computerboxen zelf maken

Hoi, ik ben van plan om zelf een paar luidsprekerboxen voor mijn computer te maken. Wat je in de winkel kan kopen is te duur of heeft te weinig vermogen voor een vol geluid en ik heb toch nog een paar huiskamerboxen staan.

Nu is de bedoeling om me een MARQUANT Versterker MCA-200 aan te schaffen en deze op een huiskamerluidsspreker van 120 Watt in te bouwen. Een gestabiliseerde voeding van 12 V heb ik ook nog. Ik heb geen enkele ervaring met dit soort apparaten. Zou ik gewoon dit apparaat gewoon kunnen aansturen met de uitgang van mijn geluidskaart (op de computer)? Het aansluiten van de huiskamerboxen en het voeden van het apparaat met een gestabiliseerde voeding lijkt me geen probleem.

Een andere optie is gebruik te maken van een LIMIT Draadloos audio systeem FWS-2000. Ik neem aan dat ik die gewoon kan aansturen met het geluid uit mijn geluidskaart. Mijn ervaringen met draadloos spul is echter niet zo goed. Meestal is het troep: draadloos signaal te zwak, kwaliteit geluid laat te wensen over, kwetsbaar, enz. En het is duur namelijk 90 euro in plaat van

20 euro. Voordeel is dat ik het ook voor mijn mp3 speler kan gebruiken en geen aparte voeding nodig heb.

Wat is jullie advies? En kan het ook? Of kan ik beter weer van die waardeloze nieuwe computerboxen kopen?

Reply to
Erik

Kan je niet veeel beter een gewone stereoversterker nemen? Die heeft al een ingebouwde lichnetvoeding en is waarschijnlijk beter geschukt voor de huiskamerluidsprekers dan een 12-volt autoversterker. Meer vermogen en meer kwaliteit voor minder geld.

Groet,

Gerard

Reply to
Gerard

computer te

vermogen

en

ervaring

aansturen

van de

Tja, een gewone stereoversterker heb ik al en de draden liggen er ook al. Maar ik vind het niet handig. Zo'n grote draagbare boom-boom transistorradio zou nog een optie zijn zodat ik die gewoon als computerboxen kan gebruiken, maar dan wil ik een hele goede hebben. Voor zo'n 300 euro kan je wel een heel knap draagbaar apparaat kopen maar daar zit nog geen usb aansluiting op en voor zoveel geld wil ik wel minimaal ook over een usb aansluiting beschikken. Goedkopere apparaten voldoen niet aan mijn eisen.

Dus het gebruiken van een marquant versterker van zo'n 20 euro lijkt me nog het meest geschikt. Ik weet echter niet of je daar gewoon het geluidskaartsignaal in kan sturen.

Reply to
Erik

Ja dat kan. Maar waarom zo moeilijk doen met de voeding? Voor een paar euro haal je bij de kringloopwinkel een goede versterker die gewoon op het stopcontact werkt.

nog

Oh, ik ga daar eens kijken. Bedankt

Reply to
Erik

USB????? Je wilt toch gewoon het audiosignaal versterken? Dat komt toch gewoon uit de line-uitgang van je PC? USB is wel een heel moeilijke manier voor iets simpels als het geluid van je PC versterken. Bovendien heb je bij je Marquant systeempje ook geen USB.

Dat hangt ervan af of die Marquant line-niveau signaal verwacht. Maar die kan is wel groot. Maar je blijft klooien met een losse voeding. En eentje met voldoende vermogen kost waarschijnlijk veel meer dan een oude versterker bij de Kringloop....

--
André-Hessel Jensma

Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
          my address to email me. (Replace 'yjensma'
          with 'jensma' and 'nyl' with 'nl').
Reply to
André-Hessel Jensma

"Erik" schreef in bericht news:4680077b$0$16288$ snipped-for-privacy@news.tele.nl...

Koop dit:

?productid=023518&ref=koopjespakker

En sluit het aan op je pc. Het signaal kun je weer uit de ether pikken met een gewone tuner versterker naar keuze.

Reply to
vergeten

"Erik" schreef in bericht news:4680077b$0$16288$ snipped-for-privacy@news.tele.nl...

Heb ooit van een Flips pc-setje de woofer incl. het trechterdingetje aan de achterkant, in een 18mm mdf-kubusje ingebouwd. Scheelt stukken in het laag en geeft een veel voller geluid. Maten zo genomen dat alles er netjes in kan. Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

En ik zwéér bij m'n Linexje... :-)

Bert M.

Reply to
Bert M.

computer

van

systeem

en

de

Ah, dat zou wel mijn volgende projectje kunnen zijn: de speakers van een Philips MMS 321 Speakerset 2.0, 40Watt RMS

in een mooi rechthoekig mdf kastje bouwen.

Voorlopig heb ik toch maar zo'n MARQUANT versterkertje van 20 euro bij de kijkshop gekocht. Ik combineer het met een los portable speakertje die op mijn bureau staat, de boxen staan onder mijn bureau. Zo heb ik altijd geluid en als ik muziek wil horen schakel ik de marquant erbij. Het geluid is prima. Klinkt heel wat beter dan al die subwoofertroep die je in de pc winkels haalt.

Reply to
Erik

Ja, zo kannut ook. Ik vind trouwens die moderne 1-chip eindversterkers helemaal niet zo slecht. Het zijn vooral die slappe plastic behuizingen die het verpesten. Vandaar dat subwooferdoosje van 18mm dik MDF onder het bureau. De tweetertjes heb ik gewoon naast de monitor staan. Mijn broekspijpen gaan wapperen als ik het ding opendraai ;-) Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

Ik gebruik een tweedehands AKAI versterker en twee boxen die voor mijn buurman te groot waren, ze liggen onder mijn bureau en nemen daar geen extra ruimte in. Fenomenaal geluid : ) ;) Kosten: 30 euro voor de AKAI.

Reply to
Sjouke Burry

LOL, broekspijpen zeker allang weggewaaid ;-) Dirk

Reply to
PG1D/PA-11Ø12