potmeter NAD 7240PE

de potmeter (volume en balans) van mijn NAD is inmiddels aan vervanging toe (kraakt en af en toe valt kanaal weg).

Wie weet hoe ik het gemakkelijkst aan een vervanger kan komen?

Martin Borsje
Geleen
Netherlands
Reply to
Martin Borsje

Martin Borsje bracht volgend idée uit :

Haal de potmeter uit het apparaat, neem hem mee naar de lokale elektronicaboer, en zeg hem dat je graag een nieuwe wilt kopen, met dezelfde specs.

--
Joz  - jvd_609 [at] hotmail [dot] com
Home: http://www.josvandijken.tk

toe

Om te beginnen zou ik even op het ding kijken wat het merk en type is.... (eventueel even zoeken naar het schema op internet)

en daarna is er altijd google..

of bij een nieuwsgroup die over audio.repair gaat (er zijn een paar engelse)

Succes

Reply to
Karel J

Hoi Martin,

Martin Borsje wrote:

Ik begrijp uit je reactie dat het soms nog wel goed gaat en de potmeters dus niet versleten lijken maar gewoon smerig zijn of losse/slechte contacten hebben. Dan is de kans vrij groot dat het heel goed zelf op te lossen is: Haal de potmeters er beide volledig uit en haal ze uit elkaar (verbuig de lipjes, bij sommige stereo pot's kan je er lastig bij maar is te doen, ook bij exemplaren met een soort popnagels in het huis is het zelfs nog te doen omdat daar vaak aan beide uiteiden wel soldeerbaar metaal zit en je straks een stug draadje door het gat kan spannen en kan vastsolderen (kan ook om de potmeter heen als er ruimte is, dan met opdraaien zoals een vuilniszakclip)). Maar nu de potmeter uit elkaar ligt: goed schoonpoetsen van de banen/contactvlakken en de lopers met wattenstaafjes en contactspray, met droge wattenstaafjes weer droog maken (trekt anders sneller stof aan, er blijft nog genoeg contactspray zitten na droogmaken), eventueel kan je de contactdruk nog iets verhogen door de lopers wat te verbuigen (niet teveel), maak de lopers trouwens voorzichtig schoon, soms moet de contactspray even inwerken om (zwarte) oxidatie goed weg te kunnen krijgen, scheefbuigen kan te koste gaan van de L/R gelijkloop. Daara alles weer in elkaar zetten en zal het waarschijnlijk weer goed zijn (de kans op slechte contacten bij de loper/pin popnagels is vrij klein, een punt waar niet makkelijk wat aan te doen is, evenals koolbaanslijtage, het koolstof slijt gelukkig ook meestal niet zo snel van de banen (het trekken naar een kanaal van de versterker bij lage volumes kan er een aanwijzing voor zijn).

succes, groeten van Bart

PS: Ik gok trouwens op van dat uitgekristaliseerde vet in die potmeters, heb zelf eens een Luxman versterker omgebouwd tot voorversterker en daar leek het origineel in te hebben gezeten (potmeters en schakelaars) of was het door iemand ingespoten (ontzettend smerig, sloeg hier en daar ook groen uit en het meeste maakte inmiddels ook slecht contact). Voor de voorversterker uiteindelijk alleen de volumeregelaar en inputdraaischakelaar gebruikt en goed te repararen door schoonmaken.

Reply to
Bart Jorritsma