Reclameonderdrukker

Misschien heb ik het hier als eens eerder gevraagd, maar weet iemand nog van die vent op TV die zelf een kastje had gemaakt dat de reclame compleet wegdrukte? Een keer op TV, nooit meer van gehoord. Kwam zwart beeld met tekst RECLAME, geen geluid. Einde reclame, dan alles weer normaal. Heeft iemand misschien zoiets nog in de la liggen, schema of zo? Lijkt me wel want die reclame komt mij de neus uit.

Reply to
Dirk

Op Thu, 13 Jan 2005 23:13:27 +0000, schreef Dirk:

Dit soort kastjes bestaan niet, althans in een automatische stand-alone-versie.

Het is ten ene male onmogelijk om in het uitgezonden signaal reclame te onderscheiden van gewenste informatie, tenzij de uitzender zo vriendelijk is om reclames te markeren met een speciaal signaal (wat dus niet gebeurt, aangezien deze er juist het grooste belang bij heeft dat reclames niet onderdrukt kunnen worden).

Wat wel mogelijk is, is een (uiteraard betaalde) service waarbij een team van mensen uitzendingen bekijkt en via een of ander kanaal (bijvoorbeeld internet) bepaalde signalen doorgeven zodra reclames beginnen en eindigen. Ik meen me te herinneren dat dit in de VS is geprobeerd, waarbij uiteindelijk de rechter is ingeschakeld omdat de uitzenders wilden voorkomen dat de door hun uitgezonden reclames op deze manier werden onderdrukt. De details hiervan kan ik zo snel niet terugvinden.

Mijn persoonlijke oplossing is simpel: ik kijk vrijwel uitsluitend (en op verzoek) naar de binnenkant van TV's in plaats van de voorkant - dit is doorgaans aanzienlijk boeiender en lucratiever dan kijken naar de voorzijde. Ik begrijp echter dat dit niet voor iedereen de meest gepaste oplossing is :-/

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Er is wel eens een poging in die richting geweest, met de standaardriedel voor en na de reclame als marker. Die riedel is toen schielijk aangepast, en sindsdien is er nimmer meer wat over dat apparaatje vernomen.

Het kijken naar een tijd "RECLAME" op het beeldscherm zal je ook binnen de kortste keren de neus uit komen. Maar geen nood: de afstandsbediening die de doorsnee TV rijk is kent ook een "Mute" knop. Gebruik die eens, dan zul je zien dat zonder geluid de doorsnee reclame nog stompzinniger is dan met geluid. En als je dat eenmaal hebt ontdekt weet je de "Uit" en "Zap" knop ook al gauw te vinden.

"Dirk" schreef in bericht news:rgDFd.81608$ snipped-for-privacy@amsnews02.chello.com...

van

want

Die kastjes komen begin maart weer op de markt. Per 1-4-2005 worden nl alle reclameboodschappen op de Europeese tv voorzien van een code. Ook de sattelietbeelden! Hierop reageert het kastje. Er komen 2 soorten in omloop, De goedkope onderdrukt het beeld en geluid, komt dus een soort testbeeld. De duurdere knipt het reclameblok eruit en gaat verder met het lopende programma. Hier merk je dus niets van de reckame. Moet je wel de leuke reclame's ook missen.

op de volgende site kun je info vonden.

Jan

Reply to
Jantje

Niet direct een antwoord op je vraag, maar ook ik begrijp ten ene male niet waarom mensen -met een IQ hoger dan dat van een kop koffie- vrijwillig naar die geestverwekend stompzinnige reclames kijken. Vaak gebrekkig nagesynchroniseerd. ("het kijkvolk merkt dat toch niet")

Ik los het probleem gedeeltelijk op door interressante documantaires te downloaden van nieuwsgroepen (gaat snel en automatisch met de juiste SW), en dat via een videolinkje af te spelen op de TV. Als de Engelse taal geen beletsel is, dat is er veel materiaal te vinden van adequate kwaliteit. Alleen hierom zou ik al een breedband aansluiting kiezen. ...Zonder reclame.

--
 - René
Reply to

Werken die kastjes ook andersom? Ik vind reclamefilmpjes vaan veel beter van kwaliteit dan wat er verder op TV te vinden is;-)

--

Groet, Gerard
Reply to

"René" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

van

want

Als je IQ hoger was dan een kop koffie, zou je het misschien begrijpen.

[snip]
--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)

Gaarne help mij met mijn ontbrekende intellect.

Ik begrijp dat onder al die breinverwekende slecht nagesynchroniseerde, eideloos herhaalde visuele armoede een ondertoon is te vinden die de ontwikkelde geest stimuleert, en tot een hoger mentaal genot voert? Wellicht hoger nog als GTST?

Indien zo is, wijs mij de weg!, want mijn ongeoefend denkraam heeft dit hogere doel nog niet kunnen ontwaren.

--
 - René
Reply to

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Volgens mij zat er in Duitsland ook zo'n groepje mensen TV te kijken. Dat van de VS kan ik mij niet herinneren, maar dat zal ongetwijfeld ook wel. Ik kan mij niet voorstellen dat hier juridisch iets tegen te beginnen is.

