Antena do DVB-T - co obecnie warto kupić?

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid...

Tylko dlaczego inteligentne? ARW istniało kiedy jeszcze nie było inteligentnych proszków do prania, no i teraz dowiadujemy się, że są też inteligentne anteny.

Reply to
Desoft

W dniu 2017-01-07 o 17:36, wowa pisze:

Przeczytaj co autor postu napisał, pokojowe mu ledwo działają, biquad jest od nich gorsza, on potrzebuje porządną antenę kierunkową.

Sam na wiosnę

To potrenuj a potem dawaj wskazówki, bo na razie teoretyzujesz.

Sporo tych szwagrów by musiało być, też mi się nie podoba że na UHF zjechali ale tak prawdę mówiąc to na tym muxie 8 g. jest.

Reply to
Janusz_k

Desoft pisze:

Chłyt martetindowy.

Reply to
AlexY

Użytkownik "Sebastian Biały" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:o4oruf$gv$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

W mieście? Unikaj z każdego możliwego powodu stosowania wzmacniacza. Lepiej rzeczywiście będzie pójść w długą kierunkową, a w razie potrzeby włączyć tłumik w obwód, to jest zresztą najrozsądniejsze rozwiązanie, gdy nadajnik jest (bardzo) blisko. Direktorem celujesz w główną wiązkę, a tłumikiem tłamsisz sygnał do pożądanego poziomu, a przy okazji całą rzeszę wiązek bocznych, które bardzo przeszkadzają. Czego można było w Warszawie doświadczyć, po przeniesieniu nadawania TV do Raszyna... A cyfrówka, wbrew nazwie, też jest wrażliwa na odbicia, tylko inaczej i w innym stopniu, wyżej fleta nie podskoczysz.

Możesz ewentualnie próbować pokręcić tą anteną próbując trafić w którąś z wiązek odbitych, bo bywa, że taka daje lepszy odbiór, mimo czasem znacznie mniejszej siły, niż wiązka główna. Mieszkańcy gór znają to zjawisko aż nadto dobrze. Dlatego, wobec bliskości nadajnika, wskazuję ci, jako najlepszą opcję, antenę kierunkową z tłumikiem. Pod żadnym pozorem nie daj sobie w mieście wcisnąć wznacniacza. Znając jakość produkcji, na conajmniej 50% jestem pewien, że zasiejesz pół okolicy wzbudami i pomieszaniem wszelkich możliwych sygnałów. Poza tym, w otoczeniu całej rzeszy okolicznych zakłóceń i innych nadajników, wzmacniacz taki dostanie pierdolca, nawet jak się nie wzbudzi, to się zatka, przesteruje. A wtedy to prawie tak, jakby się wzbudził. I - właśnie naoglądałeś się telewizorni. Wzmacniacz może sprawdzić się w okolicy odległej od nadajnika TV, innych nietelewizyjnych nadajników, CB-istów, itd... Pod warunkiem właściwego wykonania i montażu.

Reply to
HF5BS

Użytkownik "Jacek Maciejewski" snipped-for-privacy@go2.pl napisał w wiadomości news:3tw8hpehmvd4$. snipped-for-privacy@40tude.net...

Podpachnia mi to złożenie trzech dipoli (Yaga też można powiedzieć, jest dipolem) pod kątem łatwiejszego wstrzelenia się w wiązkę...

Podśmiarduje mi to... Dipol NIE JEST anteną szerokopasmową. Jeśli w tym modelu zrobiono szerokopasmowość, to jakimś kosztem, tylko w tej chwili nie powiem jeszcze, jakim, późno jest, nie chce mi się wnikać, senny jestem. Można próbować robić coś na kształt dipola Nadienienki, ale i tak aż takiego zakresu nie pokryje. Więc dla szerszego pasma, musiało coś zostać popsute.

Zysk (tak, ze wzmacniaczem... o ile się wcześniej nie wzbudzi, bo wtedy mamy sraczkę) 46 wobec izotropowej... Odsyłam do definicji tejże... Przepraszam, że tak nieładnie zgasiłem entuzjazm... Dogaszę jeszcze - "fullHD" i "DVB-T" jest tu zwykłą bujdą na resorach... Do odbioru emisji charakteryzowanych tymi przymiotami, nadaje się KAŻDA prawidłowo założona, ustawiona i podłączona antena. Inaczej będziemy opływać w pseudocacka, jak na q21.pl, BTW O kurwa ja pierdolę, co za siara:

(hint - cena)

Reply to
HF5BS

Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@pik-net.pl.invalid...

ARW, ARW... a skąd weźmiesz sygnał korygujący, poza tym co w sytuacji, jak w okolicy będzie więcej nadajników, to z którym antena będzie łaskawa się pitigrilić wzmocnieniem, a który nadajnik przysoli we wzmacniacz, "rozkojarzając" go? I jak to jest, do jednego nadajnika się wyreguluje, drugi oleje... Nie wiem Roman, jak tobie, ale mnie ten link pachnie zwykłym pierdol^H^H^Hniczeniem... A może nastąpi cudowne rozmnożenie bytów martwych w dziedzinie uskutecznianych częstotliwości i dla każdej z nich, regulacja będzie zachodzić niezależnie, wywołując tak samo niezależne, nie wpływające na siebie skutki...? Ciekawe jak... No... ARW... ale cały czas nie mogę rozkminić, skąd sygnał do regulacji... I co będzie w tej antenie konkretnie regulowane...?

