Nachtstroom opslaan

Gabrie van Zanten vervuilde mijn beeldschermpje met:

Tuurlijk, je kan beginnen met 's avonds je telefoon op te laden.

Je kan eventueel een lader kopen voor penlite batterijen. Deze baterijen kan je snachts laden en overdag gebruiken.

Minder legaal is om overdag de stroom van de buren te gebruiken en 's nachts je eigen stroom.

succes

Reply to
cést Moi

René wrote in news:fc65gv4r1i06tatek2g77ocvstd66d2sdq@

4ax.com:

in Belgisch Luxemburg doen ze dat inderdaad (watervallen van Coo) maar je krijgt nogal moeilijk een bouwvergunning voor zo'n installatie vrees ik.

Reply to
Lieke

"Foetsji" wrote in news:bdt8oe$fje$ snipped-for-privacy@newsbin.cistron.nl:

Vlamingen hebben recht op 100Kwh per huis + 100Kwh per gezinslid gratis

in Vlaanderen is de energiemarkt vrijgemaakt vanaf 1 juli. prijzen kan je vergelijken op

. Ik woon spijtig genoeg in Brussel, dus ik heb geen recht op groene energie.

Reply to
Lieke

In Kassa! was er 'ns een vertegenwoordiger van een bedrijf dat hiermee de markt op ging, nadeel was wel dat de accu erg kostbaar was. ik heb er nooit meer wat van gehoord...

--
Grinnikend door het leven...
Reply to

Dus toch! Ik meende mij al heel vaag iets te herinneren over een proef met zo'n systeem. Ik kon er alleen niets over terugvinden op internet (te weinig details onthouden). Via de kassa site toch nog gevonden:

Maar of je het (dure) systeem ooit terug verdient? Lijkt er meer op dat men zich richt op de extra mogelijkheden, er zit o.a. een 106 cm plasmascherm bij.

Stef

Reply to
Stef

"René" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Aardig idee.....ik pomp 's nachts het water op mijn dak en overdag laat ik het door de regenpijp naar beneden lopen.

--
CU, Rob - Uw eigen netwerk aanleggen, dat kan....
W9x www.kabel-inter.net - W2K www.nl-netwerken.com

Dat moet toch een behoorlijk energie verlies betekenen ...?

Reply to
Birdy

Ik zou eens naar professionele installaties kijken. Gezien je gebruik heb je een forse installatie nodig. Wat je ook kunt doen is zonnepanelen plaatsen. Dan kan de installatie dubbel dienst doen. Wordt overdag door de panelen niet genoeg energie geleverd, dan laadt je 's nachts bij met nachtstroom. Stationaire accus voor deze toepassingen gaan vrij lang mee. Wat het rendement van een accu laden/ontladen is weet ik niet, maar je hebt in ieder geval verliezen bij het maken van 230. Een 'middenklasse' apparaat (1 kW) daarvoor bij Conrad heeft als rendement 90%. Een professioneel apparaat moet hoger kunnen komen. Maar misschien kun je mer besparen door eens te kijken wat het meeste verbruikt. Ik zit met 5 personen op < 3000 kWh/jaar.

Mat Nieuwenhoven

Reply to
Mat Nieuwenhoven

"Gabrie van Zanten" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.pandora.be...

Alles kan, maar alles heeft ook zijn prijskaartje. Je wil om te bezuinigen en goed om te gaan met energie spreekt mij als Ollander wel aan!

Ik heb op een aantal apparaten een schakelklok gezet. Zoals op een waterpomp, koelkast, vrieskist. Die slaan in het halfuur voordat de nachtstroom aangaat, niet aan. En dus pas weer als de stroom goedkoper is. De droger en wasmachine heb ik elk een aparte groep gegeven zodat ze ook gelijktijdig kunnen draaien. Ook heb ik hier een schakelklok zodat is zowel voor het slapen gaan nog een was kan draaien (scherp om 11 uur) en de droger om 5 uur kan laten aanslaan. (ik ben de late vogel in huis, mijn vrouw de vroege).

Wij hebben een soortgelijk totaal verbruik zoals jullie. Maar onze verhouding is 50/50 dus netzoveel 's nachts als overdag. We hebben geen overbodige machines zoals een vaatwasser. Dat spaart zelfs op de nachtstroom. Datzelfde geldt voor (spaar)verlichting. Geen stroomgebruiken is het goedkoopste.

Overigens is hier in het weekend ook 'nachtstroom' dus dan zuigen we het huis en klussen. Oja de oplaadapparaten voor de boor enzo staat ook op een tijdschakelaar.

Bababarth

Reply to
Bababarth

bezuinigen

ik

Ook

was

stroomgebruiken

Nou nou, je hebt er nogal werk van gemaakt. Heb je enig idee wat je bespaart in kWh's en/of geld? Ik mis nog (goedkopere) groene stroom. Gelukkig gaat bij ons het goedkope tarief doordeweeeks al om 21.00 uur in. Ben ook een nachtvlinder en verbuiken totaal zo'n 7500 kWh. Nee, ik heb geen plantage ;-)

En Foets su(r)ft weer vrolijk verder.

--- Geen recht spoor zonder dwarsliggers. ---

Reply to
Foetsji

het is wel op te slaan maar het op slaan kost ook stoom. om het winst geven te maaken moet u de instalatie 72 jaar laten staan(in gezins situatie) en deze accus zijn erg duur en dienen om het jaar vervangen te worden. maar u kunt het precsies aan vragen bij een electo bedrijf. mvg

"Gabrie van Zanten" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.pandora.be...

Reply to
jptebww

"MRe" schreef in bericht news:bdsji2$oh0$ snipped-for-privacy@news.hccnet.nl... | | "Gabrie van Zanten" schreef in | bericht news: snipped-for-privacy@news.pandora.be... | > Hoi, | >

Natuurlijk kan dat wel.....

Er zijn al plannen geweest in de trant van een groot verhoogd meer aanleggen in het huidige IJsselmeer en dat overdag te vullen en in de uren van verhoogde energie afname door turbines weer terug te laten lopen. En dat is maar EEN mogelijkheid, je kan ook energie in de vorm van warmte opslaan in vulkanisch steen en dat in de avond/ nachtelijke uren gebruiken voor verwarming van een woning o.i.d. Er zijn legio mogelijkheden om "goedkope" nachtstroom efficient te gebruiken op de dag en avond. Het is alleen de vraag of het lonend kan zijn een en ander te doen. Er gaan namelijk altijd forse investeringen aan terugverdienen vooraf.

| Als dat zou kunnen hadden de electriciteitscentrales dat ook | al lang bedacht en gedaan. | Nachtstroom is zo goedkoop omdat ze daamee proberen de | belasting van de centrales wat beter over de dag (hoog) en | nacht (laag) te verdelen. | | MRe |

Reply to
Peter

"Carlos" schreef in bericht news:1czMa.15107$ snipped-for-privacy@amsnews02.chello.com...

de

Dat heb je vaker in het voorjaar. Gewoon wat beter koelen, dan gaat het wel.

--
Mazzels!

Gerard
 Click to see the full signature