Bezpieczne 12V - pytanie do elektryków

Użytkownik "Piotr Wyderski" snipped-for-privacy@neverland.mil napisał w wiadomości news:lucim2$ajr$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

W 2004 roku ktoś mi mówił, że jak zaczęli kilka lat wcześniej eksportować centralki alarmowe do Niemiec to musieli zastąpić trafo toroidalne jakimś specjalnym, odpowiednio obudowanym transformatorem. Wtedy nie wiedziałem o co dokładnie chodzi. Na tej podstawie podejrzewam (tylko podejrzewam), że takie zwykłe toroidalne trafo nie jest trafem ochronnym, a w tych zasilaczach które wskazywałem właśnie takie trafo jest. To by mogło sugerować, że wyjściowe 12V może nie być ani SELV, ani PELV i co za tym idzie nie wiem, czy można nim zasilić rygiel, którego izolacja nie musi chyba spełniać żadnych wymogów przeciwporażeniowych. Trafo na pewno ma co najmniej izolację podstawową więc gdyby rygiel tez miał podstawową to chyba razem byłaby izolacja podwójna i byłoby OK. Tylko czy rygiel ma izolację podstawową?

Ogólnie dążę do ustalenia jakie wymogi ma spełniać zasilacz, aby zasilanie

12V wytworzone z AC230 w metalowej uziemionej skrzynce mogło być bez żadnych dalszych ograniczeń wyprowadzone z niej na zewnątrz do urządzeń, które już nie muszą się martwić izolacją podstawową. P.G.
Reply to
=?windows-1250?Q?Piotr_Ga=B3ka?=

Dnia Fri, 5 Sep 2014 18:06:47 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

Dziurki mniejsze od myszki na pewno :-)

Zarówno typowy przewód jak w przedłużaczu jak i skrętka CAT5 mają podwójną izolację. W efekcie pomiędzy obwodami są 4 warstwy izolacji, z czego izolacja przewodu jak w przedłużaczu już spełnia wymagania napięciowe i zapewne też przepięciowe.

Nie spotkałem na naszym rynku seryjnego transformatora toroidalnego na

50Hz, który nie byłby oznaczony symbolem izolacji podwójnej/wzmocnionej...

Natomiast pozostają jeszcze inne wymagania a Niemcy są znani ze szczególnych dziwactw. Na przykład może chodzić o hermetyzację transformatora. Być może ich interpretacja przepisów wymaga transformatora zalewanego bo centralka może znajdować się w miejscu, gdzie jest spora wilgotność i możliwość kondensacji pary wodnej.

Użytkownik Piotr Gałka napisał:

Mylisz klasę izolacji niskonapięciowej z izolacją separującą obwody bardzo niskich napięć. Gdyby jakiś producent wypuścił zasilacz bardzo niskich napięć nie gwarantujący odpowiednich środków separujących obwody bardzo niskich napięć (tu - 12 V) od obwodów niskich napięć (230 V) i wystawił na to certyfikat zgodności to po pierwszej aferze z porażonym na poważnie nie chciałbym być w jego skórze.

Klasa pierwsza izolacji tych zasilaczy oznacza że obudowa jako taka (blaszana na ogół) nie zapewnia izolacji wzmocnionej lub podwójnej na wszystkich możliwych do dotknięcia elementach przewodzących. Zatem , dla ochrony przeciwporażeniowej obudowa taka musi być połączona z przewodem PE. Łączenie z przewodem PE któregokolwiek z wyjść 12 V jest co najmniej bezsensowne - a czasami, ze względu na zasilanie z różnych zasilaczy urządzeń o różnie zdefiniowanym poziomie masy - wręcz ciężko szkodliwe - np. urządzenia akceptujące zasilanie bardzo niskimi napięciami zarówno DC jak i AC potrafią mieć masę o kilkaset miliwoltów przesuniętą w stosunku do minusa zasilacza - i powinny byś zasilane z oddzielnego, koniecznie na potencjale pływającym, zasilacza.

Znaczy wyrzucasz wszystkie pecety? One mają masę wyjściową łączoną z PE.

Zdaje się, że zharmonizowane 60364 mówi o tym dokładniej.

Na pewno podstawowa różnica jest taka, że SELV nie może być uziemione, a PELV z definicji powinno. W obydwu przypadkach musisz zapewnić odpowiednią rezystancję izolacji wszystkich części czynnych strony wtórnej(chyba, że masz warunki suche i odpowiednio niskie napięcie), natomiast przy PELV dodatkowo ciągłość przewodu PE. Tak mnie w szkole uczyli, ale to dawno było ;)

Reply to
Jakub Rakus

Klasyk... jednak, wyprowadzenia z dolnej cewki umiescil bym na dole.