Reply to
HF5BS

Użytkownik "AlexY" snipped-for-privacy@irc.pl napisał w wiadomości news:o4rs9h$vrr$ snipped-for-privacy@dont-email.me...

Tak, jak full-HD i DVB-T jako przymioty takiej anteny :P

Reply to
HF5BS

Użytkownik "Mirek" <i snipped-for-privacy@zaspamowany.adres napisał w wiadomości news:o4p37s$e55$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Ale to raczej nie dlatego się polepszyło, że siatka wobec anteny kierunkowej, tylko bardziej tego, że w górach to jest często tak, że odbiór jest silny, albo dobry, często nie jednocześnie. To, co mamy w silnej wiązce, mogło się złożyć z rzeszy pomniejszych wiązek, każda o innej drodze propagacji, więc i z róznymi przesunięciami czasowymi. Ja nawet na podstawie "duchów" szacuję, gdzie mniej-więcej jest przeszkoda, która zawraca szkodliwą wiązkę, że ta się nakłada na pożądaną i odbiór upada. Najprawdopodobniej, gdybyś tę długą obrócił nawet mocno w bok, to być może złapałbyś inną wiązkę, może nawet po przekręceniu polaryzacji, może nie trzeba by było kupować siatki. A siatka - mogła zadziałać przez to, że obejmuje szerzej obszar, z którego przyjmuje sygnał, niekorzystne wiązki mogły się poznosić, poosłabiać na tyle, że lepiej przebiła się wiązka główna, choć niekoniecznie, mogła zadominować jakaś wiązka boczna, a główna z innymi bocznymi poznosiły się w stopniu wystarczającym, trudno jednoznacznie określić. Naciskam praktycznie, w górach częstym zjawiskiem jest, że lepszy odbiór uzyskuje się kierując antenę na słabszą wiązkę, lub mocno odchylając się od głównej. Dlatego dobrze jest, aby w takich przypadkach zastosować szczególnie długą, zarazem wąską w charakterystyce antenę, a do stłumienia nadmiaru sygnału (też rzecz niekorzystna) użyć zwykłego tłumika. W górach wektory szaleją. Pewną analogią się posłużę - popatrzcie na jezioro, w którym odbija się słońce, a wieje wiatr, powierzchnia marszczy się wtedy, wówczas, zamiast obrazu słońca odbitego od lustra wody, mamy niemal całe jezioro walące światłem po oczach, obrazem czegoś, co słońca w ogóle nie przypomina. To góry robią z falami radiowymi. W Krakowie też zresztą, ze względu na bliskość gór, spotkałem się z tym problemem, choć w innym wycinku pasma fal radiowych.

Reply to
HF5BS

Użytkownik "Jacek Maciejewski" snipped-for-privacy@go2.pl napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@40tude.net...

W górach takie problemy? Częste. W każdym razie, będąc z radiem w Szczawnicy, miałem spore problemy, aby uzyskać prawidłowy odbiór, sygnał nie taki słaby, ale rozłożony na tyle nierównych wektorów, że robił się z tego bajzel totalny, a objawiało się to silnymi zniekształceniami. Podobnie i przy nadawaniu, korespondenci skarżyli się, że nie jestem czytelny. Na Palenicy, dokąd wtarabaniłem się z jakimś małym antenidłem, musiałem wybierać - silny sygnał, ale nic nie można zrozumieć, czy ledwo w szumach, ale czytelnie. Problem był z wchodzeniem na przemienniki, których tam kilka było słychać, SR9X, SR8T, OK0R, jeszcze jakieś 2-3 chyba, oraz z Krynicy, znaku nie pomnę, rok 1993, trzeba było wypośrodkować się między siłą, a czytelnością, aby doszło do obustronnego kontaktu radiowego. ...Cyfra? Zadziała, dopóki przez odbicia nie przekroczy się stopy błędów... A sama skomplikowana faktura terenu, to zdecydowanie nie jedyny i nie najważniejszy czynnik, warunkujący powodzenie odbioru...

Reply to
HF5BS

Użytkownik "Bo(o)t Manager" <bo.o.t snipped-for-privacy@URZADPOCZTOWY.wp.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@autostopem.przez.galaktyke.org...

