[spoed] Plz help me met mijn Wasmachine

Ik zit met het volgende probleem (al een tijdje). Allereerst zie mijn situatieschets ter verduidelijking :)

Nu is de vraag hoe sluit ik dit alles aan?

De kabels die uit de contactdoos komen (4 stuks) zijn echt van die hele dikke staalkabels. Toen ik de woning kreeg zaten ze in het aansluitblokje geschroeft en staken naar buiten.

De allerlinker is aangesloten op de kachel, dus dat zal de aarde zijn neem ik aan waar Geel/bruin op moet. Waar de rechterkabel heen gaat, ik heb geen idee. (naar de trekschakelaar?)

Bij de middelste moet ik gokken tussen +/-, is deze volgorde standaard bepaald? links plus bijv? Ze gaan iig naar beneden. Ze hebben geen van alle een kleur die staaldraden.

En hoe moet ik het aansluiten? Mijn wasmachine heeft maar 3 aansluitingen! En ik heb 4 pluggen in de muur?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee. Mijn was begint op te raken en mijn geduld nog veel meer :P

ik houd het nog wel een weekje vol maar dan is het echt klaar :) En geld om het te laten doen heb ik ff niet :)

Alvast bedankt!!

--
Martijn.
Reply to

"Martijn Kools" schreef in bericht news:40281a25$0$191$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Wonderlijk dat er 4 draden uit de muur komen zonder gekleurde mantel. Heb je die trekschakelaar al open gemaakt?

JanS

Reply to
JanS

"Martijn Kools" schreef in bericht news:40281a25$0$191$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Blanke dikke draden zonder isolatie? Samen in een blokje? Dan heb je de aardedraden te pakken. Kun je geen wasmachine elektrisch op aansluiten. Snel de draden weer terugschroeven in het blokje, en er iemand bijhalen die advies kan geven lijkt me. Dick

Reply to
Dick

die

Ja idd, er zit geen isolatie omheen verder. Gelukkig werkt de trekschakelaar nog anders had ik al 10x onder 380 gestaan volgens mij :) Ik denk dat het idd het beste is er iemand bij te halen. Helaas al die moeite voor niks :)

Reply to
Martijn Kools

Martijn Kools schreef in berichtnieuws

40281a25$0$191$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

geel groen geel bruin is dr nie of je gaat de fase met de aarde kortsluite

da benne aardpunte, die gaan naar alle metaaldele in da hok

je mot m ook nie op een plug aansluite

schroef die treksgakelaar is ope daar zit de zooi in bruin op bruin, blauw op blauw en geelgroen op geelgroen bruin is fase (daar staat de prik op), blauw is de nul, geelgroen is aarde

Reply to
Dakduvel

Hoi

Zolang jij nog denkt dat we in een normale huisinstallatie een + hebben... is het misschien beter in het kader van jouw eigen veiligheid (en die van je huisgenoten) om hier ff iemand naar te laten kijken die er wat meer 'kijk' op heeft.

Tip1: Die dikke draden zijn aarde. Snel weer vast schroeven. Tip2: Als er een wasmachine schakelaar zit, is het niet ongebruikelijk dat je daar de wasmachine op aan sluit. Trek die eens open (en in jou geval.. haal vooraf even de spanning van je huis).

Succes Marco

Reply to
Marco

"Martijn Kools" schreef in bericht news:40281a25$0$191$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Heel snel terug schoefen (ivm veiligheid) dit is de aard kabel welke naar oa. de cv leiding, waterleiding gaat)

AFBLIJFEN........ Nogmaals, dit is een aardblokje, hier staat helemaal geen + of - op.

NIET. wasmachine heeft maar 3 aansluitingen! En ik

Beste Martin, Zo te lezen heb je totaal geen verstand van techniek, het beste advies wat ik je kan geven is om opzoek te gaan naar een kennis of buurman die wel verstand van zaken heeft. 220vac in natte ruimte kan je niet mee experimenteren. Als het fout gaat, kunnen ze je opvegen. 220vac heeft geen + en ook geen - wel een Fase (bruin) en een nul (blauw) tevens een aarde (groen/geel of blank).

Suc6, Stanley

Reply to
Stanley

Even een aanvulling (laat van te voren door het energie bedrijf), even de grond zekering verwijderen !!! Stanley

Reply to
Stanley

Dank voor alle antwoorden! Ik zal vanavond eens ff gaan kijken :)

En nee van elektro heb ik totaal geen verstand vandaar :) Maar van de boel beveiligen wel, ik kan gewoon de stop omzetten :)

Misschien is hulp roepen idd wel het best in deze.

Nogmaals bedankt!

Martijn.

Reply to
Martijn Kools

Stanley wrote: ...

Tenzij zijn huis dertig jaar of ouder is, want toen hadden ze andere kleurcodes...

Reply to
paai

Voor normale huisinstallaties:

Bruin = Groen (Phase) Blauw = Rood (Nul) Geel/groen = Grijs (Aarde) Zwart = Zwart (Schakeldraad)

groen=fase rood=nul grijs=aarde

Reply to
Dakduvel

"Martijn Kools" schreef in bericht news:40281a25$0$191$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Het punt wat je te pakken hebt is het centrale aardpunt van je badkamer.(potentiaalvereffening)

Het zijn geen dikke staalkabels, maar vertinde koperdraden van 6 mm2 Vanaf het klemmenblokje gaan er blanke aarddraden naar:

  • Je waterleiding (zoek bij de kranen, onder dw wastafel misschien, maar eens naar een klem, hier zit zo'n dikke draad aan.)
  • Je CV leiding (zoek bij de radiator maar eens naar een klem, hier zit zo'n dikke draad aan.)
  • Je badkamerkachel,
  • Je bad of douchebak (als dat van metaal is)
  • Eventueel de afvoerleiding, maar deze is meestal van PVC, dus dan kan/hoefd het niet.
  • Een aardmatje in het beton (stuk stevig gaas, opgenomen in het beton.
  • Naar je meterkast. De opsomming kan per woonhuis, en leeftijd van de installatie verschillen. Let erop dat je alle verbindingen weer goed vast maakt. Het is van levensbelang.

Je wasmachine kun je hier niet op aansluiten. Is er wel een wasmachineaansluiting op je badkamer??? Ik vind dat de wasmachine eigenlijk niet op de badkamer thuis hoort, maar tja soms kan het niet anders.

dus snel de boel weer goed vastmaken, en vanaf blijven.

Jantje

Reply to
jantje

Mr3Wb.4369$ snipped-for-privacy@typhoon.bart.nl...

Over contra-intuitief gesproken...

Reply to
Hans Paijmans

Hans Paijmans gebruikte zijn klavier om te schrijven :

Heb ik me ook over verbaast ja, rood = gevaar, groen = geen gevaar, niet dus, het is precies andersom

--
Grt. Frank
email: frank_sernee@hotmail noshit.com

Als het alle blanke draden zijn dan is dat aarde. Bij mij is de wasmachine direct op de (trek)schakelaar aan gesloten. Het enige wat er gebeuren moest was de orginele aansluitkabel van de wasmachine vervangen door een langere.

--
pim. ReplyTo: news^A^B^C3^Hlezer [at] schaeffer.tk
Reply to

Allemaal geweldig bedankt voor de hulp! Hij draait als een zonnetje.

Ik was zo lomp om te denken dat de aarde de aansluiting was! Nu idd direct op de schakelaar aangesloten en al een paar wasjes gedraaid :)

Nogmaals dank, lang leve het internet :)

Reply to
Martijn Kools