Vraagje DVD+amp-combo Philips LX3000D

Hallo, Iemand kwam hier vandaag weer eens aanzetten met een DVD+versterker+tuner- gedrocht, te weten de LX3000/22S, met de merkwaardige storing dat het ding pas lange tijd (> 15 minuten) na inschakelen geluid geeft.

Nu heb ik wel wat vagelijk verdachte solderingen bij de aansluitingen van de einversterkerchips en op nog enkele andere plaatsen overgedaan, maar dat heeft dus niks opgeleverd.

Het apparaat doet alles, behalve geluid geven. Sterker nog: als ik de bronkeuze verander (van bijvoorbeeld DVD naar aux), zie je de uitgang van de versterker ook hele lichte sprongetjes maken van een paar millivolt, maar verder gebeurt er niks. En oh ja, de hoofdtelefoonuitgang geeft dus ook geen geluid.

Heeft iemand enig idee waar dit nog aan kan liggen? Op zich is het best een leuk bakje, maar veel mag het uiteraard niet kosten qua reparatie ...

Alvast mijn dank,

http://www.linetec.nl/

Richard,

Omdat er verder niemand antwoordt, my 2 cents...

Nou ken ik dit apparaat niet, en Google levert alleen iets op over het DVD-gedeelte, maar als er zowel rechts als links geen geluid uitkomt, lijkt het me meer een probleem van een gemeenschappelijk gedeelte, zoals de voeding oid.

Wat ook weleens voorkomt is, dat er een relais in zit om de eindtrap in/uit te schakelen om in/uitschakelverschijnselen te voorkomen. Zo'n relais gaat na x keer schakelen kapot (wordt ie wel bekrachtigd?). Waarom het apparaat na zo'n 15 minuten ineens gaat werken, search me... Slechte elco misschien? Als je nou eens een LF-signaal (sinus van 1 kHz of zo) op de ingang zet en met de scoop volgt, lijkt me dat je er vrij snel achter komt waar het signaal ophoudt...

Groeten, Wim.

Reply to
WimH

Alle voedingsspanningen die ik als zodanig kan herkennen (en dat zijn ze vrijwel zeker allemaal) zijn OK. Het machien werkt verder ook perfect.

Zit geen relais in, en de eindtrappen staan gewoon aan, maar krijgen geen signaal. Zoals gezegd zie ik ook wat sprongen in het millivoltbereik als ik van bron wissel, dus er gebeurt wel wat.

Jup, dacht ik ook toen ik de klacht voor het eerst hoorde. Maar zowel mijn ESR-meter als mijn oscilloscoop zegt dat alle (voedings-)elco's OK zijn. Bovendien begint de 'wachttijd' onmiddellijk opnieuw als het ding ook maar één seconde wordt uitgeschakeld.

Tja, dat had ik ook al bedacht alleen is dit modern spul, met digitaal bestuurde SMD-chips aan de onderzijde van de print die de bronselectie en de volumeregeling doen. Om bij die onderzijde te komen, moet er van alles los ... en dan doet 'ie het dus sowieso niet.

In ieder geval dank voor de reactie. Ik zal binnenkort nog eens wat gaan graven, maar ik zie het somber in.

http://www.linetec.nl/