Laptopvoeding

Beste mensen,

In mijn defecte Liteon laptopvoeding zitten aan de secundaire kant 2
'powertransistoren, de ene is een B20100, waarbij de diodetest aangeeft dat
het een PNP transistor is (225 mV bij 1 mA in doorlaatrichting). De andere
is een K2843, waarmaar 1 aansluitingspaar als diode test (450 mV), de andere
combinaties geven oneindige weerstand.
Wie heeft een tip voor de vervanger (of zou het geen tor maar een andere
halfgeleidert zijn) ?

Dick

Re: Laptopvoeding

met
Toch gemakkelijk hé, als ge drie handen hebt tijdens het meten ;-))

Jean

Re: Laptopvoeding

Een paar kroko of alligator bekjes op de meetpennen?

Maurits

Re: Laptopvoeding
Jean, Maurits,

Hartstikke bedankt,  dat van de (2S) wist ik niet, ik kom nog uit de tijd
van BC- en BD'tjes.  Ik zoek verder.

Dick

Re: Laptopvoeding

Testresultaat:

De mosfet is dood, beide bovengenoemde testmethoden geven oneindige
weerstand.
Een idee of er meer gesneuveld kan zijn? Of gewoon een nieuwe kopen,
insolderen en proberen?
Ik zie op internet dat ze ook in monitoren zitten, misschien een oudje uit
de kringloopwinkel ophalen?

Dick

Re: Laptopvoeding

Yep, evt voor de zekerheid alle pootjes omwinden met een stukje litze
tijdens het insolderen. Ze zijn extreem gevoelig voor statische lading.
Zelfs een laagspanningsoldeerbout is geen garantie voor storingsvrij werk.
Als de drie aansluitingen onderling doorverbonden zijn kan er inwendig niks
mis gaan.

Maurits

Site Timeline