Separacyjnosc transformatora polega, (poza izolacja podstawowa), przede wszysykim na szczegolnej budowie. Rozdzielone uzwojenia i 'przegroda', pomiedzy nimi, ktora moze byc dodatkowo wykonana z metalu, w formie rozwartego zwoju a ten 'zwoj_przegroda', podlaczony do PE. Z zalozenia, separacja polega na tym, ze nawet przy uszkodzeniu, podczas przeciazenia lub zwarcia strony pierwotnej i spalenia izolacji, niezawodnie ma zadzialac bezpiecznik i wylaczyc calosc, nim dojdzie do przedostania sie napiecia pierwotnego na strone ELV.

Norma na to urzadzenia to np: BS EN 61558-2-4. Mozna znalesc starsze wydania tych norm, u towarzyszy pod znaku Czerwonego Smoka, choc sami zadko je stosuja :)

od tych tutaj:

Magnus Elephantus

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:8p8cldgzuod6$. snipped-for-privacy@40tude.net...

:-) P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid...

Dzięki za info. Nie wiedziałem i nie pomyślałem aby to gdzieś sprawdzić.

Przypuszczam (na pograniczu pewności), że wtórne jest na wierzchu. Trochę się w takim razie zastanawiam dlaczego w parametrach zasilacza podają słabszą izolację AC-obudowa niż AC-DC. Nie postarali się przy podłączeniu AC do transformatora?

Wiem. Zapytać u źródła. Jak już ogarnę temat to zapytam.

Mogło o coś takiego chodzić. Za mało wiedziałem aby dopytać dokładnie. W każdym razie wstawiali coś zamkniętego w swojej własnej obudowie zawierającej też bezpiecznik, i chyba oprócz zacisków na przewody jeszcze zacisk mocujący kabel. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Dokładnie - zapewne jest tam zwykła kostka, czyli izolacja dość słaba.

Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" snipped-for-privacy@neostrada.pl napisał w wiadomości news:540b640d$0$26841$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

W większości przypadków jak zrobię w Outlook Express "Odpowiedz" to zaznacza mi poprzednią treść z lewej strony przez ">". Nie wiem od czego to zależy, ale czasem (tego nie robi i muszę sam wstawiać > w każdą linijkę aby rozróżnić cytaty od moich wypocin. Ktoś wie o co biega.

Bardzo możliwe. Już wcześniej w tym wątku zacząłem podejrzewać, że co innego klasa izolacji 230V (wg Ciebie niskich, według mnie wysokich :)) od obudowy, a co innego izolacja od 12V (wg Ciebie bardzo niskich, według mnie niskich :)).

Zakładałem, że istnieją zasilacze do zasilania rzeczy znajdujących się w metalowej skrzynce razem z zasilaczem. Niskie (12V) napięcie wyjściowe takiego zasilacza nie wymaga według mnie podwójnej izolacji od AC, bo nie jest przewidziane do wyprowadzania na zewnątrz tej skrzynki, która jest uziemiona. Zakładając wątek, zakładałem, że takie zasilacze to zasilacze klasy I izolacji, a te, których wyjściowe napięcie może być wyprowadzone na zewnątrz skrzynki to zasilacze klasy II.

Teraz przypuszczam, że mogą być 3 rodzaje:

  1. 12V nie ma podwójnej izolacji bo oddzielone od człowieka uziemioną obudową,
  2. 12V ma podwójną izolację ale obudowa wymaga uziemienia,
  3. wszystko ma podwójną izolację - klasy II.

Oba pierwsze będą oznaczone jako klasa I. Zatem mój problem jak je między sobą rozróżnić?

Ale zasilacze jak mój pkt 1. chyba mogą być używane przez producentów jakichś produktów. Zatem chyba może ktoś je oferować oznaczając, że są klasy I.

