privacy@USUN.interia.pl> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Raczej marketingowa. Dzieki temu szybciej kupisz nowe opakowanie ;-) A jak wogole jest z trwaloscia tej kapieli ?

Reply to
BLE_Maciek
16 Dec 2003 02:05:18 +0100 jednostka biologiczna o nazwie snipped-for-privacy@poczta.onet.pl (ziel) wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Przyjrzyj sie dobrze. W wodzie plywaja mikroskopijne mikrokontrolery zintegrowane z kamera CCD i ogladaja sobie naczynie. Komunikuja sie na

5GHz. Jezeli stwierdza ze wody jest za malo wypuszczaja substancje ktora hamuje reakcje potrzebne do cynowania.

;-)

Reply to
BLE_Maciek

Mon, 15 Dec 2003 02:48:44 +0100 jednostka biologiczna o nazwie "AW" <pipek snipped-for-privacy@hotmail-kropka-com.cos.tam> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Faktycznie bzdury. Pasowaloby do "Telezakupow Mango" :-)

Reply to
BLE_Maciek

Tue, 16 Dec 2003 18:57:16 +0100 jednostka biologiczna o nazwie BLE_Maciek <i80c586@cyberspace_NO_SPAM_.org> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

^ Mialo byc ze znakiem zapytania :-)

Reply to
BLE_Maciek

On Behalf Of BLE_Maciek

Nie wiem. Ja rozpuściłem w HCl rynnę nielubianego sąsiada ;-)

pzdr Artur

Reply to
ziel

Z kilku odpowiedzi jakie uzyskałem na pl.sci.chemia przytoczę jedną (tą która najbardziej mi się 'podoba'):

<cytat>

-użycie odpowiednio dużej ilości roztworu (tj. jeden dm3) zapewnia (w przybliżeniu) stałość składu kąpieli podczas reakcji (następuje przecież zużycie składników roztworu). <koniec cytatu>

Brzmi rozsądnie i dostatecznie prosto by w to uwierzyć.

RobertG

Reply to
grzybr.WYTNIJ

Nie lubi powietrza, utlenia sie.

Pozdrawiam, Pawel

Reply to
Pawel Pawlowicz

No bez przesady - przeciez to nadal kwestia stezen. Jesli przy 1 litrze sklad nie notuje wiekszych wahan przy cynowaniu [powiedzmy] 1dm miedzi, to 0.5l powinno zachowac ten sam sklad przy 0.5dm ..

Ale ja z pytaniem - na ile dobrze trzyma miedzi tak osadzona cyna? Czy przypadkiem potem, po lutowaniu, wszystkie elementy nie odpadna bo wszyskie luty puscily ?

No tak, trochę mi wstyd. Po prostu to była najmniej zakręcona z udzielonych mi odpowiedzi. Co nie zmienia faktu że działa dobrze gdy L > 1l.

Nie chcę napędzać dalej tego wątku, myślę że efekt końcowy i tak w 66% to kwestia czystości i staranności. Chciałem tylko podkreślić że się da, że to SENO nie jest takie złe.

Nie zdarzyło się, powłoka jasna, błyszcząca nawet zarysować ją nożem nie tak łatwo (przynajmniej na tyle aby wylazło czerwone). Pracuje w kilkunastu urządzeniach do dzisiaj, w dość trudnych warunkach ale płytki były po montażu lakierowane.

Pozdrawiam, RobertG

Reply to
RobertG

miedz musi byc na prawde super odtluszczona, a po miedziowaniu trzeba popsikac jakas kalafonia w sprayu, zeby nie przybieralo dziwnych barw i zeby mozna potem cos do tego dolutowac. generalne fajnie to wyglada.

Reply to
/ ja /

On Behalf Of J.F.

Czy zsotawiłem w spokoju, czy mieszałem - efekt _dokładnie_ ten sam. Ale na 0,5 litra.

Trzyma mocno. jeśli miedź brudna, to nie pokryje, a w każdym bądź razie na początku widać plamy. Jeśli kryje równo, to będzie dobrze.

pzdr Artur

Reply to
ziel