IMHO, to taka równomiernie szeroka ona nie jest, ale już bliższa jest "ideału" - kompromisowa, trochę za prosta na równomierne pokrycie pasma. Więc tu już widzę szansę, że zadziała, jak oczekujemy, choć nie z jednakową siłą i WFS w dziedzinie przenoszonego zakresu częstotliwości. Z tym "nie wymaga symetryzatora" to wydaje mi się to nieco na wyrost uproszczeniem, ale tej to chociaż skłonny jestem dać szansę. O co mi w tym wszystkim chodzi - każda antena "wielo/szeroko-pasmowa" jest kompromisem konstrukcyjnym, również moja KF-owa - ma 7.3 m długości, a pokrywa jakoś tak od 3 do chyba ok. 100 MHz, czy 50-kilku, musiałbym do notki spojrzeć. Jest rzeczą jasną, że ma to swoje konsekwencje. Więc jeśli widzę, że np. mając kilka reflektorów, to ma je wszystkie jednakowej długiści, to samo z direktorami i radiatorem, jeśli ktoś opisze to jako szerokopasmową, to mam po prostu wątpliwości, jako sceptyk, czy tak jest rzeczywiście. Tutaj są różne długości, więc ma to szansę.

Reply to
HF5BS

W dniu sobota, 7 stycznia 2017 19:10:56 UTC+1 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

Posądzanie układu z ARW o inteligencję jest chyba drobną przesadą ;) Czego to się nie robi żeby pozyskać klienta?

Reply to
kilokitu

Dnia Sun, 8 Jan 2017 04:23:22 +0100, HF5BS napisał(a):

A powinno dipolem Nadienienki, skoro go lubisz :) Każdy element bierny jest poszerzony obecnością dwóch dodatkowych.

Oczywiście, kosztem zysku. Poświęcono parę dB.

Z jakim wzmacniaczem? Przecież podają 13-16 dB i nie piszą że ze wzmacniaczem a to typowa wartość dla takiej anteny.

Reply to
Jacek Maciejewski

Dnia Sun, 8 Jan 2017 05:03:00 +0100, HF5BS napisał(a):

Że co?? Nie znam teorii ale się mówi że przeunięcia fazowe między poszczególnymi odbiciami nie przeszkadzają w detekcji sygnału cyfrowego a nawet ich moc cząskowa się składa wprost na moc odbieraną.

Reply to
Jacek Maciejewski

I dzieki temu znienawidzona siatka "rzondzi"!

Włodek

On 2017-01-08 06:00, HF5BS wrote: (ciap)

ZTCP pierwszy direktor (jego długość i odległość od dipola), no i oczywiście grubość/smukłość elementów mają duzy wpływ na szerokość pasma.

Włodek

Tak, zabudowa jednorodzinna, dołek.

Wiem o tym. Mam z resztą zarowno wzmacniacz jak i symetryzator w pewnej znalezionej na strychu antenie siatkowej. Wiem już jednak ze siatkowa działa kiepsko. O ile w normalny dzień odbiera to w deszcz, snieg są zakłucenia. Wzmacniacz polepsza wtedy odbiór, ale jak jest ładnie to pogarsza :D

:D Swego czasu pobliski zakład pogrzebowy posiadał CB z duzym wzmacniaczem. Na tyle dużym że słychać go było od CB po FM co ileśtam MHz. Logistyka pogrzebowa zakłucała odbiór Radia Maryja. Właściciel, co potem opisano w prasie, tłumaczyłsię że mial tylko wzmacniacz do odbierania :D Tłumaczenie interesujące, ale podobno ten wzmacniacz do odbierania miał na obudowie 100W ...

Przydałby się wzmacniacz od 0 do max regulowany. Niestety dwa które mam nie jadą od zera, przypuszczam że to cieżko zrobić tak zakres regulacji.

Nic to, bede jeszcze walczył z ta siatkową co mam a w razie czego rzucę sie na jakiś długaśny kawałek aluminium.

Dzięki.

PS. Jest jakaś książka z której można się dokształcić z teorii anten? Mam tylko "Anteny - teoria i praktyka" J Bator, WKŁ. Niestety niewiele tam jest o współczesnych fikuśnych antenach.

Reply to
Sebastian Biały

Dnia Sun, 08 Jan 2017 06:00:18 +0100, HF5BS napisał(a):

[ciach]

A to cudo jest podobno przystosowane do odbioru wszystkich muxów w tym 8.

Bo(o)t Manager

Dnia Sun, 8 Jan 2017 10:53:00 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

Wspomnę o "Amatorskie anteny KF i UKF" Bieńkowskiego. Można znaleźć w necie free pdf.

Reply to
Jacek Maciejewski

On 2017-01-08 10:53, Sebastian Biały wrote: (ciap)

*2c+Edmund+Lipinski+-+Amatorskie+anteny+KF+i+UKF,361048953.pdf No o wielopasmowych "jagach" współczesnych to raczej nie, natomiast o projektowaniu Yagi to sporo IMO ciekawego materiału.

Włodek

Użytkownik "Jacek Maciejewski" snipped-for-privacy@go2.pl napisał w wiadomości news:kdtjd3wigpl6.1ndei2xid2kp$. snipped-for-privacy@40tude.net...

To zapraszam do mnie - sygnał TV z Raszyna w pytę, a jakiś tak pikselizuje czasem...

Reply to
HF5BS