scope maximale ingang spanning?

hallo

ik heb een digitale oscilloscope die maximaal 300 V rms spanning kan meten.
nu weet ik niet zeker of ik aan de HOT kant van de voeding hiermee kan
meten?

bijvoorbeeld aan de drain van een FET , is deze spanning niet te hoog voor
de scope?
ik moet probe op X10 keer zetten neem ik aan? kan scope anders kapot gaan?

Re: scope maximale ingang spanning?

Voor hogere spanningen (zeg meer dan 50V) kun je de probe voor de
zekerheid het beste op 1:10 zetten.

--
Failure does not prove something is impossible, failure simply
indicates you are not using the right tools...

x10 gebruiken of een losse x100 probe voor hoge spanningen. Bij overload kan
de stappenverzwakker aan de input defect raken. x100 gebruikte ik vaak voor
metingen aan triac en TV schakelingen. En natuurlijk met een scheidingstrafo
bij netgevoede apparaten.
Vergeet niet dat apparaten die direct worden gevoed de nul van de scope
'aarde' ook gevaar oplevert.

Maurits

Re: scope maximale ingang spanning?

Oke bedankt. ik gebruik scheidingstrafo.

Re: scope maximale ingang spanning?

scope?

  Die 300 v is in de 1:1 mode. Dan kan je met de Y-pos je beeld verschuiven
  voor de details. Je scoop zit in een plastic kast ?  Dan mag je de massaplug
  niet aanraken tijdens je hot meting.
  Ik heb nog nooit nooit een scoop opgeblazen ondanks alle pogingen.

Re: scope maximale ingang spanning?
?

Als je je best doet kan dat wel, op de stand AC zit er een C met een
werkspanning van meestal 400 V in serie met de ingangsverzwakker, die klapt
er wel uit ;-)
Ook de compensatie folietrimmers (10-60 pF) in de verzwakker hebben een lage
spanning.
Ik heb hier weleens een defecte scope gehad waarvan de
'hoogspannings'wikkeling van de nettrafo defect was.
Nieuwe trafo erin en klaar.

Maurits

Site Timeline