Groeten, Rene

Reply to
Rene

"René" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Lang niet alle reclame filmpjes zijn visuele armoede. Het zijn vaker kleine meesterwerkjes, waar in 15 seconden een gevoel wordt opgeroepen. Met name auto-reclames zijn vaak heel knap gefilmd, waar de cineast de hele truukenkast opentrekt. Of freeze-motion opnames, waar ik soms toch weer nieuwe varianten van zie die ik niet kan doorgronden. Drank en cosmetica reclames tonen ook veel vakmanschap... Daarbij is eindeloos herhalen nog geen schande, Ravel is er met zijn Bolero beroemd mee geworden. Droste deed dat weer anders, een plaatje op een blikje, en daar danken we de term Droste-effect aan. De reclame wereld is fascinerend.

Dat is niet gezegd. Maar als iemand, moe na een dag werken, de reclame aan zich voorbij laat trekken, kan ik me dat wel voorstellen. Ze zijn zeker niet allemaal even origineel of flitsend, maar er zitten er ook wel tussen die redelijk entertainend zijn. En een mooi moment om koffie in te schenken, als je er even geen trek in hebt.

Blijven oefenen en denkraam afstoten ;)

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:41e7ca22$0$6220$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Alleen al de zoektocht naar een plek om te filmen waar het niet vol staat met auto's. Typisch dat het altijd op een mooi landweggetje of in de woestijn is. Anderzijds, de woestijn is vermoedelijk de laatste plaats waar je met een auto kunt rijden en waar geen file is die in het reclamefilmpje de verkoop niet bepaald ten goede zal komen.

Groetjes, Rene

Reply to
Rene

"Frank Bemelman" schreef in bericht news:41e7ca22$0$6220$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Las vandaag in de krant, dat iets van 80% van de mensen tijdens de reclame iets totaal anders doet, maar niet kijkt. Ze hadden bij wat mensen een paar cameraatjes neergezet om zo het _echte_ kijkgedrag te beoordelen. Vroeger meette men alleen maar waar de TV opafgestemd was. Het resultaat was erg verrassend (teleurstellend dus) voor de reclamewereld.

Ik heb mijn vriendin af kunnen leren om te zappen tijdens reclame, meestal kom je op de andere netten ook reclame tegen ;) Wat ik trouwens nog het meest irritant vind zijn de reclames van de omroepen zelf, dan krijg je op een avond 20 keer een preview van een 1 of ander programma te zien.

Jeroen

Reply to
Jeroen

"Jeroen" schreef in bericht news:41e7d773$0$6204$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Knap gefilmd en bedacht, origineel en een slimme plot, humor, psychologie, timing en tijdstip, allemaal waar en alles onder het motto "How to let people get rid of there money...". Niemand springt straks meer zo raar over straat om het inlegkruisje weer op z'n plaats te krijgen, da's dan tenminste wat. Jammer van dat kastje, wat zou er van die uitvinder geworden zijn. Hij's vast rijk.

Reply to
Dirk

Correctie: op een enkele na zijn alle reclamefilmpjes armoede.

Zou kunnen, maar de technische merites zijn voor 99% van de kijkers en de niet-kijkers niet relevant. De inhoud/boodschap echter wel. En inhoudelijk zijn het juist die autoreclames van een stompzinnigheid en onbenul die zijn weerga niet kent.

Oh, vast. Maar het kijkvoer dat ze afscheiden is dat allerminst.

Een eye-opener voor mij dat er ook mensen enthousiast over reclame kunnen zijn - ik stel mijn referentie kader bij. Niet iedereen denkt zoals ik - gelukkig maar. (werk je bij de reclame?)

Sommige reclames zijn inderdaad wel leuk - de eerste keer. Maar na 20 keer ken ik het truukje wel en is het verassingseffect weg. Muziek kan vele malen genoten worden, met beeldgrapjes heb ik wat meer moeite. Dit blijkt dus persoons gebonden te zijn.

Toch moet ik vaststellen dat veel reclame stompzinnig en ongeinspireerd is.

Voorbeeld: Op de radio is nu "het telefoongesprek" in zwang: een onbekend persoon belt naar "de concurrent", die dan telefonisch een teleurstelling uitspreekt, ("nee, uw verzekering kan echt niet goedkoper..") waarna een beter product wordt genoemd. Dit thema copieert men nu honderdvoudig van elkaar - iets origineels verzinnen is voor veel reclamemakers een brug te ver.

Het is bijna weer leuk om flauwekul-woorden te vinden in smeersel-reclames. Ipv "vochtinbrengend" is nu alles "Hydraterend"., met "mini-peptiden", 3x langere wimpers (als wat?), goede bacterien etc. De beeldschone fotomodelletjes die het product promoten hebben het spul de eerste 20 jaar nog niet nodig.

Heb ik het nog niet over die gratis-geld reclames, waar je sportwagens, badkamers voor naakte echtgenote's, en reisjes naar Parijs kan scoren terwijl je ondertussen geld bespaard.

