Hoe zou ik het moeten aanpakken...

Hoe zou ik hetvolgende kunnen aanpakken.

Ik zou een soort (stereo) audio analyzer maken met led's. Ik had gedacht aan een 10-tal banden tussen de 63Hz en 16Khz. met 10 à 15 led's per frequentie band, met behulp van een microprocessor (uit de AVR serie???). Hoe kan ik echter het audio signaal opsplitsen in die verschillende banden? vb 63Hz, 120Hz, 160Hz, 400Hz, 700Hz, 1KHz, 2.5KHz, 6.3KHz, 10KHz, 16KHz Is zoiets software-matigs mogelijk om verschillende tonen te analyseren of moet het met discrete componenten gebeuren. Het geheel moet niet zo nauwkeurig zijn, het is enkel voor het visuele effect om bij een paar VU meters te plaatsen.

Ook zou ik een soort stereo oscilloscoop beeld (of analyzer beeld) willen hebben terug eventueel met behulp van een AVR microprocessor op een monitor schermpje met video ingang. Het is ook weer zuiver het visuele dat telt dus het dient niet als meetinstrument. Zou ook dat software-matig te maken zijn of zijn mijn twee ideeën iets te ver gegrepen.

Weet iemand een paar links of tips hoe het een en ander te realiseren?

Met dank

Reply to
Christophe

Dit soort dingen maak je tegenwoordig niet meer met hardware. Neem een oude laptop en een spectrum analyse programma, en klaar ben je. Heb je meteen nog de mogelijkheid van alternatieve display opties, zoals waterfall of leuke psychedelische effecten.

Ik wil juist géén PC gebruiken maar zelf bouwen en eventueel programmeren.

"Rob" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@xs7.xsall.nl...

Reply to
Christophe

Iets decoratiefs dus, en groot ? ik zag er laats leuke YouTube filmpjes van.....

--
Bedankt, Thanks,

The Fug.

  VoIP/SIP switched by: www.mysipswitch.com
TheFug

Zoek eens met Google naar de woorden "spectrum analyzer avr" en je zult verbaasd staan.

Wat betreft je tweede idee, dat zal wel gaan met een avr maar je resolutie zal vrij beperkt zijn. Enige tijd terug stond er een "pong" spelletje in Elektuur wat een avr gebruikt om een monochroom composiet videosignaal op te wekken, de theorie daarvan zou je hier ook kunnen gebruiken. Ik denk dat het niet zo heel attractief zal worden.

Een andere optie is om een tweedehands msx-je of zo op de kop te tikken en de videochip daarvan op je controller aan te sluiten, dan heb je in elk geval je cvbs-signaal (denk eraan dat je ook wat elektronica van buiten de chip meeneemt voor de pal-encoding, ik geloof dat dat een LVA510 is), dat zal wel de nodige research kosten maar er is enorm veel over die chips te vinden, het zijn trouwens ook mooie dingen. Neem je een msx-2 videocontroller dan kun je het nog veel mooier maken!

Wat misschien een zeker zo leuk idee is, is om gewoon een print te maken met

10x10 leds en dan in de x-richting het ene kanaal af te beelden en in de y-richting het tweede, dat moet ook gemakkelijk te doen zijn met een AVR. Natuurlijk kun je het ook groter maken, je kunt met kleuren werken of nog mooier, met RGB-leds waarbij je de kleur nog laat afhangen van een of andere eigenschap van het signaal, b.v. het algemene volume of het verschil tussen l en r of je laat de kleur op de maat van de bas veranderen of zoiets.

Veel succes en bouwgenoegen!

Groetjes, Rene

P.S. Bij Rob reageerde je boven de tekst van Rob, gelieve onder de tekst te reageren, dan blijft het overzichtelijk.

Reply to
Rene

Eerste gedachte : Je moet natuurlijk een FFT maken van het ingangssignaal.

Dat is niet triviaal voor een AVR micro. Je kan beter een DSP nemen. Mogelijk kan het met een dsPIC cpu. (

)

Alhoewel, je kan een analoge mixer (zo'n niet lineair ding) gebruiken om je ingangssignaal te mixen met een VCO (sweep), je krijgt dan som en verschil componenten (qua frequenties) in je uitgangssignaal. Als je dan een smalband filter toepast kun je daaruit een spectrum plaatje maken. Als dit je iets te snel gaat dan moet je nog een keer opfrissen over hoe een superheterodyne ontvanger ook alweer werkt.