W sumie chodzi mi o to, czy mogę założyć, że napięcie wyjściowe zasilaczy buforowych (dowolnego producenta) powszechnie dostępnych w sklepach z alarmówką nie wymaga już żadnej dalszej ochrony (ma podwójną lub wzmocnioną izolację od AC). P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Jakub Rakus" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości news:lufuc4$ecm$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Nie znajduję tego w 60950-1: Obwód SELV - OBWÓD WTÓRNY zaprojektowany i zabezpieczony tak, by w warunkach normalnej pracy i w warunkach pojedynczego uszkodzenia napięcie nie przekraczało bezpiecznych wartości. OBWÓD WTÓRNY - obwód, który nie jest bezpośrednio połączony z OBWODEM PIERWOTNYM, a moc czerpie z transformatora, konwertera lub innego równoważnego urządzenia izolującego, lub z baterii.

Według mnie taka definicja nie wyklucza uziemienia SELV, ale mogę błądzić, bo to nie moja bajka (dla mnie 12V to wysokie napięcie :)). P.G.

Reply to
=?windows-1250?Q?Piotr_Ga=B3ka?=

Użytkownik "Magnus Elephantus" <mag snipped-for-privacy@nowhere.dot napisał w wiadomości news:luisjd$9t9$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Po pobieżnym przejrzeniu rozumiem, że wtórne jest chyba zawsze oddzielone od pierwotnego podwójną izolacją. Nawet w transformatorze klasy I jest jedna izolacja od pierwotnego do ekranu i druga od ekranu do wtórnego, a ekran musi mieć odpowiednio gruby drut, aby się nie upalił. Z tego by mi wychodziło, że na wtórnym nigdy (przy pojedynczym uszkodzeniu) nie pojawi się napięcie pierwotne.

Z tego by mi dalej wychodziło, że wtórne (jeśli ma odpowiednio małe napięcie) to według 60950-1 jest SELV nawet jak transformator jest klasy I. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał Użytkownik "Jakub Rakus" snipped-for-privacy@op.pl napisał w wiadomości

Czasem jest istotne aby obwod wtorny byl izolowany i niepolaczony z pierwotnym ani nieuziemiony. Mozna sobie wtedy np taki miernik chwytac spacerujac po linii NN (bo WN bym nie ryzykowal).

O co chodzi w SELV to nie wiem - czy wazna jest izolacja tego obwodu, czy tylko konstrukcja musi byc taka, zeby nawet w razie awarii napiecie wyjsciowe nie skoczylo ...

61558 != 60950

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid...

Patrzę z perspektywy urządzenia zgodnego z 60950 na źródło przychodzącego do tego urządzenia zasilania.

Jak zakładałem ten wątek to byłem prawie pewien, że jak źródłem zasilania jest zasilacz klasy I to obwody tego urządzenia są ELV a jak klasy II to są SELV. Teraz powoli wychodzi mi, że czy zasilacz jest klasy I czy II to wychodzące z niego napięcie doprowadzone do urządzenia zgodnego z 60950 jest SELV. P.G.

Reply to
Piotr Gałka

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:540d937a$0$2247$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Jeszcze kilka dni temu uważałem, że są dwie możliwości:

- podwójna izolacja - nie zakłada się jej przebicia więc nie przeniknie,

- pojedyncza izolacja + odpowiednie uziemienie obwodu + zapewnienie w jakiś sposób (jak to nie zastanawiałem się), że jak nastąpi przebicie tej izolacji to i tak (dzięki uziemieniu) napięcie (nie tylko na uziemionym pinie obwodu) nie przekroczy limitów.

Zakładałem, że zasilacz klasy II to ten pierwszy przypadek, a klasy I to ten drugi przypadek. Ale teraz mi wychodzi, że czy zasilacz zewnętrzny jest klasy I czy II to i tak jest przypadek pierwszy - jest podwójna izolacja. Przypadek drugi mógłby się chyba zdarzyć w urządzeniu zasilanym AC230 a nie zewnętrznym zasilaczem 12V.

Ale pewien to jak zwykle niczego nie jestem. P.G.

Reply to
=?windows-1250?Q?Piotr_Ga=B3ka?=

Tak.

2011 (i nowsza) wersja Windows Mail ma problem z obsługą "ptaszkowania" postów zakodowanych "Content-Transfer-Encoding: quoted-printable". Znajdź gdzieś wersję 2009 i zainstaluj sobie zamiast tej z 2011 roku. Ja tak zrobiłem i nie mam już tego problemu.
Reply to
Pszemol

Nie, nie mozesz... sa rowniez urzadzenia FELV. Trzeba kierowac sie przede wszystkim budowa transformatora. Jjesli nie ma tego symbolu:

nie spelnia zalozen separacyjnosci, zarowno dla zasilacza wykonanego w klasie ochronnosci I jak i II.

Reply to
Magnus Elephantus