Raadsel m.b.t. accu

"Johannes" schreef in bericht news:499085a4$0$1400$ snipped-for-privacy@onsnet.xlned.com...

Zo duur is een accu niet, een accu helemaal op gebruiken heeft het risico in zich dat je op een dag niet meer kan starten. Preventief elke 3 jaar van accu wisselen voorkomt die sores.

Maurits

Reply to
Maurits

Als je geld teveel hebt, is dat een prima oplossing. Klaas' termijn van 5 jaar is al een stuk realistischer. Zeker de wat duurdere (originele) accu's lijken dat met gemak te halen. Ik kies er zelf voor om accu's wel op te gebruiken. Je merkt het snel genoeg als hij wat minder wordt.

Ach wat kost een accu, 60 euro? Daarop ga je niet bezuinigen zie de wegenwachthulp als het vriest. Het is juist onrealistisch om niet tijdig preventief onderhoud te verrichten. Als je al gaat merken tijdens de koude start dat de accu niet best meer is is het juist zaak die dan te vervangen. Maar ik kan me voorstellen dat met binnen loopafstand een accuzaak binnen bereik het probleem niet zo urgent is. Ik rijd in binnen en buitenland op de raarste tijden en dan wil je zo min mogelijk risico lopen. Bij -10 met kouwe handjes een accu, sjouwen/vervangen met een beetje pech in the middle of nowhere, is niet prettig. Bovendien is niet overal een pech onderweg team binnen korte tijd beschikbaar.

Maurits

Reply to
Maurits

60 euro die je niet had hoeven uitgeven, kan je ook gebruiken om een keer goed uit eten te gaan. 3 jaar is voor een slechte accu nog vrij lang maar voor een goede is het onrealistisch kort.

Precies. Dus niet preventief en niet na een vaste termijn van slechts 3 jaar. We zijn het kennelijk eens?

Daar heb je gelijk in.

'Geld teveel' zet mij neer als een big spender, terwijl 1 keer in de 3 jaar een accu kopen voor mij de normaalste zaak van de wereld is.

Ik hou mijn interval aan van 3 jaar. Na enige dennenia autorijden bevalt dat goed. En nooit de pech van een gedwongen accuvervanging.

je gaat merken= jouw benadering van het merken dat de accu slechter wordt en daarna (misschien) vervangen? Je schrijft niet of je zolang doorgaat dat die niet meer start....

Maurits

Reply to
Maurits

Dat is inderdaad een bron van misverstanden. Ik versta onder "op" dat hij bij het starten in koud weer merkbaar moeite begint te krijgen de boel op toeren te houden. Ik blijf daarna zeker niet rondrijden tot hij niks meer doet. In die zin ben ik ook voor preventief vervangen, maar dan met een variabele termijn. 3 jaar vind ik nog steeds iets van vroeger, maar als je je vaak in kritieke situaties begeeft met de auto is het een besluit dat ik opzich verder kan begrijpen.

Op mijn oude accu (nu bijna 6 jaar oud) staat: (het controle oogje is nog groen) BMW S: 61 21 8 381 746 AW: 61 21 8 376 450 118668 - 10 DE

12V 80Ah 640 A (EN) 140 RC 640 CCA (SAE)
Reply to
KE

De SAE spec zegt zo te zien dat de accu leeg is na 140 minuten op 25A. De EN spec is duidelijk zoals hij er staat.

Bij het zoeken op artikelnummer blijkt dat de in de VS geleverde accu's voor BMW (OEM Eastpenn Deka) in elk geval wel van de zilver-calcium variant zijn, waardoor ze weinig gassen en dus een laag waterverbruik zullen kennen en de platen relatief goed bestand zijn tegen mishandeling en ouderdom.

De Europese gegevens heb ik zo snel niet kunnen vinden, maar ik heb wel het duidelijke vermoeden dat ook hier de originele accu's tot de duurdere/betere soort zullen behoren.

Waanzin. Er zijn leukere manieren om geld over de balk te smijten.

Op Tue, 10 Feb 2009 09:04:29 +0100, schreef Piet Beertema het volgende.

Idd, de kwaliteit van de huidige accu's in vergelijking met die van vroeger is dusdanig dat een levensduur van 5 jaar heel gewoon is. De accu in mijn Skoda Fabia is bijna 6 jaar en functioneert nog prima.

groetjes Henk

--
#Laat altijd staan op wie en wat je reageert, en antwoord
altijd onderaan waarbij je het overbodige knipt.#

Houdt dit mogelijk verband met het feit dat bij meerdere BMW modellen de accu in de 'kofferbak' is geplaatst zodat je minder/geen gasvorming in het interieur krijgt?

--

Mvg, Eric
Reply to

Ik had gehoopt dat je de EU-fabrikant zou kunnen achterhalen. Vroeger gebruikte BMW de accu's van VARTA, omdat de fam Quandt (grootaandeelhouder van BMW) tot begin deze eeuw eigenaar was van VARTA. Varta is sinds enkele jaren in Amerikaanse handen, Johnson Controls. Op de site van VARTA,

blijkt dat de garantie op Silver Dynamic 5 jaar is en op de standaard accu's 3 jaar. Er bestaat dus een behoorlijk verschil in kwaliteit.

