stereo receiver blues

Dag, ik heb in mijn studeerkamer een oude Pioneer Stereo Receiver SX-300, zo te zien een apparaat uit de jaren zeventig. Mooi dingetje, lijkt ook goed te werken op één ding na: het rechterkanaal doet het bijna helemaal niet meer. Met enig draaien aan balans- en volumeknoppen (gaat gepaard met enig gekraak uit de boxen, dat zal wel vuil zijn) wil de rechterkant soms wel weer even meedoen, om dan later weer bijna helemaal weg te vallen. Dat wil zeggen, er is nog wel iets te horen aan die kant maar dat is niet meer dan een héél zacht, "ingeblikt" geluid. Het apparaat is voorzien van 4 luidsprekeruitgangen (speakers A en B) en een hoofdtelefoonaansluiting, en overal hetzelfde liedje (of juist niet, dus).

Omdat er momenten zijn dat het wèl werkt vermoed ik dat er ergens iets los zit, of dat er iets vervuild is. Maar ik ben geen elektronica-deskundige dus hoe ik zou moeten uitzoeken wáár het zit, daar heb ik niet echt een idee van.

Ik heb het ding al eens opengemaakt en heel hard "boe!" geroepen, dit heeft echter niet mogen baten. Heeft iemand enig idee wat ik eventueel zelf nog zou kunnen doen? Moet ik bijvoorbeeld met contactspray aan de gang?

Om het ding ergens voor reparatie aan te bieden lijkt me niet zo heel erg economisch, voor hetzelfde geld koop je een andere tweedehands. Een verzamelobject lijkt het me ook niet echt. Toch zou ik het wel leuk vinden als-ie het weer gewoon zou doen, want op die spaarzame momenten dat het werkt komt er gewoon wel een prima geluid uit.

Bovendien hou ik er niet van om dingen weg te gooien, maar dat zal wel een afwijking van me zijn :)

Reply to
nmp

nmp wrote in/schreef in , on/le/op 22/02/2006, Sainte Isabelle

Heb hier ook zo een versterker van die jaren staan, bleek ook dat de potentiometers vuil waren (knoppen voor hard en zacht zetten). Contactspary kan helpen (wel spanning afleggen of je maakt de zaak nog erger) DE kans bestaat echter ook dat het compleet gesloten types zijn, en dan is het kuisen veel moeilijker (denk ook aan de balance regeling)

--
Mail is valid :  2 day's only.
Moi je t'offrirai des perles de pluie venues de pays où il ne pleut pas

  np: (Winamp is not active ;-)
Reply to
Rudi.$

Is meestal een kwestie van slechte contacten. Dus de pot-meters met contactspray inspuiten. Als die helemaal gesloten zijn, kun je er voorzichtig een gaatje van 1 à

2 mm in boren, waardoor het slangetje van de contactspray spuitbus in past :-) Ik heb ook nog zo'n tuner-versterker van Pioneer, maar dan de SX-450. Ligt op zolder..... Die is van 1977. Eigenlijk best wel een mooi apparaat met ingebouwde verlichting en een echte zenderwijzer, die je heen en weer kunt draaien :-)
--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.

Bedankt voor de tip.

Reply to
nmp

En staat de schuifpotmeter wel in de midden, dus die waar je de kanalen mee instelt?

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

Er is geen schuif, alleen een draaiknop voor balans links/rechts. Is dat ook een potmeter? Zal wel.

Reply to
nmp

Ja, misschien heeft die een los contact.

André
http://www.xs4all.nl/~bausie/
Reply to
bausie.

Het zijn vrijwel altijd van die gewone standaard potmeters, dus je kunt ze ook gewoon vervangen voor max een paar tientjes over het hele apparaat. Goedkoper als je alleen degenen vervangt met het slechte contact -- dat is wel te identificeren als je aan de knopjes morrelt, bij welk knopje het misgaat.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

Haha, ja ik ben er wel van overtuigd dat ik dat kan. Ik heb 20 jaar geleden wel eens iets gesoldeerd en ben in het algemeen wel handig en niet bang uitgevallen. Maar ik denk dat ik het toch eerst even met die spray ga proberen.

Waar koopt men die trouwens, gewoon bij de Gamma? Of heeft een moderne audio- en televisiewinkel dat ook? Een echte elektronicawinkel voor hobbyisten ken ik hier niet.

Reply to
nmp

Ik zie het al. Je hebt er net zoveel verstand van als van fotografie ;-)

Reply to
Johan

Met fotografie ben ik al een "paar" jaar bezig. Elektronica heeft me altijd minder geboeid, misschien komt dat nog.

Reply to
nmp

Die contactspray kun je meestal bij zo'n onderdelenwinkel voor electronica-toestanden kopen.

--
groeten, pleerol (pleelol, in het Chinees) :-)
If your feet smell and your nose runs - you're built upside down.
Reply to
pleerol

Ik heb een bus contactspray gekocht bij Welkoop.

--
Met vriendelijke groeten,

Ben Doedens
Reply to
Ben Doedens

De Welkoop contactspray!! Kijk maar uit want deze wordt eigenlijk alleen voor het contact tussen koeien, paarden, schapen en ezels gebruikt.....

Reply to
han van de graaf

Welkoop verkoopt ook technische spullen w.o. contactspray. D'er komt dezelfde stank af als van een bus van Flipse die ik hier al jaren heb staan, dus zal het wel 't zelfde spul zijn. 't Lijkt me niet goed voor de beestjes dat ik dat bij koeien, paarden, schapen en ezels zou moeten gaan gebruiken.

--
Met vriendelijke groeten,

Ben Doedens
Reply to