Philips TV met kuren

Hallo luitjes,

Mogelijk dat een TV technicus het antwoord weet: Ik heb een Philips TV van een jaar of 15 oud, die wat kuren begint te vertonen (op zich niet vreemd bij zo'n oud beestje).

De ontvanger van de afstandsbediening, die het afgelopen jaar steeds ongevoeliger werd, doet het nu helemaal niet meer en dit zit niet in de zender (is vastgesteld en geen punt van discussie).

Het geluid is regelmatig direkt na het aanzetten van het toestel geheel afwezig, om na 5-10 minuten met horten en stoten zich te komen melden. Daarbij vermoed ik een "koude las", want bij het bewegen van de print waar de scartaansluiting op gemonteerd is, valt het geluid regelmatig weg, of is er slechts één kanaal aanwezig. Als het geluid het direkt na het aanzetten laat afweten, dan is dit op te lossen door het volume tot het maximum op te schroeven, waarbij plots de hel in alle hevigheid losbreekt. Terugschroeven van het volume, en voor de rest van de tijd dat de TV aanstaat geen last meer (behalve de gevoeligheid bij het aanraken van de scartprint). Ik heb de TV inmiddels tot de laatste print uit elkaar gehaald en dus ook alle connectoren ontkoppeld en vervolgens zo'n beetje alle solderingen gecontroleerd, maar er is helaas niets te vinden. Iemand enig idee voor beide problemen? Het gaat om een Philips type Digital Processing met typenr. 24CI1770,

24CI1777, 27CI1790 of 27CI1797 (ik heb een schema).

Afschrijven van 't apparaat vind ik zonde, want het beeld is nog puik.

JK

Reply to
Jaap Knasterhuis

"Jaap Knasterhuis" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Hallo JK,

omdat je de solderingen/connectors al gecontroleerd hebt, zou het bijna een slecht component moeten zijn. In een niet zo ver verleden heb ik een keer een tv onderhanden gehad, die bij koude start een roodachtig beeld had. Na een beetje opwarmen werd het beeld normaal. Na uitvoering zoeken met een scopemeter kwam ik uit op een weerstand, waar aan de buitenkant niets aan te zien was! In koude toestand was de weerstandwaarde veel hoger dan in warme toestand, het leek wel op een interne breuk in het weerstand materiaal. Misschien een tip voor jou, volg het audiosignaal met scoop vanaf de scartstekker tot aan de speaker. Begin met meten op de helft van dit circuit. Heb je nu wel signaal en geen speakergeluid, dan ligt het probleem erna! Vervolg je meting op de helft van de tweede helft van het circuit en controleer opnieuw het signaal! Zo zoom je langzaam in op het onderdeel dat het probleem veroorzaakt! Omdat je aangeeft dat je het schema hebt, zou dit moeten lukken! Bij het wegvallen van beide audiokanalen zou ik meer denken aan een voedingsprobleem bij de audioversterker dan een audiosignaal probleem

succes met zoektocht,

JK

Reply to
J.K.

Goed moment om vast te stellen of ik mijn oude vaardigheden nog niet verleerd ben. Jammer dat ik niet kan beschikken over voldoende referentie gegevens, want in het schema wordt niet rijkelijk gestrooid met signaalvormen. Het zou natuurlijk een voedingsprobleem kunnen zijn, maar dat verklaart niet waarom het audiosignaal (indien afwezig direkt na het aanzetten) wel doorgegeven wordt als het volume op maximaal wordt gezet. Een koude las of krakkemikkig component lijkt meer voor de hand te liggen. Misschien dat er zich toch nog een ervaringsdeskundige meldt, die een soortgelijk probleem heeft gehad bij dit model TV. Bedankt voor je antwoord.

JK

Reply to
Jaap Knasterhuis

Hallo Jaap,

Als ik me niet vergis is dit een 3-d chassis,en het geluid probleem zit waarschijnlijk op het sound-board(eindtrap). Bovenop dit board zit een printje met een relais,en dit relais moet je vervangen,deze maakt slecht kontakt,veel voorkomende klacht. Het tweede probleem zit in de ir-ontvanger,net als het 2-b chassis zit hier een elcootje in die gaat lekken en de print verwoest,volgens mij niet meer te krijgen,maar wellicht uit een sloop toestel te halen. Je kan er bij doer het toestel op zijn kant te zetten,en veel geduld uit te oefenen.

Gr,

Michel

"Jaap Knasterhuis" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Reply to
Michel Remmig

Zeer bedankt voor je antwoord. Ik ga ermee aan de slag.

mvg. JK

Reply to
Jaap Knasterhuis