AVR i wysokie czestotliwosci

Witam,

czy AVR, np. 8535, bedzie dzialal poprawnie jesli do jego wyprowadzen podlaczy sie szybki dzielnik binarny (wyjscia w standardzie TTL), wyprowadzenia skonfiguruje jako wejscia i przelaczy w stan wysokiej impedancji, a na wejscie dzielnika poda kilkaset MHz? Oczywiscie podczas zliczania procesor ma ignorowac to, co dostaje na te wejscia, odczyt jest wykonywany dopiero po odlaczeniu od licznika sygnalu w.cz. Buduje sobie czestosciomierz i nie wiem, czy takie polaczenie wystarczy, czy tez trzeba dac jakis zewnetrzny bufor?

I drugie pytanie: jakie najszybsze liczniki (udostepniajace swa zawartosc na wyjsciach, nie preskalery) mozna kupic w detalu? Wstepnie powiedzmy, ze interesuja mnie czestotliwosci do 500 MHz.

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

IMHO moze nie byc dobrze - pewnie zacznie duzo pradu brac, jak mu sie obwody wejsciowe beda przelaczac na kilkaset MHz. Nie znam AVR, ale wydaje mi sie ze ma on mozliwosc ustawienia pinow jako wejscia, ALBO jako wyjscia. Nie ma 'prawdziwego' Hi-Z.

Ja bym dal po drodze jakies buforki/zatrzaski trojstanowe.

Grrr... nigdy nie uzywalem. Moze cos z serii 74AS?? Ale tutaj niech ktos inny lepiej doradzi.

Reply to
jerry1111

Jerry - nie będą się przełączać, pewnie całkę zrobi i wyjdą śmiecie, o ile wogóle coś wyjdzie (próg może beć za wysoko na przełączenie). N

Czy ja wiem, wydaje się bezpieczne takie rozwiązanie jak Piotr proponuje, poza tym programowo można _ignorować_ sygnały - nawet gdyby coś zliczył.

Będzie kłopot, ECL-o podobne? Piotrze, napotkasz jeszcze jedną (dwie?) przeszkodę przy próbie tak dokładnego pomiaru wysokich częstotliwości. Będziesz musiał zadbać o bardzo symetryczne kluczowanie fali zliczanej (czas włączenia i wyłączenia bramki/czegokolwiek kluczującego), że o super stabilnej podstawie nie wspomnę (to ten drugi problem).

Nasuwa mi się pytanie - po co toto? Dalmierz?

Miłego wieczoru. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Raczej juz ECL - np. slynny U664B - jako dzielnik wstepny

Reply to
Tomasz Fangrat

Ale nie spełnia załozenia głównego :-(

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk
Reply to
Andrzej Kamieniecki

To jest maly problem, tylko pytanie, czy mu cos nie bedzie przelazic z wejscia do struktury scalonej i zaklocac dzialania.

A ile mozna wepchnac w licznik osadzony w tanim FPGA? :-)

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski
Reply to
Piotr Wyderski
Reply to
Piotr Wyderski
Reply to
Andrzej Kamieniecki

Nie mam pojęcia, nigdy nie kupowałem (no moze raz stosowalem jakis preskaler w tej technologii)

W zasadzie to pierwszy, bo kolejny juz bedzie na poziomie 50-ciu. Pamietam ze w moim na pierwszym liczniku mam jakas odmiane 90-ki zliczajaca do 90MHz (TTL oczywiscie). Nie mapmietam symbolu, jak chcesz to otworze i zobacze.

Widzisz, mozna zrobic naprawde wyczynowe urzadzenie, tylko ze trzeba zadbac o dobre zaopatrzenie. Oczywiste jest ze nie bedzie tego w sklepie, za malo chetnych na takie uklady - sklep nie bedzie trzymal maazynu - nie oplaca sie. Ten pierwszy licznik 17 lat temu sprowadzil mi znajomy z zagranicy - wtedy jeszcze nie bylo latwo ;-))

Zastanwo sie prosze - czy bedziesz potrzebowal mierzyc z taka dokladnoscia cokolwiek? Przeciez dom to nie wzorcownia, spokojnie podzial preskalerem /64 wystarcza w warunkach warsztatowych, a taki preskaler jest tani, dostepny i co najwazniejsze prosty w zastosowaniu (nawet z tlumikami na PIN-ach spokojnie do wykonania). Poza tym 10Hz przy czestotliwosciach setek MHz (czy 1GHz) to calkiem dobry wynik, w praktyce okaze sie ze i tak goni Ci _reszta_ ;-)

Jasne, ale po co waga? na _wskazniku_ czy tensometrze?

