Temp meter

Hallo,

Ik heb een btkit

waar onder andere een analoge ingang op zit welke van 0 t/m 5 v in 255 stappen kan uitlezen. Nu wil ik hier een temperatuursensor op gaan aansluiten die +/- -20 t/m +40 kan omzetten in 0 t/m 5 volt. Kan iemand me hier bij helpen met een schema o.i.d. ?

gr. Rene

--
Let op, zeer verslavend !!
Http://www.easyfactuur.com/jawbreaker

+40
[...]

Bekijk de datasheet van de LM335 eens:

De LM335 heeft een output van 10mV/°K. Op pagina 7 staat een aanpassing voor een 10mV/°C uitgang. Wellicht is die output te gering maar de versterking is simpel aan te passen.

M.v.g. Jan.

Reply to
J.Koning

Op Thu, 22 Sep 2005 08:24:50 +0200, schreef J.Koning:

Uitgaande van de LM335, één opamp en een voeding van (nauwkeurig) 5 volt, zou het volgende wel eens kunnen werken (even een vaste lettergrootte instellen, anders wordt het een rommeltje):

o +5V | |----------. | | | |10K | |R1 | | | | | | ___ | .----+-|___|--. | | | 100K | | | |R2 | |\ | | | | `-|-\ | | | | >------o out 0...5V @ -20...+40C | === .-|+/ | | |/ |----------' | Z LM335 | ===

Hier de berekende waarden van R1 en R2: R1=23K73 R2=32K06

Als je de opamp ook met die 5 volt wilt voeden, zorg er dan voor dat het een zogenoemd rail-to-rail-type is; dit wordt dan vrijwel zeker een CMOS-opamp. Het nadeel van deze schakeling is dat de offset en de versterking tegelijk vastgelegd worden door de drie weerstanden aan de min-ingang van de opamp. Je kunt dit desgewenst scheiden door in plaats van R1/R2 een laagohmige (zeg 1K totaal ofzo) spanningsdeler te maken die

2,875 volt levert (met een trimpot in het midden), met vanaf het aftakpunt een (eveneens vertrimbare) weerstand van iets meer dan 12K naar de min-ingang. Let ook op dat de opamp een niet te hoge offset heeft.

Mocht je zelf aan het rekenen willen slaan: de versterking moet 8 1/3 bedragen, dus de verhouding van de 100K en de andere weerstand aan de min-ingang moet dus 7 1/3 bedragen. Verder zijn in- en uitgangsspanning gelijk bij 2,875 volt, wat het berekenen van de verhouding van R1/R2 eenvoudiger maakt - er loopt dan immers geen stroom door die 100K.

Succes ermee,

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Hallo, Wat is het toch weer geweldig hoe jullie me helpen !!!-E23 Mijn electronica ervaring heb ik gekregen middels het uiteenspatten van transistors in mn gezicht vandaar nog wat vraagjes

Is een IC7805 hiervoor geschikt (naukeurig genoeg)?

Ik begrijp dus dat als ik de "opamp" met een andere voeding voed (een 2de IC7805) in kan volstaan met een niet-CMOS-opamp? En zou ik jou schakelings-schema dan kunnen gebruiken zonder dat het ">de offset en de versterking tegelijk vastgelegd worden" uit jou verhaalvan toepassing is ?

Je schema ben ik nog net kundig genoeg voor om met laskap voor in elkaar te knutselen, maar begrippen als "offset" gaan mijn pet te boven.

Via Google heb ik begrepen dat een opamp een soort versterker is, maar hierin zijn vele types, wat is hiervoor een gangbaar/bruikbaar type(nummer) ?

gr & many thanks Rene.

-- Let op, zeer verslavend !!

