Onrustig beeld op oude monitor

Beste mensen,

Ik heb een oude monochrome MSX-monitor (Philips VS0040/00) die een onrustig beeld geeft (ik heb overigens ook nog een RGB-monitor uit diezelfde tijd met dezelfde klacht, ik geloof dat dat het 80-model is). Hij wordt via composiet video aangesloten, en waar ik hem ook bij gebruik, het beeld is nooit erg rustig (bij de RGB is dit als ik het goed heb ook het geval als hij via de volledige bedrade scartaansluiting is aangesloten, maar goed, daar gaat het nu niet om). Het is, als je bijvoorbeeld een beeld vol tekst hebt van het menu van de DVD-speler, alsof de letters een beetje op en neer (dus voor alle duidelijkheid: van boven naar beneden) dansen, en dan nog in een wave; de letters in een regel volgen elkaar dansend dus op. Het gaat om bijna niks, een regelhoogte ongeveer, en ik schat de frekwentie van het dansen op een 5 Hz. Maar het is bijna onmogelijk om meer dan een minuut tekst hierop te bekijken, dan heb je knallende koppijn. Ik ben echter erg gehecht aan deze monitor, ik vind het een mooi stukje antiek, en zou hem in optimale staat willen hebben. Heeft iemand tips? Zelf dacht ik aan uitgedroogde elco's (het apparaat is immers al erg oud, zeker twintig jaar). Kan dat deze klacht verklaren? En zo ja, in welk stuk van het apparaat moet ik beginnen met moderniseren?

Ik ben dankbaar voor alle tips!

Vriendelijke (en in dit geval ook nostalgische) groeten, Rene

Reply to
Rene

Dichtbijstaand apparaat met ingebouwde trafo verder wegzetten. (Kan bv. ook halogeen bureaulampje zijn)

--
 - René
Reply to

"René" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Bedankt voor je reactie, maar dergelijke zaken zijn wel al uitgesloten voordat ik mij tot de ng richt. Er staat niks in de buurt behalve een stapel boeken (heb nog geen andere boeken geprobeerd ;-)), ik heb al andere kabeltjes geprobeerd en andere signaalbronnen. Het zit 'm echt wel in het apparaat zelf (helaas).

Maar je bent toch heel erg bedankt voor het nemen van de moeite, het had heel goed de oorzaak kunnen zijn (toevallig genoeg hadden mijn ouders vorig jaar of nog langer geleden eens dezelfde klacht met een nagenoeg nieuwe monitor en zij hadden er wel degelijk een ouderwetse "elektromechanische" wekker bij staan)!

Groeten, Rene

Reply to
Rene

"Rene" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@infopact.nl...

Rene,

Er kan een uitwendige oorzaak zijn. Twee monitoren naast elkaar willen wel eens zo'n effect geven. (Als beide aan staan natuurlijk.) Er zou ook een parasitaire oscillatie op de verticale afbuiging kunnen zitten. Maar toch, het lijkt meer op een 50Hz brommetje in de voeding dat met de 50Hz van de DVD-speler interfereert.

Ik kan me geen MSX-monitor met het door jouw genoemde typenummer voor de geest halen. Wat ik me wel herinner zijn de min of meer vierkante doosjes met typenummers die met "BM" begonnen (voor de monochrome en "CM" voor de RGB.) Heb je nog een handleiding van het ding? Meestal zat daar ook een schema bij. Eerste verdachten zijn de afvlakcondensator en de gestabiliseerde voeding. De eerste kun je testen door er even een elco van een paar duizend uF aan parallel te zetten. De tweede moet een vaste spanning van 12V leveren.

Als je voor een plaatje en/of een schema kunt zorgen is er misschien meer te zeggen.

petrus bitbyter

Reply to
petrus bitbyter

"petrus bitbyter" schreef in bericht news:42820328$0$153$ snipped-for-privacy@reader2.nntp.hccnet.nl...

Weet ik, maar er staat hier echt niks elektrisch of elektronisch in de buurt en waar ik hem ook in huis neer zet, overal geeft hij dit.

Er zou ook een

Volgens mij waren die dingen van binnen nagenoeg allemaal hetzelfde. Ik geloof dat die VS0080 die ik ergens nog noem (die RGB-versie) is geloof ik ook als CM8800 of iets dergelijks op de markt geweest (en dan had je nog verschillende uitvoeringen met RGB-scart of enkel composiet op de scart, en zelfs met meerdere ingangen die je kon omschakelen).

