geel beeld op Tv

Op de JVC AV-28WZ4EP breedbeeld is het beeld plotseling geel geworden. Het beeld is scherp en helder, de rest is ook oke. Tv is pas 4 jaar oud. Alleen nogal geel. Ik mis dus de blauw als ik het goed heb begrepen. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is. In de service menu staat blauw aan, echter weinig resultaat. Moet ik denken aan de beeldbuisprint en de drie TDA6111Q verwisselen of moet ik aan iets anders denken. gr, jeffrey

Reply to
jeffrey

"jeffrey" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Als er een Philips beeldbuis inzit dan zal dat wel het probleem zijn.

Ben

Reply to
BenDeGek

De meeste Philips buizen die ik zag hadden toch een langzaam verloop, of terugslaglijnen... Dit zou nog wat anders kunnen zijn. Mijn advies om even de blauwe en de groen kathodeaansluiting direct aan de beeldbuisvoet met twee draadjes om te wisselen. Is het beeld nu paarsachtig, dan is de aansturing defect. Is het beeld nog steeds geel, dan is de beeldbuis defect.

Nog makkelijker is even de spanning om de 3 kathodes te meten, moeten min of meer gelijk zijn. Als dat zo is mogelijk een BB probleem. Is de spanning op de blauw kathode hoger en verandert die ook niet in het ritme vd beeldinhoud (of bij bediening helderheid en contrastregelaar) dan is er iets mis met de aansturing, wellicht video-eindtrap Blauw. Ruud

Reply to
Ruud Poeze

Nou, volgens mij ga je dan bij veel moderne toestellen de fout in. Bij een BB probleem gaat de sturing proberen bij te regelen (de feedbackspanning wordt gemeten met behulp van die 3 gekleurde lijntjes bovenin die normaal net buiten beeld vallen).

jeffrey schreef in berichtnieuws snipped-for-privacy@posting.google.com...

In de service menu staat blauw aan, echter weinig resultaat.

Die optie heb ik nog nooit in het servicemenu gezien wel in het gebruikers menu. "blauw beeld aan" voorkomt dat zonder antennesignaal sneeuw optreed.

Natuurlijk kun je de TDA611Q's omwisselen, maar het meest voorkomende is een defecte beeldbuis. Zoals eerder door anderen geschreven is: Meet de kathodespanningen op de beeldbuis.

Reply to
Henk van den Hof

Even voor de zekerheid(omdat ik dit nog heb gedaan bij een tv), gaat het om de aansluiting rood en blauw te verwisselen vanuit de print naar de beeldbuis? gr jeffrey

Reply to
jeffrey

"Henk van den Hof" schreef in bericht news:c018r0$71b$ snipped-for-privacy@reader10.wxs.nl...

een

Deze spanningen moeten ongeveer gelijk zijn. Indien niet, het toestel uit zetten, de beeldbuisvoet loshalen en zodanig in positie brengen, dat er geen sluiting kan optreden. Eventueel droge doek er onder leggen. In deze staat het toestel aanzetten en weer meten. Zijn nu de spanningen ongeveer gelijk, dan is de beeldbuis defekt. Ik heb deze week nog 3 tv's gehad, waarbij dit het geval was. Sluiting tussen kathode/gloeidraad (is eventueel op te lossen) of sluiting tussen g1 en kathode (wat het definitieve einde van de buis is). Is het beeld dus blauw, tien tegen één dat de blauw-kathode sluiting heeft met een ander punt op de beeldbuis. Even doormeten met een ohm-meter in de range van 1-10kohm.

Reply to
Piet Knikkebol

Sorry vrinden, ik bedoelde dat ik het verwisselen nog NIET had gedaan. Zie namelijk geen groene draad aan de kathode . Een scoop heb ik niet Moet ik nou rood en blauw verwisselen ??? Er lopen namelijk 2 dikke draden rood en blauw naar de kathode( aansluiting vlakbij de hoogspanning)en twee iets dunne geel en grijs naar het andere printgedeelde.(vanuit de kathode gezien.) Zo te zien heb ik vier aansluitingen, maar 1 zal wel aarde zijn. Ik probeer een beetje te leren van jullie. En Maarten....ik probeerde je een foto te sturen van de TV, maar dat lukt niet. jeffrey

Reply to
jeffrey

"jeffrey" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

Zo te zien gooi je de afbuigspoel en de beeldbuisprint door elkaar................ De kathode die jij steeds noemt zit nl IN de beeldbuis. Als je dat verschil niet weet dan kun je er volgens mij beter vanaf blijven!