Miłego dnia Piotrze. __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Ech....;-)

Zobacz na czym jest podstawa czasu, ja mam cieply termostat, trzyma 8 cyfr stabilnie, ale nie wiem czy _właściwie_ po 15 latach pozostawienia samemu sobie ;-))

Miłego dnia Andrzeju __ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

Ja mialem na mysli przerzutnik _doslownie_, tzn. dzielnik przez 2. ;-)

Dzieki, ale nie trzeba -- licznik do 100 MHz sam mam w domu, tez jakas wyczynowa 74xx i tez nie pamietam symbolu. :-)

Irku, ja jeszcze tego nawet nie zaprojektowalem. :-)

Na gigahercach oczywiscie. Ale do tego dochodzi fakt, ze zupelnie nie mam doswiadczenia z ukladami mikrofalowymi, wiec zbudowanie wystarczajaco dobrych stopni wejsciowych na te czestotliwosci jest raczej niemozliwe, pomijajac kwestie zdobycia odpowiednich materialow (laminat teflonowy, tranzystory z arsenku galu?). Stad poza 500 MHz nie chce sie wychylac -- to jest jeszcze w granicach moich mozliwosci. Poza tym bramkowanie to jeszcze-jeszcze, ale zrobienie stabilnej podstawy czasu to bedzie prawdziwe wyzwanie.

Bo mi jej bardzo brakuje do doswiadczen. :-)

Na wskazniku magnetoelektrycznym + PWM + sprzezenie zwrotne przez transoptor szczelinowy. Podobno uklad dziala rewelacyjnie, lecz niestety nie ja go wymyslilem. :-(

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski
Reply to
Piotr Wyderski

Jest scalak ruski K cos tam (nie pamietam w domu go mam ) ktory liczy do okolo 400 Mhz i dzieli przez 10 lub 11 dosyc popularna i znana kosta. Pozdr Janusz

Reply to
Janusz_k
Reply to
Andrzej Kamieniecki

A po co toto? dalej nastepny taki, i nastepny....i w sumie wyjdzie Ci dzielnik jak w preskalerze ;-)

:-) Ja tylko ...tak sobie, wiesz...warto czasami odpuścić troszeczke, jeśli znaczaca upraszcza to sprawę.

Materiały to jeszcze do dostania, ale wiedza, hmm... myslę że nie jest to aż takie trudne. 1GHz to znowu nie tak wiele...

No nie wiem, a jak wyrównasz? Przeciez nie bedziesz szukal tego jedynego wgzemplarza ;-)

Teraz to jestem ciekawy na maxa.

Ja tam wolę tensometry...na 5kg wizytówke spokojnie waże ;-)

__ Pzd, Irek.N.

Reply to
Ireneusz Niemczyk

On Behalf Of Ireneusz Niemczyk

Powiedz to przetwornikom ADC 16bitowym ;-)

pzdr Artur

PS Trochę w bok, ale już wiem jaki będzie nastepny krok ;-) Wiadomo jak częstotliwość, ale chciało by sie jeszcze wiedzieć jak ona wygląda ;-) A mnie się tak jakoś przypomniało, bo czytałem jakąś notę od Texasa o ADC8bit do 2GHz

Reply to
ziel

A w czym problem? W końcu taki LeCroy albo Tektronix musi jakoś zbierać "drobne" 2GS/s i więcej. Wystarczy otworzyć obudowę aby się przekonać.

Reply to
Adam Dybkowski

To jest duzy problem, bo jak takie zjawisko zajdzie, to raczej bedzie bye-bye...

Tanim? To pewnie ze 300MHz sie wsadzi. Moze (_moze_) i wiecej, bo _tylko_ licznik to sie latwo rozprowadzi recznie robiac Place&Route. Tani <=0.5k PLN

Reply to
jerry1111