op zoek naar lijntrafotester

Had een heel beste tester voor lijntrafo's en het controleren van sluitingen in voedingen, maar helaas. Door een fout van mijn assistent is hij niet meer. Nu ben ik al bezig geweest met zo'n apparaat van HR, maar dat lijkt me niks. Ook heb ik al wel een beschrijving van een pracht USA-apparaat met print-tekening er bij enz., maar ik kan geen printen maken. Zijn hier mensen die een lijntrafo-tester in gebruik hebben van recente datum? En waar je dus ook werkelijk wat aan hebt? Ik verneem het gaarne. Of er zou iemand moeten zijn die voor mij een printontwerp zou willen maken.

In afwachting.

Reply to
J.v.Gelderen

"J.v.Gelderen" schreef in bericht news:415c3829$0$743$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

sluitingen

niks.

mensen

dus

maken.

Kijk hier eens:

Zit een schema en PCB bij, mocht je 'm zelf willen maken.

Al

Reply to
The Al Bundy

[...]

Kennelijk heb je geen lijntrafo voor een audio installatie in gedachte want die zijn niet zo moeilijk te testen. Maar waar heb je dan wel over?

Hans

Reply to
JT van Es

Ik denk niet dat de OP hier iets aan heeft - dit ding test zo te zien alleen de Q van de trafo. Dan is die van HR nog beter, want die meet onder meer ook de uitgangsspanning. Het grote nadeel van het HR-ding is dat 'ie de lijntrafo slechts op 5% van zijn nominale spanning test (zo'n 1200 volt aan de anodekap), terwijl veel (doorslag)fouten pas optreden bij veel hogere spanningen. En ik neem ook aan dat de OP zoekt naar een dergelijke tester.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

JT van Es had uiteengezet :

Lijntrafo's die in TV gebuikt worden voor oa de hoogspanning waarschijnlijk

--
Dit is een automatische handtekening van MesNews.
Site : http://mesnews.no-ip.com

"JT van Es" schreef in bericht news:cjhpn0$229$ snipped-for-privacy@sunnews.cern.ch...

De OP bedoelt een line output transformer zoals gebruikt in KTV's en monitors. Behalve het opwekken van de hoogspanning en externe lagere spanningen vervult die ook een belangrijke rol in de sturing van de de horizontale spoel(en) op het afbuigjuk. Een tester hiervoor moet zowel een kortgesloten winding (ineenstorting van de kwaliteitsfaktor van de spoel) kunnen meten als ook defekten in meegewikkelde diodes in de hoogspanningsspoel. Zo'n test heeft weinig waarde als het niet onder bedrijfscondities gebeurd.

Maurits

Reply to
Maurits

sluitingen

Ik gebruik de ringer van Bob Parker. En eh, kan je dat opgeblazen apparaat waar je zo tevreden mee was niet nabouwen?

niks.

mensen

dus

maken.

Dat apparaat is van 1985. Hier zit een 2x4-potig ic in, dat wereldwijd niet meer is te krijgen. Zodoende. Maar het gaat er mij alleen maar om om de primaire winding te testen van lijntrafo's voor KTV's. Voor de rest kom ik er dan wel uit.

Reply to
J.v.Gelderen

"J.v.Gelderen" schreef in bericht news:415d8dc7$0$248$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

niet

Heb je wel eens geprobeerd om te bekijken wat het IC zou moeten doen? En heb je misschien eens op de nieuwsgroepen gevraagd of iemand deze chip kent/heeft? Je weet nooit. Het lijkt mij sterk dat een DIL8, zoals ik dat opmaak uit jouw beschrijving, niet vervangbaar is door een ander soortgelijk component. Als het iets van een uC is dan wordt het anders, maar een DIL8, kan net zo goed een 'simpele' opamp zijn. Heb zo wel eens een russische ECL

100 deler (freq>150MHz)die in een dip14 package zat vervangen door een schakeling die gewoon hetzelfde deed. Er is dus altijd een mogelijkheid...

Maar als je alleen maar de primaire wikkeling wilt testen dan is die ringer van Bob Parker (zie post van Maarten en de link die ik eerder gepost heb..) wel een mogelijkheid.

Al

Reply to
The Al Bundy

Wereldwijd niet meer te krijgen is vaak relatief... Ik ben wel benieuwd wat voor IC dan. Verder, als je op sluiting in wikkelingen wil testen, klinkt het inderdaad alsof je het meest aan een ringer hebt. In het simpelste geval een toonfiets en een oscilloscoop zoals beschreven in de repairfaq, of anders iets als de LED-bar meter van Bob Parker.

"J.v.Gelderen" schreef in bericht news:415c3829$0$743$ snipped-for-privacy@news.kabelfoon.nl...

Google op "bob parker ringer kit"en je vindt alles wat je nodig hebt voor een eenvoudige LOPT tester. Schema, print layout en bedrijven die ze verkopen.

petrus bitbyter

petrus bitbyter

niet

Ik ben indertijd ook in deze nieuwgroep bezig geweest om dat ic te bemachtigen. Maar het is helaas op niets uitgelopen. Die informatie van Leader had ik toen ook al. Alleen moest ik toen zelf de printplaat gaan maken. En hier had ik echt geen ervaring meer mee. Inmiddels is het als een compleet pakket te koop en heb ik het besteld in Australië. En voor het gevoel denk is toch dat dit apparaat mij nog meer vreugde zal verschaffen in mijn dagelijkse werkzaamheden. Het komt vrijwel overeen met de oude. Alleen is het meer uitgebreid. Als ik het apparaat binnen heb en er enige weken mee heb gewerkt hoop ik hier nog eens nader verslag te kunnen doen.

Met vr.gr.

Reply to
J.v.Gelderen

Heb je een oscilloscoop? Die heb je ook nodig voor sommige fouten in een TV te onderzoeken. Een simpel oscillatortje erbij is genoeg om een defekte winding in een spoel/trafo te vinden. Ik gebruik voor dat doel een afstembare audio sinus/blok generator met een Exar IC. Nou ja audio, het ding loopt van 20 Hz door tot 200 kHz.

Maurits

Reply to
Maurits

Ik heb zowel een oscilloscoop als zo'n Australische ringer. De oscilloscoop komt zelden de kast uit (onhandig groot enzo): Ik doe vrijwel alles met een multimeter, een ESR meter (ook Bob Parker), en de bovengenoemde ringer. Ook een videokoptester (soort inductiemeter) is handig, alleen die schijn ik ergens te goed opgeborgen te hebben...

Wat zeg je van repareren? Kan toch niet zo moeilijk zijn?

Pieter Hoeben

Reply to
Pi