Ik -in al mijn bekrompenheid- zou gewoon van een product willen weter

*waarom* het beter is (in begrijpelijke termen), en wat het kost. Maar dat is wel erg achterhaald.

Om op techniek terug te komen: hoe komt het toch, dat ik (men) bij de eerste klank ("Nieuw!!!") al hoor dat het reclame is, terwijl een A.I. daar zoveel moeite mee heeft.

Lijkt me de ultieme Thurring-test, he succesvol herkennen van reclame.

--
 - René
Reply to

"René" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Nee, dat niet. In een grijs verleden wel vaak bij (film/video) reclamemakers over de vloer geweest, en veel respect gekregen voor die gasten. Bijzonder creatief volkje.

De opdrachtgever ligt ook weleens dwars.

Ja, en bij een ouwe muts werkt het ook niet. 3x langer? 3x langer als zonder gebruik van het borsteltje met wimperspul.

Nee, daarvoor koop je een gericht blad met testen/besprekingen van produkten. Of laat je je voorlichten in de winkel, of je zoekt verder op internet. In 15 seconden kun je hooguit een gevoel oproepen, een associatie. Of een auto 1:14 of 1:15 verbruikt is niet interessant in een tv-reclame van slechts 15 seconden. Specificaties vind je eigenlijk alleen in gedrukte reclame, daar heeft men de tijd om het te lezen.

Turing.

--
[...]

begrijpen.

paar

Da's ook een heel slechte meetmethode die weinig zegt. Als iedereen slechts

10% van de reclame bekijkt, kun je wel 90% van de buis halen. Daarmee verandert het gedrag van de kijker nog niet, en komt er van die 10% nog maar 1% aan. Weer 9 procent eraf. Tja. Ondertussen lopen de verkopen terug.

Er zijn twee mechanismen, reclame spoort aan tot kopen, hoe dan ook. Ten tweede, wie meer reclame maakt, krijgt een groter marktaandeel. Hoeveel er bekeken wordt, in procenten, zegt m.i. weinig. Alleen als blijkt dat reclame van fabrikant 'x' consequent minder bekeken wordt, heb je een bruikbaar gegeven in handen.

omroepen

Goedkope opvulling. Het maken van content is kostbaar, dus wordt het ook als trailer uitgezonden.

--
Thanks, Frank.
(remove 'q' and 'invalid' when replying by email)
Reply to
Frank Bemelman

Blijkbaar is het gemiddelde geluidsniveau ook geen referentiepunt omdat het geluid gecomprimeerd wordt en dus luider klinkt dan het signaal is.

Dus tijd om te poepen, kaas halen, hond uitlaten o.i.d.

Groeten PP

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Reply to
eddumweer

Waarom laten ze *die* dan niet de reclames maken?

Geen beroepsethiek bij de reclame jongens?

Die hebben het nu juist nodig?!

Ik mag je wel dankbaar zijn, want je toont aan dat mijn gedrag sterk afwijkt van dat van de modale mens. Dat verklaart veel van mijn vragen. Ik ben onaangepast. (maar ik rook niet..)

Een gevoel of associatie werkt bij mij niet. Ik kom tot het inzicht dat ik een zeker product nodig heb, en dan wil de beste keuze maken. Het zien van een blij mooi jong succesvol stelletje in een glanzende auto zegt me niets. Al die reclame-auto's glanzen. Zitten mooie jonge mensen in. Maar doet hij het ook als ik er in zit?

Het is ongebruikelijk geworden om zinnige informatie te verschaffen bij reclame. *of* het is flauwekul, *of* het is geheel afwezig. Ik had geen exacte vakken moeten studeren, denk ik.

Precies - dus wat moet ik met 15 seconden reclame. Verspild geld. Zend dan eens per week een goede reclame uit.

Afschaffen die reclame dus. (maar hoe moet het dan met de commerciele stations?) Bijkomend voordeel! - snel afschaffen die reclame :-)

Natuurlijk - maar "ff checken" of jij het wel wist.

--
 - René
Reply to

"René" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

[snip]

Het geeft niks dat je buiten de doelgroep van een bepaalde reclame valt. Zolang er maar een doelgroep overblijft. Een reclame voor een Smart karretje is gericht op jeugdig stadsvolk, dat kampt met weinig parkeerruimte. Een kleine aannemer wil een 4x4 waar hij ad-hoc ook nog eens een aanhangertje achter kan hangen. Een gezin met 4 schoolgaande kinderen en een gevulde portemonnee voelt zich meer aangesproken door een grote MPV, waar van alles en nog wat in past. Een vertegenwoordiger die 60.000km per jaar rijdt, zoekt weer wat anders.

Alle auto's doen het tegenwoordig. Er zijn geen onbetrouwbare auto's meer.

[snip]

De publieke zenders zijn ook afhankelijk van ster-reclame inkomsten. Kijkgeld is al weer een jaartje of wat geleden afgeschaft.

'ff checken'. Een reclame slogan van een EU vleeskeurmerk ;)