Pulslezer

Hallo allemaal,

Sinds een week heb ik thuis een nieuwe kWh meter geplaatst gekregen. In plaats van een analoge meter met draaischijf heb ik nu een digitale meter. Op zich leuk, alleen jammergenoeg is nu vrijwel niet meer te zien wat mijn actuele verbruik is. De stand wordt getoond in gehele kWh (dus niet meer met cijfers na de comma) en er ontbreekt een draaischijf. Er zit echter wel een ledje op met daarnaast de opmerking 10000 pulsen/kWh. Mooi dacht ik, daar kan ik wat mee, alleen zag ik niks. Nu ben ik erachter gekomen (met dank aan Sony Camcorder met Nightshot ;) ) dat dit een infrarood LED is. Ik neem aan dat er dan dus ook apperatuur bestaat om deze pulsen uit te lezen en tegen de tijd uit te zetten.

Kent iemand dit soort apparatuur (het liefst een beetje betaalbaar)? Of bestaat er software om bijvoorbeeld de IR poort van een laptop/pocket pc hiervoor te (mis)bruiken?

Ben benieuwd...

Groet,

Peter

Reply to
Peter de Vries

Dit lijkt op een foutje: Ik heb ook zo'n meter, en daar zitten gewone ledjes in, die dus netjes elke 0.0001 kWh een flitje geven.

André-Hessel

--
Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
          my address to email me. (Replace 'yjensma'

"Peter de Vries" schreef in bericht news:451accc9$0$4518$ snipped-for-privacy@news.xsall.nl...

Met een IR fotodiode de frequentie meten; ik denk niet dat het gecodeerde data is. Zou analoog kunnen of met een microcontrollertje.

Jeroen

Reply to
Jeroen

Zoiets had ik ook in gedachten. Volgens mij is er niks gecodeerd aan. Bestaan hier kant en klare dingen voor? Of bouwpakketjes?

Reply to
Peter de Vries