Reply to
KE

BMW plaatst in de kofferbak vanwege de gewichtsverdeling. Verder staat de accu daar niet bloot aan hoge (motor) temperaturen. Op de accu is een ontluchtingsslangetje gemonteerd, die naar buiten afvoert.

Reply to
KE

Dat had ik gelezen ja. Ze proberen zo veel mogelijk een 50/50 verhouding te creëren begreep ik.

Ah, net zoiets als een gasbin op een motorboot. O, je schrijft een slangetje OP de accu. Dan is dat knalgas dus lichter dan lucht itt het gas wat op een boot wordt gebruikt. Daar zit de afvoer altijd onderin de bak.

--

Mvg, Eric
Reply to

Bij benzinemotoren, die lichter zijn en waarvan de accu ook kleiner/lichter is, zit de accu vaak wel onder de motorkap (voordeel kortere dikke stroomkabel). Bij mijn 320d zit de accu in de kofferbak, maar onder de motorkap zit nog wel de 'behuizing' voor een kleinere accu indien het een benzinemotor zou betreffen. Deze 'behuizing' heb ik omgebouwd tot opbergvak voor sleepkabel, zwaailamp en andere attributen die je hopelijk nooit nodig bent.

Het slangetje zit aan de (lange)zijkant, bovenin de accubak, dus boven het vloeistofniveau. Het sg van het gas is dan niet belangrijk, want het kan niet in de auto(kofferbak) belanden. Er ontsnapt ook weinig gas door dit slangetje, want anders zou het vloeistofniveau dalen.

Reply to
KE

KE schreef: .html

Yep, en iedereen moet ook zelf weten wanneer de accu wordt vervangen.Ik rij meerdere keren per jaar naar Spanje en Portugal door afgelegen gebieden en wil zo weinig mogelijk pech risico hebben.

Dus zorg ik voor een accu die niet ouder is dan 3 jaar.

Verder heb ik bij mij 2 10 l jerrycans met brandstof. 1 V-riem, gereedschap, lampjes, zekeringen. Verder koolborstels voor startmotor en dynamo en wat ander klein spul. En een ECU van de sloop, werkt 100% ;-) Als je om de hoek woont als forens is dat allemaal niet nodig. Maar een globetrotter stelt andere eisen aan het vervoer.

Maurits

Reply to
Maurits

Het zou kunnen, maar allebei de Ford Escort vans die ik heb/heb gehad, hadden ook een soortgelijke accu onder de motorkap, niet meer af fabriek (bj 1994 en 1998) maar als originele vervanger, met in koeieletters het opschrift "Motocraft Silver-Calcium" of iets dergelijks. Overigens is het denk ik nog steeds verplicht dat de accubak niet hermetisch gesloten is, dus een gasafvoer heeft.

"KE" schreef in bericht news:67f97$4991480d$d97a712a$ snipped-for-privacy@cache1.tilbu.nb.home.nl...

Zó zwaar is zo'n accu nou toch ook weer niet? Ik heb eens starthulp verleend aan een Mini. Nog een "echte" Mini, dus van voordat BMW er de scepter kwam zwaaien en er robuuste, moderne, nieuw ontworpen Mini's op de markt kwamen. Daar zat de accu onder in het klaine kofferbakje (wel goed voor een lager zwaartepunt en dus een theoretisch betere wegligging) en je kon er moeilijk bij. Eerst moest je bij donker en bij temperaturen vér onder nul in een jagend noodweer alle rotzooi uit de kofferbak halen (en later weer terugdoen), voordat de accu überhaupt bereikbaar was.

En dan zul je altijd zien: heb je net alles teruggestopt, dan stopt de motor ermee en kun je opnieuw beginnen. :-(

Reply to
Johannes

"Johannes" schreef in bericht news:4992be1d$0$1400$ snipped-for-privacy@onsnet.xlned.com...

Bij mijn 320diesel ligt de accu achterin de kofferbak (erg laag). Een diesel-motor en een diesel-accu zijn zwaarder dan van de benzinevarianten zodat de accu van een vergelijkbare 320i voorin ligt, maar dicht bij het schutboard en niet helemaal voorin zoals nog bij de E28 (ook diesels) van begin 80'er jaren. Indien de accu van mijn 320d leeg mocht raken, of ik anderen starthulp wil geven, kunnen startkabels heel simpel aangesloten worden op 2 zeer toegankelijke hiervoor speciaal bedachte aansluitpunten (+ en massa) onder de motorkap. De accu is volledig onderhoudsvrij, zodat je er alleen bij moet indien hij versleten is (> 5 jaar).

Reply to
KE

Dat moet ik onthouden. Ik hoop dat de '1' serie dat ook heeft. Het werkt neem ik aan ook de andere kant op? De 2CV heeft in de winter nog wel eens hulp nodig sinds mijn dochter er (voor de winter) te dikke olie in heeft gegooid. :-)

--

Mvg, Eric
Reply to