volume zacht/keihard

Van onze Fisher versterker gaat soms het geluid opeens keihard of als je hem aanzet hoor je niks een beetje kraken en ookal zet je hem harder hoor je alleen dat kraken en wat brommen en dan opeens kan hij weer muziek geven, maar dan wel loeihard.Soms dan doet hij het gewoon prima en kan je tijden naar de muziek luisteren en dan opeens schiet hij naar keihard. Ik heb hem opengeschroevd maar de hard en zacht knoppen zijn gewoon aanraak toetsen en ik zie alleen maar allemaal draden lopen en print plaatjes dus iets van stof ofzo kan ik ook niet vindenn. Waar moet ik naar zoeken?? Waar kan er iets fout zijn. Soms als ik hij alleen kraakt dan druk ik wat op loudness en muting en hard en zacht en dan opeens doet hij het weer?? toeval??

Reply to
wallie

"wallie" schreef in bericht news:43a5a6a0$0$183$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Massa aansluiting van een of beide potmeters maakt waarschijnlijk slecht kontakt even hersolderen zal dan helpen. Gaat het geluid in beide kanalen hard? dan beide potmeters nazien.

met vriendelijk groetjes

A.stolwijk

Reply to
A.Stolwijk

Okee, kun je me uitleggen hoe ik een potmeter herken?? Ik kan de draadjes niet helemaal naar het begin volgen dus ik weet niet welke ik moet hebben. Het geluid gaat niet alleen hard maar valt ook weg en er komt dan een vreselijk gekraak uirt de speakers

Reply to
ppderksen

"A.Stolwijk" schreef in bericht news:43a5e5dc$0$96364$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

geven,

tijden

dus

Tsja, dat is onbegonnen werk. De een leest niet goed, de ander snapt er geen touw van.

Raadgever: Aanraak betekent => geen potmeters ! Vraagsteller: Herkent alleen draden en printplaten => geen electronica kennis => heeft geen zin !

Sorry beste vriend, maar zonder elementaire electronicakennis kan je dit niet verhelpen. Je kunt het beste even iemand met kennis van zaken er bij halen. Succes !

Reply to
Ron

Op Sun, 18 Dec 2005 19:11:26 +0100, schreef wallie:

Het lijkt er op dat ergens een soldeerverbinding of ander mechanisch contact niet OK is - zo te horen een aard- of voedingsverbinding, aangezien ik uit de beschrijving opmaak dat beide kanalen dezelfde storing vertonen. Knetteren, brommen en uitval komt vaak voor als een hoofdcondensator van de voeding niet meer goed verbinding maakt; kijk naar de solderingen van deze onderdelen of probeer ze voorzichtig heen en weer te bewegen om te kijken of dit iets uithaalt. Andere kandidaten zijn de solderingen van dikke (voedings-)pluggen en de wat grotere transistoren in de voeding - in het bijzonder de staande exemplaren op koelblokjes.

Mocht dit niets opleveren, dan kun je (wederom voorzichtig) met een

*plastic* voorwerp tegen printen en onderdelen duwen om de gevoelige plek te vinden. Zoek naar de plaats c.q. het onderdeel waarbij je de minste kracht moet zetten om de storing te laten optreden.

BELANGRIJK: als je geen ervaring hebt met solderen en/of elektronica, zou ik je ten zeerste willen aanraden er iemand bij te halen die wel verstand van deze materie heeft. Zo kunnen voedingscondensatoren in versterkers tot soms dagenlang na uitschakelen opgeladen blijven; kortsluiting (door solderen etc.) tussen een dergelijke voedingslijn en enige andere verbinding kan de versterker in een oogwenk nog veel verder verwoesten. Ook loop je het risico op een gevaarlijke schok - veel transformatoren in versterkers zijn aangesloten met dikke, ongeïsoleerde wire-wrap-pennen die je zeer gemakkelijk kunt aanraken als 'ie open is.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

"Richard Rasker" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@linetec.nl...

Kan het knopje muting er wat mee te maken hebben. Deze (het lampje ervan) gaat de ene keer wel branden als je erop drukt en een andere keer weer niet?

Reply to
wallie

Mna, als dit haperen van het lampje (schakelt het geluid dan overigens wel normaal in en uit?) geen verband lijkt te houden met de hoofdstoring, denk ik dat het geen direct verband houdt, of hooguit zijdelings - bijvoorbeeld als neveneffect van de al genoemde mogelijkheid van een slecht contact in de voeding. Die kleine drukschakelaars gaan ook regelmatig stuk. Maar als het geluid wel netjes uitschakelt, doch het lampje soms niet aangaat, zou ik de storing in de voeding of aansturing van dat lampje (of LED) zoeken. Een haperende of te lage voedingsspanning voor met name het digitale gedeelte kan alles veroorzaken wat je noemt.