Wat is de officiële naam van deze lamp?

Ik vraag me al tijden af hoe deze lampen officieel heten, of wat hun typeaanduiding is.

Zoeken op de termen die op de lamp staan (lamp2.jpg) gaf in ieder geval geen gewenst resultaat.

Alvast bedankt!

Rick.

Reply to
rick2910

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@75g2000hso.googlegroups.com...

Philinea is de Philips naam Volgens mij heten ze buislamp

Maar niet schieten als ik het verkeerd heb....

Toet

Reply to
Toeternietoe

schreef in bericht news: snipped-for-privacy@75g2000hso.googlegroups.com...

De Philips merknaam is Philinea...

Een buisvormige lamp met een warm 'gelig' licht veroorzaakt door een gewone gloeispiraal, dus geen gasontlading zoals de TL buis.

Zijn er in diverse maten. Buizen hebben een beperkte levensduur door de lange gloeidraad. Niet aan te bevelen voor nieuwe projecten.....

Het begrip "buislampen" dekt een heel scala buisvormige lampen en lampjes. Lampen als de philinea (bij Osram: linestra) en colorenta zijn slechts ondersoorten.

"Toeternietoe" schreef in bericht news:48fb007b$0$30982$ snipped-for-privacy@dreader31.news.xs4all.nl...

Het heten Philinea lampen en ze zijn zeer kwetsbaar, onzuinig en duur. Mijdt ze als de pest.

MRE

Reply to
MRe

Philinea, Linestra, Architectural, en vast nog wel een paar namen... Als je om een buislamp vraagt wordt er niet op je geschoten, maar je krijgt wel een verkeerde lamp mee waarschijnlijk ;-)

Wij verkochten ze vroeger in grote hoeveelheden aan mensen die ze onder de keukenkastjes hadden zitten. BOEM kastje dicht lamp stuk.

"MRe" schreef in bericht news:48fb1767$0$190$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Door de lange gloeidraad zijn ze inderdaad kwtsbaar. Boven een spiegel zijn ze ideaal, veel minder schaduw dan van een gloeilamp. Niet dimmen!!

Reply to
Toeternietoe

"Toeternietoe" schreef in bericht news:48fb3d7e$0$31101$ snipped-for-privacy@dreader20.news.xs4all.nl...

Er zijn ook tl armaturen. Als je de juiste lichtkleur kiest en goede kwaliteit tl-buizen heb je vergelijkbaar licht tegen een lagere prijs.

MRe

Reply to
MRe

Idem dito voor een TL maar zelfs de warmste tinten zoals kleur 930 warm wit, zie

is bij lange na niet zo geel als een Philinea buis. En veel mensen willen daarom geen TL buis boven de (badkamer)spiegel, ze vinden het TLbuis licht te 'kil'

Schone theorie, maar de tl-buis die de warme zachtheid van het licht van een philinea zelfs maar bij benadering haalt moet nog worden uitgevonden.

Staaf vormige gloeilampen.

Reply to
Sjouke Burry

Philips true color buizen. Zijn wel duurder maar hebben zeer goede kleurkwaliteit. Zijn echt niet via bouwmarkten etc te verkrijgen. Het zijn zeker ook niet de zogenaamd warme lampen, ook die hebben een belabberde kleurweergave. Kleurweergave en kleurtemperatuur zijn 2 heel verschillende dingen.

Deze kleurechte lampen zijn in diverse warmtetinten te verkrijgen, kleurindex van 95%.

Types bijvoorbeeld Warmwit: 930, Fris wit: 940, Koel wit 950, Daglicht: 965

Halogeenlampen hebben trouwens ook een goede kleurweergave.

P.

Reply to
P.

Dat kille komt doordat iedereen de 30 buis van bouwmarkten, of hooguit de 800-serie gebruikt. Als je echt geel licht wilt moet je een gele lamp gebruiken. Of een erg oude kunststof kap op je lamp hebben als ik in mijn keuken. Maar daar was het niet gewenst. Hij is wel te koop....

P.

Reply to
P.

In elk geval wel een mooi continu spectrum inplaats van een dat uit pieken is samengesteld. Ook een iets hoger rendement dan gloeilampen. Er zijn overigens tegenwoordig ook halogeenlampen te krijgen van Osram in de vorm van normale gloeilampen, die dan 20% minder stroom verbruiken en verder alle eigenschappen van de normale gloeilamp hebben. Een soort spaarlamp voor toepassingen waar een echte spaarlamp ongewenst is.

Jullie hadden thuis een elektrowinkel?

Ik herinner me van vroeger ook nog wel dat bij nieuwbouw overal die dingen in geplaatst werden. En dan binnen een jaar werden ze eruit werden omdat ze altijd kapot waren. En ze waren ook nog eens schrikbarend duur.

P.

Reply to
P.

Klopt, in 2006 gesloten, nu nog wat verkoop oude voorraden en kleine handelsactiviteiten.

Klopt, veel mensen vroegen "Waarom een TL-buisje zo verschrikkelijk duur moest zijn"... Het verschil kenden ze niet en moesten ze door schade en schande leren.

Niet dimmen? Er hangen twee stuks al tien jaar bij het hoofdeinde van mijn bed. Worden elke avond gebruikt, altijd op ca. half vermogen via een dimmer. Aangezien ik nog geen defecte Philinea heb gehad in tien jaar, zou ik zeggen: Dimmen!

Knutsel@@r

Reply to
Knutsel

Klopt wel. Een lamp in de vorm van een buis mag je best wel een buislamp noemen. Formeel zijn het:

"Buisvormige één- of tweekneeps gloeilampen met vacuümvulling".

En dat is ook weer onzin, vacuüm kun je moeilijk een vulling noemen, eerder het gebrek eraan.

Knutsel@@r

Reply to
Knutsel

:-) En de gloeidraad telt ook al niet mee voor de inhoud... ;-)