Rene A

Op Thu, 22 Sep 2005 19:46:44 +0200, schreef Rene A:

Tja, het antwoord kun je al raden: dat hangt ervan af. Welke afwijking vind je acceptabel? De LM335 is tot op ca. één graad nauwkeurig, dus beter krijg je het met die sensor sowieso niet. Een gewone

7805 doet zo uit mijn hoofd iets van +/-5%, en dat vertaalt zich in toch al snel een paar graden afwijking, dunkt me (ik heb nu even totaal geen zin om e.e.a. door te rekenen). Een 78L05 is zelfs nog wat erger. MAAR: als diezelfde onnauwkeurige +5V ook als referentiespanning wordt genomen voor de A/D-converter die uiteindelijk de temperatuurwaarde digitaal maakt, ziet het er ineens weer een heel stuk beter uit. Een te lage uitgangswaarde wordt dan namelijk vrijwel geheel gecompenseerd door een eveneens lagere referentiewaarde van de A/D-omzetter - die immers niks anders doet dan een digitale waarde toekennen aan de verhouding tussen de ingangswaarde en de referentiewaarde. Ik neem gezien de genoemde spanningen tenminste aan dat je die 0 tot 5V aan een digitaal schakelingetje wilt aanbieden.

Gewone (transistor-)opamps kunnen meestal niet lager uitsturen dan een halve volt en niet hoger dan de voedingsspanning minus ca. 1 volt (dit verschilt per opamp). Met een hogere positieve voedingsspanning kun je het probleem van de +5V oplossen, maar niet dat van uitgangsspanningen in de buurt van nul volt - tenzij je ook een negatieve voedingsspanning aanbiedt. Met een voeding van bijvoorbeeld +/- 12 volt kun je bijna iedere willekeurige opamp gebruiken. Alleen moet je dan opletten dat de vervolgschakeling ook alles tussen deze spanningen aan moet kunnen zonder stuk te gaan.

Mnee, als je de offset (absolute afwijking) en de versterking apart wilt kunnen regelen, moeten er wat extra weerstanden en natuurlijk instelpotmetertjes aan te pas komen - zoals ook in de tekst vermeld, maar niet geschetst. Desnoods wil ik nog wel even een nieuw schema leveren.

Offset is gewoon de absolute spanningsafwijking op een in- of uitgang. Als een ingang van de opamp een offset kan hebben van 10mV, dan betekent dit in deze schakeling dat 'ie van zichzelf al een afwijking van 1 graad kan opleveren - bovenop de afwijking van de sensor zelf. Je uiteindelijke meting wordt dan dus betrouwbaar tot op 2 graden (nog afgezien van de voedingsspanning, die immers ook nog voor meer afwijking kan zorgen).

Zou ik even moeten nazoeken, maar een geschikte CMOS-opamp zal waarschijnlijk wel de CA3160 zijn.

Wat betreft de werking van opamps hier even het heel simpele principe: als de min-ingang hoger wordt dan de plus-ingang, wordt de uitgang laag (richting negatieve voedingsspanning), en als de min-ingang lager wordt dan de plus-ingang, wordt de uitgang hoog (richting positieve voedingsspanning). In feite wordt het spanningsverschil tussen min- en plus-ingang met een factor honderd miljoen (of daaromtrent) versterkt.

Als je een weerstand van de uitgang naar de min-ingang aanlegt, zal het nettoresultaat zijn dat de opamp probeert beide ingangen op dezelfde spanning te houden. Door van die min-ingang nog een weerstand naar een bepaalde referentiespanning te leggen, moet de uitgang 'harder werken' om die gelijkheid van spanningen te bereiken, en krijg je versterking.

Als je dan ook nog de wet van Ohm kent, kun je mijn gegeven schakeling gewoon narekenen - al vergt dit wel wat moeite als je er niet in thuis bent.

Maar als je echt begrip wilt opdoen van deze zaken, zou ik zeggen: koop gewoon de genoemde onderdelen en kijk wat het doet (met de multimeter ofzo). Het kost toch vrijwel niets. Let wel op dat die berekende weerstanden natuurlijk niet te krijgen zijn, dus koop gewoon wat er het dichtst bij in de buurt ligt, en dan bij voorkeur 1%-typen (ook die

100K-weerstand). Kom daarna gerust terug als je dingen niet snapt.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Ik geloof nu dat ik begrijp wat is soldeer. Ga van de week de componenten kopen en ga aan de slag Mocht het niet lukken laat ik graag nog even van me horen , maar ik heb nu goed hoop Bedankt !!

Rene

-- Let op, zeer verslavend !!

Rene A