ciągłe doładowywanie akumulatorów....

Witam, chciałem się doradzić w pewnej kwestii... Otóż mam drzwi sterowane zamkiem szyfrowym, otwierane za pomocą zaczepu elektromagnetycznego... Całość zasilana jest zasilaczem 12V 500mA, który właściwie i tak w krytycznym momencie (praca elektrozaczepu) nie jest całkowicie obciążony... Chciałem zainstalować do tego jakieś zasilanie awaryjne na wypadek braku zasilania w sieci... Chciałem wykorzystać do tego celu jakiś akumulator stosowany w UPS-ach, mam nawet 2 6V

4Ah, ktore po połączeniu szeregowym będą ogromna rezerwą... :) Pytanie tylko o doładowywanie akumulatorów... Czy wystarczy jakiś rezystor i dioda praostownicza? Sądzę, że nie ma sensu budować jakichś skomplikowanych układów, tylko wystarczy ciągle dostarczać akumulatorom małego prądu? Co sądzicie?
Reply to
Maciek C

Transformator TS15/29, mostek prostowniczy i akumulator żelowy 12V

4-12 Ah (mogą być dwa akumulatory 6v) - całość stanowi doskonały zasilacz buforowy i działa bezobsługowo.

Za 5 lat akumulator padnie i drzwi się nie otworzą :( Już parę razy zawiódł mnie akumulator (od UPSa, od samochodu, itp) gdy nie kontrolowałem jego sprawności. Moim zdaniem należy dodać jakiś układ testujący sprawność akumulatora pod dużym obciążeniem.

Reply to
Irek_K

To wymianiać akumulator co 4 lata. Koszt znikomy.

Po co komplikować?

Ile razy dziennie potrzebujesz te drzwi otworzyć? Tomek

Reply to
Tomek

Użytkownik "Maciek C" snipped-for-privacy@orange.pl napisał w wiadomości news:fc0lct$ogq$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Wystarczy. Tobie potrzebny prąd ciut większy niż prąd samorozładowania. Do takiego bufora zwykle 1mA wystarczy ogranicznikiem maksymalnego napięcia. Pamiętaj, że każdy akumulator po kilku latach jest do wyrzucenia i warto to co rok sprawdzać. Pomyśl czy nie wystarczy jakiś ogromny kondensator.

Reply to
lwh

Hey,

Sprawdzony układ to taki z centralek alarmowych. Stabilizowane napięcie trzeba ustawić dokładnie, dla 12V akumulatora jest to 13.7V(+-0.1V). Po pięciu latach takiej pracy, akumulator ma jeszcze połowę pojemności i wtedy trzeba go wymienić.

No właśnie. Choć drobiazgi trzeba przemyśleć, np. co się stanie gdy zabranie zasilania. K.

Reply to
John Smith

To jest właśnie z centralek alarmowych podpatrzone.