Ben

Reply to
BenDeGek

"jeffrey" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

gebruikers

optreed.

een

Op de beeldbuisvoet, die je er dus zo van af kunt halen, zit een aantal onderdelen. Al je nu goed kijkt, zie je op die voet een aanduiding g1, g2, k/g, k/r, k/b, f en f. Nu lopen naar die bewuste k's weerstanden van ongeveer 1.5 kohm. Als je nu van blauw dat weerstandje loshaalt aan de beeldbuiskant en ook van rood, dan moet je de aansluitingen middels een los draadje even wisselen. En dan komt de aansturing van het blauwsignaal dus op rood binnen en de sturing van het roodsignaal op blauw. Als nu de aansturing defekt is, is na het wisselen rood weg. Is de kwaal nog hetzelfde, dan is de beeldbuis defekt. Meet even de weerstand k/b ten overstaan van f en g1 of g2 of misschien nog andere kontakten. Als de weerstand ergens erg laag meet, dan is de buis defekt.

Reply to
Piet Knikkebol

Ja, rechtstreeks aan de beeldbuisvoet. Meestal zitten er wel draadbrugjes of weerstanden tussen de kathode en de sturing, als je die aan 1 kant losmaakt en met een draadje verwisselt zou het goed moeten gaan.

elkaar................

Als je echter de rode draad vastpakt en dan het toestel aanzet, begrijp je dat vanzelf wel ;) Liever niet doen dus. Rond de beeldbuis is geen goeie plek om het vak voorzichtig te leren. Ben je niet bang voor een schok of om het toestel in ieder geval definitief af te schrijven, dan kan je leuke vonken trekken :-)

elkaar................

blijven!

En Maarten als iemand het toch wil proberen, dan beveel ik aan iemand met een camcorder er bij te halen, om zo de mooie danspasjes te filmen voor de leukste thuis. Let op dit kan wel een schokkende ervaring zijn.

Groeten PP

Reply to
eddumweer
*eddumweer* a écrit/schreef/wrote le/op/on 7/02/2004

lol lol

--
      *Alain Beguin* http://home.tiscali.be/a.beguin/
         mailto: http://cerbermail.com/?XiEiqwImaa

Nou ik gooi helemaal niets doorelkaar, vanuit de print zit de grijze 4 pins aansluiting voor rood en blauw(niet van de beeldbuisprint wel te verstaan) die naar de kathode loopt. De aansluiting van deze draden zitten direkt op de beeldbuis vastgeklemd/gesoldeerd, zonder enige weertsand ertussen. En inderdaad bij sommige beeldbuizen zie weleens een weerstand. Bang nou neen, bij de meeste tv's probeer ik te werken in ander gedeelte en ben uiterst voorzichting wat betreft het hoogspannings gedeelte. Een aantal heb ik kunnen repareren vanwege deze side.Maar soms stel ik een simpele vraag en krijg je nogal uitgebreid antwoord, waardoor het vaak wat diffuus gaat worden voor een beginneling als ik. Ik begrijp nu dat ik rood en blauw kan verwisselen zonder gekke dingen. groet jeffrey

Reply to
jeffrey

Jeffrey , laat je ons nog weten hoe het verdere experiment van jou is afgelopen ?

Qw.

geworden.

jaar

begrepen.

verwisselen

voorkomende is

g2,

los

dus op

aansturing

is de

of g2

meet,

Reply to
qwertyz

Ervan uitgaande dat ie het nog kan na vertellen...

Reply to
Peter van Merkerk

"jeffrey" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@posting.google.com...

(niet van de beeldbuisprint wel te

Waar dan wel van?

Wat versta jij onder kathode? nogmaals, die zitten in de beeldbuis, en worden aangestuurd via het beeldbuisprintje.

De enige draden die (buiten de hoogspanningskabel dan) die naar de beeldbuis gaan en niet naar de beeldbuisprint lopen zijn dus de draden van de afbuigspoel.................... Inderdaad 4 draden, waarvan er twee iets dikker zijn dan de andere twee. Twee zijn voor horizontaal en de andere voor vertikaal, heeft dus niets met de kleur te maken.

(niet te verwarren met de G2 en focusdraad, die vanuit de lijntrafo naar het beeldbuisprintje lopen.)

Volgens mij zit je dus geheel verkeerd te kijken.

Groeten,

Ben

Reply to
BenDeGek

oeps...tracht dan de verwiseling op de afbuigspoel en dat moet niet he.. Oke begrepen dat ik op de beeldbuisvoet de verwisseling moet doen. Moet ik dan d.m.v. losdraadje aan de weerstand die ik los heb gemaakt het verbinden met de andere weerstand

Reply to
jeffrey