Heb je nog een handleiding van het ding? Meestal zat daar ook een

Die afvlakelco is een goeie suggestie. Ik ben net met de voorjaarsschoonmaak bezig ;-), dus ik kan er niet meteen aan beginnen :-(. De gebruiksaanwijzing inclusief schema staat op funet (met veel dank aan Hans Otten!!!),

Ik zou best nog wat toevoegen aan de omschrijving van de klacht. Naast wat ik al schreef, zou je kunnen zeggen dat het lijkt alsof heel het beeld wat trilt. Verder zijn de letters van de DVD-speler (maar ook die van de MSX-computer, die heb ik er in het verleden wel op gehad) eigenlijk massief wit (fel groen dus), maar in werkelijkheid zijn ze min of meer als een schaakbord, dus witte vlekjes afgewisseld door donkere vlekjes (ik durf het geen pixels te noemen nadat men mij recent het fijne daarover verteld heeft, maar het ziet er wel uit zoals de pixeltjes op een LCD), en die vlekjes wisselen met zo'n frekwentie dat ik het nog goed kan zien. Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel, het is niet zo gemakkelijk te omschrijven. Het schaakbordpatroon wisselt zeg maar heel snel tussen gewoon en negatief beeld waarin de zwarte blokjes dan aangaan en omgekeerd. Als je bv de bovenstreep van een T hebt, dan ziet dat er met een vergrootglas zo uit:

- - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - -

Elk streepje ligt dus tussen de twee bovenliggende (het zijn meer blokjes dan streepjes). De lijntjes "lopen", waarbij de eerste lijn van links naar rechts loopt en de tweede van rechts naar links, en zo lopen alle beeldlijnen van een kant naar de andere maar om en om wel in omgekeerde richting. Vreemd genoeg lijkt het 'wave-effect' wat ik noemde, minder te worden als hij even aanstaat (het is nu zo goed als weg, maar het beeld blijft heel erg onrustig).

Ook in de minder felle achtergrond is de gehele beeldlijn niet lichtgroen, maar het zijn allemaal - - - - - - - die op zich wel lichtgroen zijn. Aangezien er in een monochroombuis toch geen raster zit (dat is mij laatst uitgelegd), vraag ik mij sterk af waarom deze lijnen dan niet gewoon over de gehele breedte homogeen gekleurd zijn (nu lijkt het alsof in de achtergrond de intensiteit van de straal aangestuurd wordt met een blokgolf met amplitude van ongeveer 1/2 van het maximum en een duty-cycle van 50% waarbij de blokken wel constant verschuiven).

O ja, ik vergat je nog te bedanken voor de reactie, bij deze! Misschien heb je nog tips, ik houd mij aanbevolen!

Groeten, Rene

P.S. Sorry dat het zo'n verhaal is geworden, ik denk gewoon dat ik maar beter hetgeen ik zie, zo goed mogelijk omschrijf en dat valt niet mee.

Reply to
Rene

VS 0080 was de aanduiding voor de MSX RGB monitor (met scart en composite ingang) VS 0040 was de monochrome versie. De MSX monitoren waren uitgevoerd in het MSX grijs van PHILIPS. In creme waren de kleurenbakken verkrijgbaar onder de typenummers CM

8833/8533. V&D verkocht ze in een wat andere behuizing onder het merk ANCONA. En Commodore had een aangepaste versie bij de Amiga onder het typenummer 1084S. In plaats van de SCART connector was er dan een speciale Amiga connector in gesoldeerd. Op de prints van sommige versies van de 1084 kon echter zo een SCART connector worden gesoldeerd. De aansluitingen waren op de print aanwezig.

De kleurenbakken voldeden ook heel goed achter een video met SCART uitgang.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

Ga dan maar elco's vervangen........

--
http://members.lycos.nl/evenafwezig/
Reply to

"Even Afwezig" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Beste even afwezig,

Ik denk inderdaad dat dat het beste "beleid" zal zijn; bedankt voor je reactie!

Groeten, Rene

Reply to
Rene

Beste Ben,

Bedankt voor deze duidelijke toelichting!

Groeten, Rene

Reply to
Rene