Racal ra17L

Ik weet niet of er hier mensen zijn die verstand hebben van de materie, maar ik bezit een Racal Buizenontvanger uit ca 1968. Het is het 'L' type met maar liefst 24 van die warme dingen. Sinds enige tijd heb ik last van een gerommel en geknetter, eerst was het alleen maar in de beginfase als ik hem net aan had gezet, dat vond ik niet erg, later werd íe toch wel stil, met een zacht ruisje, lekker rustig luisteren.. Het geluid is het beste te omschrijven als een scherp gerommel, alsof er statische ruis op de frequentie zit, alleen hoor ik daar niets meer van, want het gerommel overstemd het geheel. Het maakt niet uit of ik van frequentie verander of bfo,verzwakker, antenne tuner,rf/if gain, avc, bandbreedte etc. schakel of verander, het geluid blijft zomaar een paar minuten, en dan ineens is het weg en gedraagt de onvanger zich weer normaal, om na enkele minuten hetzelfde weer te doen. Ook in de stand calibrate en check BFO en manual precies hetzelfde. Ben in bezit van reserve set buizen, ook het manual/schema etc. etc. maar kom er niet uit. Misschien (denk ik) in het audio gedeelte, omdat het ook gebeurt tijdens de bfo check en de calibrate (markers op veelvoud van 100Hz). Er zal vast wel een rot in het vak zijn die me het een en ander van een afstand kan zeggen.

Alvast bedankt voor de eventuele info

Joop!

Reply to
Joop!

Ik heb dit wel meegemaakt met triodes. Onafhankelijk van de leeftijd. Alsof er een storm opsteekt. Kijk ook naar de anode weerstanden als dat koolexemplaren zijn, willen ook nog wel eens lawaaiig worden. Begin maar te zoeken in de audio trap. Cees

Reply to
Cees

"Joop!" schreef in bericht news:4507170c$0$12437$ snipped-for-privacy@dreader32.news.xs4all.nl...

maar

antenne

de

Het prettige van die warme dingen is dat je ze er uit kunt trekken. Als je dat op een verstandige manier doet kun je de bron van je storing isoleren.

Hans

Reply to
JT van Es