voeding laptop 19 V

L.S.

Ik heb een oude, afgeschreven HP laptop, met beperkte accu capaciteit (drie minuten). Het probleem is dat er geen lader mee bij zit. Een originele lader/voeding (19 V, 3.16 A) kost bij HP meer dan mij de laptop waard is.

-Kan ik de laptop gewoon via een diodebrug op 19 V aansluiten of komt er meer elektronica aan te pas.

-Is 19 volt een waarde vaarvoor een geschakelde voeding (heet dat zo?) te krijgen is?

-Zo nee hoeveel volt mag ik ongeveer afwijken en is het slimmer om naar boven of naar beneden af te ronden?

bjorri, elektronica nitwit.

Reply to
bjorri

Ja, is een redelijk standaard voltage voor laptop voedingen. Een beetje elektronica of computer winkel moet wel een vervangende voeding hebben liggen. Neem gewoon je laptop en oude voeding mee naar de winkel. En bel eerst even rond.

Je kunt ook 'universele' voedingen krijgen, bijv:

Maar ik vind die wel erg prijzig (EUR 79,-).

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

It would be illogical to kill without reason.
		-- Spock, "Journey to Babel", stardate 3842.4
Reply to
Stef

"bjorri" schreef in bericht news:41401507$0$46394$ snipped-for-privacy@news.euronet.nl...

(drie

Tja, bij 18V zal de zaak nog wel werken. Misschien zelfs bij 17V ook nog wel. Omhoog is gevaarlijker. Daar zou ik maar van af zien. Zo'n voeding is best zelf te maken... voor iemand met affiniteit voor elektronica. Het beste is hier en daar eens rond te kijken naar een voeding van 18 a 19V die genoeg stroom kan leveren. Dumpzaak, rommelmarkt enz. Let er bij het aansluiten vooral op dat de plus van de voeding ook aan de plus van de HP komt. Je kunt er helaas niet van uit gaan dat hier een universele aansluiting voor bestaat.

petrus bitbyter

petrus bitbyter

Je zult een gestabiliseerde voeding moeten hebben. Een diodebrug is echt onvoldoende. Dit is wisselspanning: (zie het plaatje als soort hartslag monitor)

_ _ / \ / \ ================= -> tijd \_/ \_/

Dit is de spanning die je na de diode-brug krijgt:

_ _ _ _ / \ / \ / \ / \ ================= -> tijd

En dit is de spanning die je nodig hebt:

_________________

================= -> tijd

/Eilko.

Reply to
Eilko

Jammer, ik had een beetje de hoop dat het afvlakken van de spanning door de batterij zou gebeuren.

bjorri.

Reply to
bjorri

De batterij is niet op de voedingslijnen aangesloten. Er zit meestal een laadcircuit tussen, die door de laptop gecontroleerd wordt. Dat laadcircuit kan schakelen tussen de batterij of de voeding als energie bron, en kan tevens bepalen of de batterij al dan niet opgeladen wordt. Als de batterij vol is, zal er geen laadstroom meer doorgejast worden.

/Eilko.

Reply to
Eilko

"bjorri" schreef in bericht news:41401507$0$46394$ snipped-for-privacy@news.euronet.nl...

(drie

Je kunt overwegen bij bijvoorbeeld de Kijkshop een Laptop auto adapter (12 naar 18 tot 24 Volt instelbaar) te kopen. Van Hapé kost zoiets 33 Euro en dan kun je met een "ordinaire" 12 volt voeding de laptop voeden.

Grtz, Ben

Reply to
Ben