Groet, Edwin

Reply to
Edwin ng

"Spoken like a true professional" :) dan is er dus heel wat meer kennis voor nodig, om er echt wat van te maken... en de PIC moet dan ook nog geprogammeerd worden met software :( Of zie ik het nu echt te somber in ?

--
Bedankt, Thanks,

The Fug.

  VoIP/SIP switched by: www.mysipswitch.com
TheFug

Google maar naar FFT en fourier analyse.

P.

Reply to
Pieter

Christophe schreef in bericht news:uZP6k.100831$ snipped-for-privacy@newsfe05.ams...

Het is veel goedkoper en makkelijker om een oude PC of laptop te gebruiken. Dat is echt ideaal, veel meer geheugen dan een PIC of zo, en ook meer mogelijkheden.

--
  ____________________
Reply to
"NachtWacht"

"Christophe" schreef in bericht news:LyP6k.16868$ snipped-for-privacy@newsfe16.ams...

Kijk hier eens:

SFC

Reply to
SFC

aan

n?

te

Hallo Christophe,

Als je met een AVR aan de gang gaat, lijkt de eerste gedachte een FFT, maar dat vereist volgens mij te veel rekentijd voor jouw frequentieband.

Als je het toch in SW wilt doen (dat betekent wel dat je AD converter snel genoeg moet zijn) denk ik dat je op zoek moet naar een FFT algoritme met exponentieel verdeelde frequentiepunten.

Volgens een abstract van de IEEE website scheelt dit rekentijd, zie onder:

The use of fast algorithms for evaluation of discrete Fourier transform-inverse transform pairs with uniformly spaced input data but with output data required only at exponentially spaced intervals is investigated. The algorithms require order (N) arithmetic operations, rather than the order (N log(N)) required for the full FFT algorithm.

Wellicht dat met bovenstaande iemand je verder kan helpen (of kan helpen aan een chip die dit doet).

Je kunt natuurlijk ook een stel analoge filters met detectors bouwen (en die vervolgens inlezen in de AVR), maar dan wordt het wel een commercieel niet meer interessante oplossing.

Weer andere oplossing is een hybride oplossing, het laagfrequente deel met een gewone FFT en relatief lage sample rate en alleen de bovenste banden analoog met detector erachter. Dat scheelt aanzienlijk in de rekentijd voor een gewone FFT met lineair verdeelde frequentiepunten.

Met vriendelijke groeten,

Wim PA3DJS

de mail werkt als je abc verwijdert.

Reply to
Wimpie

"Christophe" schreef in bericht news:LyP6k.16868$ snipped-for-privacy@newsfe16.ams...

Is dit iets?

Je krijgt er nog een T-shirt met batterijzakje bij ook.

Geen idee of ze voor $39,99 een echte spectrum analyse kunnen inbouwen of dat het alleen een door de geluidssterkte beïnvloede animatie is.

Groeten,

Roland.

Reply to
Roland Bezemer

"Roland Bezemer" schreef in bericht news:485d2032$0$6141$ snipped-for-privacy@dreader29.news.xs4all.nl...

Had ik al aan gedacht maar volgens mij zijn dat continu dezelfde animaties en geeft de animatie niet echt een juist beeld van het effectieve geluid. Hiermee bedoel ik dat waarschijnlijk iedere baraph altijd even ver uitslaat, ongeacht het soort toon. Toch bedankt

Reply to
Christophe

Iemand is ons al voor geweest.

Groet, Edwin

Reply to
edwin ng

Spectrum analysers zijn helemaal neit moeilijk of duur meer, dus het kan best een echte zijn.

Jasper

Reply to
Jasper Janssen

Deze niet. Zoek maar eens op Youtube naar wat filmpjes met T-Qualizer, bijvoorbeeld

Je ziet al snel dat het ding alleen reageert op volume, zo te zien in slechts vier stappen. Het patroon van de verschillende 'kanalen' is telkens hetzelfde, en zelfs de led-balken hebben niet eens allemaal hetzelfde bereik. Evengoed is het een aardige eye-catcher op feestjes enzo.

http://www.linetec.nl